کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آب زاینده‌رود به کشت پاییزه می‌رسد؟

ایسنا , 13 مهر 1398 ساعت 11:58

گروه جامعه: اوایل تابستان بود که معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از ارائه مجوز به کشاورزان اصفهانی برای کشت تابستانی بعد از ۱۰ سال خبر داد و گفت: مقرر شد که پایان شهریورماه در سد زاینده‌رود حداقل ۴۵۰ میلیون مترمکعب آب باقی بماند. اتفاقی که نه تنها به آن جامه عمل پوشانده شد،بلکه مسئولان اظهار امیدواری کردند که اگر وضعیت آب مناسب باشد، این اقدام تداوم یابد.


اوایل تیرماه امسال و در نوزدهمین جلسه شورای هماهنگی مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه آبریز زاینده‌رود، مقرر شد با رعایت نیازها و تخصیصات شرب، صنعت، دیگر بخش‌ها و اطمینان برای کشت پاییزه در سال آبی آینده بخشی از آب نیز برای کشت صیفی در تابستان برای کشاورزان از سد زاینده‌رود رهاسازی شود.براساس این تصمیم مقرر شد؛ حداقل ۴۵۰ میلیون مترمکعب آب در پایان سال آبی جاری به منظور کشت پاییزه در سد زاینده‌رود باقی بماند و نحوه توزیع آب در کمیته ۱۵ نفره در اصفهان مشخص شود.

آخرین وضعیت زاینده رود
بر این اساس، طبق آخرین آمار شرایط سد زاینده‌رود در آخرین روزهای سال آبی ۹۸-۹۷ به این صورت بود که ورودی سد ۲۳ و خروجی سد زاینده ۷۲ مترمکعب بر ثانیه بود. همچنین اعلام شد ذخیره مخزن سد زاینده رود ۵۵۲ میلیون مترمکعب است درحالی که سال گذشته و در چنین روزی، ذخیره سد زاینده رود ۱۷۰ میلیون مترمکعب بود.

امیدواری به تداوم جریان زاینده رود برای کشت
در این راستا، قاسم تقی زاده خامسی- معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا - در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تصمیماتی که درباره زاینده رود اتخاذ شده بود، اظهار کرد: تصمیم گرفته شده این بود که ۳۵۰ میلیون مترمکعب برای کشت تابستانه در نظر بگیریم که این اقدام انجام شد.وی ادامه داد: قرار بود آب را اول مهرماه ببندیم اما حدود هشت روز هم اضافه نگه داشتیم و برای اولین بار بود که این آب به کشاورزان داده می‌شد. امیدواریم اگر وضعیت آب بهتر باشد این کار را ادامه دهیم.بر اساس این گزارش، مسئولان اعلام کرده‌اند که برای سال آبی جدید از ابتدای مهر ماه ۹۸، هر گونه تصمیم درباره نحوه توزیع آب برای کشت پاییزه در جلسه شورای هماهنگی حوضه آبریز اتخاذ خواهد شد.


کد مطلب: 189150

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/189150/آب-زاینده-رود-کشت-پاییزه-می-رسد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir