به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۱۳ ساعت ۱۸:۳۰
کد مطلب : ۱۸۹۲۰۲
وعده‌ها عراقی‌ها را متقاعد نکرد؛

آمار رسمی؛ 93معترض عراقی با گلوله کشته شدند

آمار رسمی؛ 93معترض عراقی با گلوله کشته شدند
گروه بین‌الملل: 93 کشته و بیش از ۴۰۰۰ مجروح. این آخرین آمار رسمی از تلفات مردم معترض عراق در چهار روز گذشته است. مرکز رصد حقوق بشر عراق گزارش کرد: در پنجمین روز تظاهرات، امروز - شنبه در بغداد 4 نفر کشته و بیش از 30 نفر مجروح شدند.
تظاهراتی که از سه شنبه هفته گذشته آغاز شد و فضای سیاسی عراق را بشدت متشنج کرد. جنبش حاضر در عراق با چند فراخوان در شبکه‌های اجتماعی آغاز شد. در ابتدا هیچ حزب سیاسی یا رهبر مذهبی در این کشور با آن همراهی نکرد، اما روز گذشته مقتدی صدر، رهبر بانفوذ شیعه از اعضای جزیان سیاسی متبوع خود، «ائتلاف سائرون» خواست تا به خاطر اعتراض به رفتار دولت در نشست مجلس عراق حاضر نشوند. آیت‌الله سیستانی، رهبر شیعیان عراق نیز مردم و دولت را به خویشنتنداری دعوت کرد. آیت الله سیستانی عموما از دخالت در مسائل سیاسی پرهیز می‌کند، اما نظر او همواره در سیاست عراق تأثیر بنیادین داشته است. تظاهرات و خشونت در عراق، امر جدیدی نیست. اعتراضات خشمگین مردم بصره در سپتامبر ۲۰۱۸ و آتش زدن کنسولگری ایران در این شهر، یکی از بارزترین اعتراضات عراق بود.

همان سال، بسیاری از شهر‌های عمدتا شیعه‌نشین عراق، در اعتراض به خاموشی‌های مکرر برق و فقدان آب آشامیدنی و دیگر مطالبات
معیشتی، صحنه تظاهرات شد. ناآرامی‌های بصره هم تلفات جانی و مالی متعددی داشت. در آگوست ۲۰۱۵ نیز بغداد شاهد تظاهرات بود که عموما جنبه معیشتی داشت. حیدر عبادی، نخست وزیر وقت، وعده‌هایی برای حل مشکلات معیشتی داد. تظاهرات تمام شد و وضعیت مردم بهبود نیافت.اما این بار، هم به لحاظ گستردگی و هم به لحاظ خشونت، تظاهرات عراق کم سابقه است. به مدت چهار روز، بدون توقف، شهر‌های شیعه‌نشین جنوب عراق، صحنه تظاهرات و آشوب بود. روز جمعه، دولت برای کنترل اوضاع، در بغداد و چند استان دیگر، مقررات منع تردد برقرار کرد. با این حال، جمعی از جوانان به خیابان‌ها ریختند. نیرو‌های امنیتی نیز به روی معترضان آتش گشودند و تعدادی را به قتل رساندند. افزون بر این، برخی رسانه‌ها، از کشته شدن چند معترض توسط «تک تیراندازان ناشناس» در بغداد خبر دادند.

 عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق، که این روز‌ها هم از جانب معترضان و هم از جانب گروه‌های سیاسی به شدت تحت فشار است، در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد تظاهرکنندگان حق دارند که خواستار مبارزه با فساد شوند، اما تغییر اوضاع زمان‌بر است. وی برای آرام کردن معترضان، چندین اقدام فوری را اعلام کرد، از جمله: آزاد کردن کسانی که بدون ارتکاب جرمی بازداشت شدند، فراهم کردن درآمد حداقلی برای هر خانواده عراقی، طراحی یک سامانه جدید برای جذب فارغ التحصیلان و کسانی که مدارک تحصیلی عالی دارند، برکناری یک هزار کارمند دولتی متهم به فساد، اجرای اصلاحات اقتصادی، اجتماعی و خدماتی و نیز ارائه طرحی برای اصلاح نظام انتخاباتی به پارلمان.اما ظاهرا وعده‌های عبدالمهدی هیچکدام از طرف‌ها را متقاعد نکرد. برخی گروه‌های سیاسی، خواستار استعفای دولت و انتخابات زودهنگام شدند.

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر، با صدور پیامی مکتوب به خط خود، خواستار استعفای کل دولت و برگزاری انتخابات زودهنگام با نظارت بین المللی شد. وی پیش از این، به نمایندگان ائتلاف پارلمانی خود، «سائرون»، دستور داده بود تا زمان معرفی شدن یک برنامه دولتی برای حل مشکلات، از حضور در پارلمان خودداری کنند.علاوه بر این، عبدالمهدی از پارلمان و گروه‌های سیاسی خواست که سهم‌بری سیاسی را کنار بگذارند و به او برای تکمیل دولت و انجام اصلاحات در آن، اختیارات لازم بدهند. احمد الصافی، نماینده آیت الله سیستانی در خطبه نماز جمعه کربلا، از دولت
خواست که رویکردش در برابر مشکلات را تغییر دهد و قبل از آنکه دیر شود، تدبیری بیاندیشد.