کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

غلط بودن شیوه رده‌بندی سنی فیلم‌ها

ایسنا , 13 مهر 1398 ساعت 17:38

گروه فرهنگ و هنر: علیرضا رییسیان معتقد است که "ارزش‌گذاری فیلم‌ها در مقطع فعلی با فاکتور فروش مناسب نیست" و در عین حال وضعیت فعلی فروش فیلم‌ها را ناشی از چیدمان اکران همزمان ۷ فیلم می‌داند و تاکید دارد که "موضوعات فرهنگی، هنری در برنامه ریزی دولت مهجور است. "


علیرضا رئیسیان کارگردان فیلم «مردی بدون سایه» که این روزها در سینماها به نمایش درآمده است با بیان این‌که از فروش فیلم‌اش در شرایط فعلی راضی است در عین حال به ایسنا گفت: ارزش‌گذاری فیلم‌ها در مقطع فعلی فقط با فاکتور فروش مناسب نیست، به هرحال جریان کلی آمار فروش فیلم‌ها در سه‌ سال اخیر بین دو دسته از فیلم‌ها تقسیم شده است؛ یک دسته فیلم‌های فاقد ارزش هنری (کمدی‌های بی ارزش) و دسته دیگر فیلم‌هایی که دارای خشونت فیزیکی هستند که خیلی علت‌های هنری ندارد.این کارگردان دلایل بوجود آمدن این شرایط را برشمرد و افزود: اوضاع سلامت روانی جامعه خیلی خوشایند نیست و در این شرایط خیلی توقعی نیست فیلم‌هایی که در این دو دسته قرار نمی‌گیرند بفروشند بنابراین من از فروش فیلم‌ام در شرایط فعلی راضی هستم و فکر می‌کنم که فیلم «مردی بدون سایه» تماشاگران خودش را پیدا کرده و در ادامه فروشش روز به روز بهتر می‌شود.

ریسیان با اشاره به تاخیری که در اکران فیلم اخیرش بوجود آمده است، گفت: با وجود این‌که فیلم قرار بود یک ماه و نیم پیش اکران شود اما این اتفاق به دلیل تصمیمات ناعادلانه شورای صنفی نمایش نیفتاد و در نتیجه اکران یک فیلم به غلط ادامه پیدا کرد و فیلم ما با تاخیر به نمایش درآمد.
کارگردان «مردی بدون سایه» همچنین شرایط تبلیغات و فرصت اطلاع رسانی فیلم‌ها را ناعادلانه دانست و افزود: در این شرایط یکسری از فیلم‌ها کاملا مورد حمایت همه‌جانبه در تبلیغات شهری و تیزرها قرار می‌گیرند و سر فیلم‌های دیگری که این فرصت را ندارند، بریده می‌شود.او خاطرنشان کرد: در برخی مواقع هزینه تبلیغات یک فیلم به اندازه دو فیلم سینمایی هزینه‌بردار است و یک فیلم 150 سالن نمایش دارد. این اتفاقات باعث می‌شود که برخی از فیلم‌ها مخاطبان واقعی خودشان را پیدا نکنند چون فضای مجازی و تبلیغات برای یک عده و فیلم‌های خاص است به شکلی که از زمان پیش تولید تا بعد از اکران سراسری‌شان مورد حمایت ویژه هستند.

رییسیان در ادامه وضعیت نامناسب مخاطب در چند ماه اخیر را چیدمان اکران فیلم‌ها دانست و افزود: به نظرم مسئولین وزارت ارشاد و شورای صنفی نمایش مسئول این اتفاقات هستند، چون جریان اکران توسط ارشاد و شورای صنفی نمایش پیگیری می‌شود.وی که اکران فیلم‌اش دو هفته‌ای آغاز شده به فروش یک میلیارد آن اشاره کرد و گفت: به نظرم وضعیت فعلی سینمای ایران وضعیت آشفته و مورد سوال جدی‌ است. این چیدمان اکران که اینگونه هفت گروه سینمایی برای اکران تشکیل شده اتفاق نامناسبی است چون بعضی از سرگروه‌ها برای اکران یک فیلم مناسب نیستند و ادامه این وضعیت تا آخر سال نگران‌کننده است.رییسیان در توضیح دلایل کاهش مخاطب گفت: این شکل گروه‌بندی و سرگروه‌ها که وزارت ارشاد چیدمان کرد و در ادامه شورای صنفی نمایش کاری نکرد، باعث این اتفاق شد. هفت سرگروه همزمان هفت فیلم را به نمایش می‌گذارند که سه سرگروه برای اولین‌بار وارد کار شده‌اند و این نوع گروه‌بندی مشکلات سینمایی را اضافه کرده است.

او گفت: قطعا باید فیلم‌های همزمان اکران شده تعدادشان کمتر شود. به هرحال این وضعیت، سینما را به جهت منافع پخش‌کننده و نمایش‌دهنده می‌برد و بیشترین خسارت را به تولیدکنندگان آثار سینمایی می‌زند.رییسیان که فیلمش درجه بندی + 12 گرفته است،گفت: فیلمم سال گذشته درجه‌بندی سنی گرفت، آنهم فقط به دلیل یک پلان؛ در حالیکه سال گذشته درجه بندی جدی نبود، خیلی فیلم‌های کمدی سخیف حتی در ماه‌های اخیر بدون درجه بندی سنی اکران شدند.این کارگردان در عین حال که هدف اولیه سیستم درجه بندی سنی فیلم‌ها را خوشایندی می‌داند اما در عین حال معتقد است: شیوه اجرای آن مشخص نیست که در ایران بر اساس چه معیاری است؟! نمی‌دانم وزارت ارشاد نسبت به کدام الگوی جهانی این درجه‌بندی را انجام می‌دهد، چون شکل اجرای آن کاملا غلط است.او توضیح داد: طبق برررسی های که در سیستم‌های درجه بندی فیلم‌ها انجام دادم، یک گروه ناشناس که اسامی‌شان منتشر نمی‌شود درجه بندی سنی‌ فیلم‌ها را انجام می‌دهند و در عین حال ساختمانی که جلسات درجه بندی سنی انجام می‌شود مثلا در آمریکا حفاظت امنیتی می‌شود و نکته بعدی این‌که همه فیلم‌ها دارای درجه بندی سنی می‌شوند.

