به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۱۳ ساعت ۱۱:۵۹
کد مطلب : ۱۸۹۱۵۵

درمان خشکی چشم باسیستم غیرتهاجمی

گروه علمی: شاید تشخیص و درمان بیماری خشکی چشم در آینده، با یک سیستم تصویربرداری جدید انجام شود که بررسی را به صورت غیرتهاجمی انجام می‌دهد.
درمان خشکی چشم باسیستم غیرتهاجمی
پژوهشگران یک سیستم تصویربرداری غیرتهاجمی ابداع کرده‌اند تا تشخیص و درمان بیماری خشکی چشم را بهبود ببخشند. بیماری خشکی چشم، لایه اشک و رطوبت چشم را از بین می‌برد و به سوزش و تار شدن آن منجر می‌شود.مشکل بسیاری از بیماران مبتلا به خشکی چشم، در حال حاضر با بررسی پرسش‌نامه‌هایی که بیماران به آنها پاسخ می‌دهند، تشخیص داده می‌شود اما این پرسش‌نامه‌ها معمولا وابسته به تفکر شخص هستند و معمولا نمی‌توانند دلیل بیماری را شناسایی کنند. روش‌های بررسی لایه اشکی چشم نیز معمولا تهاجمی هستند و نمی‌توانند تغییرات سریعی که با هر بار پلک زدن ایجاد می‌شوند، ردیابی کنند.دکتر "یوئل آرییلی"(Yoel Arieli)، سرپرست این پژوهش گفت: معمولا تا ۶۰ درصد بیمارانی که به چشم پزشک مراجعه می‌کنند، از خشکی چشم رنج می‌برند. سیستمی که ما ابداع کرده‌ایم، نخستین ابزاری است که می‌تواند برای تصویربرداری از لایه اشکی چشم مورد استفاده قرار بگیرد و لایه‌های داخلی چشم را با وضوح نانومتر تشخیص دهد.پژوهشگران باور دارند که این سیستم می‌تواند بررسی‌های طیفی چشم را در یک میدان دید وسیع، تنها در چند ثانیه انجام دهد. این بررسی‌ها، تغییرات چشم را هنگام پلک زدن بررسی می‌کنند.

بهبود تشخیص
آرییلی افزود: در سال‌های اخیر، پیشرفت‌های قابل توجهی برای تشخیص بیماری خشکی چشم صورت گرفته‌اند. ما در این پژوهش، با پزشکان بسیاری همکاری کرده‌ایم که سعی دارند ابزاری برای تصویربرداری دقیق از لایه اشکی چشم ابداع کنند.در این ابزار جدید برای بررسی چشم و تحلیل طیف انعکاس نور، از نور هالوژن استفاده می‌شود. این بررسی‌های طیفی می‌توانند امکان ارزیابی دقیق لایه‌های داخلی چشم و لایه اشکی را فراهم کنند. انجام چنین بررسی‌هایی، با روش‌های دیگر، دشواری‌های بسیاری به همراه دارد.آرییلی ادامه داد: این سیستم، عملکرد موثری دارد و کار خود را بدون هیچ خطری انجام می‌دهد زیرا با یک منبع نور ساده کار می‌کند و ابزاری غیرتهاجمی است. این سیستم می‌تواند لایه اشکی چشم را در هر بار پلک زدن بررسی کند و کار خود را به خوبی روش‌های تهاجمی تشخیص خشکی چشم انجام دهد.این پژوهش، در مجله "Applied Optics" به چاپ رسید.
مرجع : ایسنا