به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۱۳ ساعت ۰۹:۳۱
کد مطلب : ۱۸۹۱۱۴

شمار کشته‌های ناآرامی‌های عراق به ۶۵ نفر رسید

گروه بین الملل: شمار کشته شدگان ناآرامی‌های عراق به ۶۵ نفر رسید و تنها در روز جمعه ۱۹۰ نفر نیز در درگیری‌های بغداد زخمی شدند.
شمار کشته‌های ناآرامی‌های عراق به ۶۵ نفر رسید
صدای تیراندازی شامگاه جمعه همچنان در بغداد شنیده می‌شود. دست‌کم سه نفر نیز در شهر دیوانیه در جنوب عراق، در جریان یورش معترضان به ساختمان‌های دولتی کشته شدند.تظاهرات معترضان به فقر و ضعف خدمات عمومی در روز جمعه منجر به درگیری بین شرکت کنندگان در تظاهرات و نیروهای امنیتی عراق شد.مقتدی صدر، روحانی بانفوذ شیعه در عراق که ائتلاف سائرون را در انتخابات پارلمانی سال گذشته رهبری کرده بود روز جمعه خواستار تحریم جلسات پارلمان این کشور شد. ائتلاف سائرون در انتخابات سال گذشته بیشترین کرسی‌ها را در پارلمان به دست آورده بود.مقتدی صدر از نمایندگان عضو ائتلاف سائرون خواست تا در واکنش به تحولات این کشور از شرکت در نشست‌های پارلمان خودداری کنند.رهبر جریان صدر و ائتلاف پارلمانی «سائرون» عراق جمعه شب  هم در بیانیه ای خواستار استعفای دولت و برگزاری انتخابات زودهنگام به منظور برون رفت از اوضاع کنونی این کشور شد.

ائتلاف سائرون ۵۴ کرسی از ۳۲۹ کرسی پارلمان عراق را در اختیار دارد.از سوی دیگر سه کشور کویت، قطر و بحرین روز جمعه به اتباع خود توصیه کردند تا از سفر به عراق خودداری کنند. مقامات این سه کشور در واکنش به تحولات عراق از شهروندان خود که در این کشور به سر می‌برند نیز خواستند تا «فورا» خاک این کشور را ترک کنند.نیروهای امنیتی عراق روز جمعه نیز در بغداد، پایتخت این کشور به روی معترضان آتش گشودند. در جریان درگیری بین تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی یک نفر مجروح شد.

تیراندازی ماموران پلیس عراق به سوی تظاهرکنندگان در بغداد در حالی صورت گرفت که آیت‌الله سیستانی با انتقاد از دولت و مجلس این کشور، از نیروهای امنیتی و معترضان خواسته است تا از خشونت بپرهیزند.
عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق در واکنش به موج اعترضات در این کشور وعده داده است که دولت مطالبات تظاهرکنندگان را پیگیری خواهد کرد.نخست‌وزیر عراق در سخنان خود مطالبات معترضان را «بر حق» دانست و خواستار حفظ آرامش در کشور شد. وی همچنین ضمن دادن وعدۀ اصلاحات، اعلام کرد که دولت به خانواده‌های نیازمندی که درآمد کافی ندارند کمک مالی خواهد کرد.وی همچنین دستور داد که مقرارت منع رفت و آمد در کشور از ساعت پنج بامداد روز شنبه لغو شود.
مرجع : برترین ها
برچسب ها: عراق