رییسیان گفت: نکته مهم‌تری که وجود دارد موقع سناریو و ساخت فیلم به تهیه‌کننده این احتمال را می‌دهند که فیلمش درجه‌بندی شود و به همین دلیل موقع ساخت، دست‌اندکاران فیلم متوجه می‌شوند بنابراین می‌توانند تغییراتی در فیلم‌نامه بدهند.رییسیان در بخش پایانی این گفت‌وگو با اشاره به این‌که فیلم «مردی بدون سایه» سه‌گانه‌ای بود که باید اتفاق می‌افتاد، گفت: بعد از «40 سالگی» و «دوران عاشقی» نیاز بود آن فیلم‌ها تکمیل شود که این اتفاق افتاد.رییسیان با بیان اینکه نسخه فعلی اکران شده کاملا با جشنواره‌ی فیلم فجر متفاوت است، توضیح داد: دبیر جشنواره از من خواست تا فیلم را به جشنواره ارائه کنم و هنوز فیلم آماده نشده بود بنابراین نتوانستم نسخه کاملی ارائه کنم. به همین دلیل نسخه‌ای که این روزها به نمایش درآمده است با جشنواره فرق دارد و نسخه خیلی بهتری است.او ادامه داد: این روزها که فیلم را با مردم در سینماها می‌بینم، واکنش‌ها خیلی مثبت است و احساس می‌کنم سه‌گانه‌ام تکمیل شده است.کارگردان «ایستگاه متروک» درباره ساخت فیلم بعدی‌اش گفت: فعلا انگیزه فیلم‌سازی ندارم. البته اگر خواستم فیلم بسازیم و شرایط همین‌طور باشد دیگر به جشنواره داخلی فیلم نخواهم داد.

رییسیان در بخش پایانی سخنانش گفت: وقتی به تحولات جامعه نگاه می‌کنم کاملا مشخص است که فرهنگ جزو حوزه‌های مهجور در بین مقامات رده بالاست. در دولت هم وزرای فرهنگ جزو ساکت‌ترین وزرای کابینه هستند و حتی اظهار نظر درباره مسایل فرهنگی نیز خوددداری می‌کنند و این نشان می‌دهد جریان فرهنگی در موقعیت استراتژی کلی حضور موثری ندارد و فرهنگ تحت مسائل سیاسی و اقتصادی آسیب می‌خورد.این کارگردان تاکید کرد: موضوعات فرهنگی هنری در برنامه ریزی دولت مهجور است و من به عنوان هنرمند به شدت نسبت به این روند معترض هستم.رییسیان گفت: با وجود همه هشدارهایی که روانشناسان و کارشناسان می‌دهند که در تمام حوزه‌ها کالاهای فرهنگی اصل و مبنا نیست و کالا بودن فرهنگ یک عارضه است، نمی‌دانم چرا نگاه کلی در جهت رفع این معضل نیست. در عین حال مدیران سازمان سینمایی عموما کم‌تجربه بودند و اگر عارضه‌ای به وجود بیاید تا بیایند بشناسند زمان دیر شده و دوره مدیریت آنها به پایان رسیده است، به همین دلیل آدم‌های واقعی حوزه فرهنگ و هنر معترض هستند و نمی‌توانند کار کنند.

به گزارش ایسنا، فیلم «مردی بدون سایه» که در ایران و اسپانیا فیلمبرداری شده از بازیگران هر دو کشور بهره می‌برد و سومین فیلم از سه‌گانه عاشقانه این فیلمساز پس از «چهل‌سالگی» و «دوران عاشقی» است.لیلا حاتمی، علی مصفا، فرهاد اصلانی، امیر آقایی، گوهر خیراندیش، نادر فلاح، به‌آفرید غفاریان و آویسا سجادی در کنار بازیگران اسپانیایی در این فیلم حضور دارند.روایت فیلم داستان فیلمسازی است که درگیر ساخت مستندی درباره خشونت‌های خانوادگی و قتل‌های ناموسی می‌شود و این موضوع رفته رفته زندگی خود او را تحت تأثیر قرار می‌دهد…علیرضا رئیسیان (تهیه‌کننده و کارگردان)، مسعود سلامی (مدیر فیلمبرداری)، هایده صفی‌یاری (تدوین)، محمدرضا دلپاک (طراحی و ترکیب صدا)، ستار اورکی (موسیقی)، ایمان امیدواری (طراح چهره‌پردازی)، امیر نوبخت (صدابردار صحنه)، مجید کریمی (مجری طرح)، ایمان توکلی‌ (دستیار اول و برنامه‌ریز)، امیرحسین شجاعی (عکاس)، عرفان بهکار (طراح پوستر و لوگو)، نیکان خبازی (ساخت تیزر) و امید عشیری (مشاور رسانه‌ای) از عوامل «مردی بدون سایه» هستند.


کد مطلب: 189190

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/189190/غلط-بودن-شیوه-رده-بندی-سنی-فیلم-ها

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir