به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۱۴ ساعت ۰۱:۳۶
کد مطلب : ۱۸۹۲۰۸
دولت عراق جلسه فوق العاده تشکیل داد؛ پارلمان تعطیل شد

كشته‌های تظاهرات عراق از ۱۰۰ نفر هم گذشت؛ خطر سوریه‌ای‌شدن

گروه بین‌الملل: منابع رسمی عراق گفته‌اند که در تظاهرات بغداد و جنوب این کشور تا عصر شنبه دست‌کم ۱۰۰ نفر کشته و ۴ هزار تن زخمی شده‌اند و برخی كارشناسان سیاسی منطقه از خطر سوریه‌ای شدن عراق هشدار داده‌اند.
كشته‌های تظاهرات عراق از ۱۰۰ نفر هم گذشت؛ خطر سوریه‌ای‌شدن
مقام‌های عراقی و یک عضو کمیسیون نیمه رسمی حقوق بشر خبر دادند که هزاران معترض بار دیگر به خیابان‌های دو شهر جنوبی این کشور ریختند و دفاتر احزاب سیاسی را آتش زدند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک مقام امنیتی عراق و یک عضو کمیسیون حقوق بشر می‌گویند که معترضان عصر شنبه دفاتر دو حزب سیاسی الدعوه متعلق به نوری المالكی و بدر را در شهر ناصریه به آتش کشیدند. 
مقام‌های عراقی گفته‌اند که نیروهای امنیتی به سوی معترضان آتش گشودند ولی هنوز گزارشی از تعداد تلفات احتمالی مخابره نشده است. تظاهرات ناصریه «گسترده» توصیف شده است. در شهر دیوانیه نیز معترضان به طرف اماکن دولتی دست به راهپیمایی زدند. تظاهرات سرتاسری در عراق از روز سه‌شنبه هفته گذشته آغاز شد و بغداد و شهرهای جنوبی این کشور را در بر گرفت. اعتراض تظاهرکنندگان به فساد دولتی، بیکاری بالا و خدمات ضعیف عمومی است.

دولت عراق جلسه فوق العاده تشکیل داد
 رسانه‌های عراقی از برگزاری جلسه فوق العاده کابینه به ریاست عادل عبدالمهدی خبر دادند. از سوی دیگر استاندار الدیوانیه از لغو مقررات منع آمد و شد در این استان خبر داد و در عین حال اعلام کرد ادارات دولتی در تمام استان فردا یکشنبه تعطیل است. این در حالی است که احمد الجبوری معروف به ابومازن دبیرکل حزب موسوم به الجماهیر الوطنیه خواستار انحلال پارلمان و تشکیل دولت موقت طی یک سال شده است.

غیبت اعتراضی بیش از ۱۰۰ نماینده، پارلمان عراق را تعطیل کرد
رئیس فراکسیون "بیارق الخیر" عراق اعلام کرد، بیش از ۱۰۰ نماینده پارلمان حضورشان را در جلسه امروز پارلمان به حالت تعلیق درآورده و باعث عدم تشکیل جلسه شدند. محمد الخالدی، رئیس فراکسیون "بیارق الخیر" به خبرگزاری اسپوتنیک گفت، علاوه بر نمایندگان ائتلاف سائرون و فراکسیون‌های کردستان، نمایندگان وابسته به دو فراکسیون "المحور" و "القرار" نیز جهت اعلام همبستگی با تظاهرکنندگان در بغداد و استان‌های مرکزی و جنوب عراق، حضورشان را در جلسه امروز (شنبه) به حالت تعلیق درآوردند. الخالدی افزود: به دلیل اینکه نمایندگان مذکور حضورشان را در این جلسه پارلمان به حالت تعلیق درآوردند، پارلمان به دلیل عدم حصول حد نصاب قانونی تعداد نمایندگان حاضر، نتوانست امروز تشکیل جلسه دهد.

خبرگزاری فرانسه روز شنبه ۱۳ مهر (۵ اکتبر) به نقل از منابع رسمی عراق و همچنین کمیسیون حقوق بشر این کشور گزارش داد که تظاهرات عراق در چهار روز گذشته بیش از ۱۰۰ کشته و چهار هزار زخمی داشته است. این نهاد از دستگیری حدود ۵۴۰ معترض نیز خبر داده است که از این تعداد ۲۰۰ نفر هنوز در بازداشت به سر می‌برند. عراقی‌ها به بیکاری فزاینده، خدمات دولتی ناکارآمد و فساد فراگیر و همچنین قطع برق اعتراض‌ دارند.  دانیل گرلاخ، کارشناس امور عراق به دویچه وله گفته است که در تابستان گرمای هوا به ۵۰ درجه سانتیگراد می‌رسد و برق مرتب قطع می‌شود.

تظاهرکنندگان خواستار برکناری دولت عراق شدند. این درخواست در حالی انجام شده که عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق شامگاه پنج‌شنبه ۱۱ مهر در یک نطق تلویزیونی مردم را به آرامش دعوت کرد و مطالبات معترضان را برحق خواند. عادل عبدالمهدی گفت دولت برای حل معضلات مردم تلاش می‌کند اما هیچ "راه‌حل معجزه‌آسایی" وجود ندارد که بتوان از طریق آن مشکلات ساختاری و کاستی‌ها را در مدت زمان کوتاهی بر طرف کرد. دولت برای مهار اعتراض‌ها فعالیت اینترنت را قطع و مقررات منع رفت و آمد اعلام کرد. اما تظاهرکنندگان عراقی این مقررات وضع شده را رعایت نکردند. دولت بعدا در ادامه اعتراض‌ها تصمیم گرفت که مقررات منع رفت و آمد در بغداد را لغو کند. مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ شیعه و رهبر جریان صدر هم خواستار کناره‌گیری دولت و برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی زیر نظر سازمان ملل متحد شد.
 
بالا بودن شمار کشته‌ و زخمی در اعتراض‌های عراق نگرانی نهادهای بین‌المللی را هم برانگیخته است. روز جمعه ۱۲ مهر (۴ اکتبر) صلیب سرخ جهانی ابراز نگرانی کرد و اعلام کرد که به مداوای زخمی‌ها در عراق کمک خواهد کرد. آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد هم از عراقی‌ها خواست تا از خشونت دوری کنند و خویشتنداری نشان دهند. دبیر کل سازمان ملل متحد دولت و معترضان عراقی را به گفت‌وگو فراخواند. تظاهرات در بغداد و دیگر شهرهای عراق به ویژه علیه فساد مالی  مسئولان دولتی ادامه دارد و اعتراض‌ها هنوز فروکش نکرده است. از زمان سقوط نظام دیکتاتوری صدام حسین به دست نیروهای ائتلافی آمریکا بدین سو، بر اساس آمارهای رسمی، دستکم ۴۱۰ میلیارد یورو به جیب سیاستمداران و تاجران فاسد سرازیر شده است.

حملات نیروهای امنیتی و شبه نظامیان به شبکه‌های تلویزیونی در بغداد!
افراد مسلح ناشناس به دفتر تلویزیون العربیه در بغداد حمله کردند. همچنین نیروهای امنیتی به دفتر کانال nrt عرب (متعلق به یک تاجر کرد) در بغداد حمله کرده و کارمندان را مجبور به متوقف پخش برنامه‌ها کردند. از سوی دیگر یک گروه شبه نظامی مسلح کل دفتر کانال ماهواره‌ای دجله در بغداد را به آتش کشیدند.

در همین حال برخی از كارشناسان سیاسی منتطقه از خطر سوریه‌ای شدن عراق هشدار داده‌اند. آنان در گفتگو با شبكه‌های خبری عربی هشدار داده‌اند اگر خونریزی به شكل فزاینده كنونی ادامه یابد، و سركوب معترضان تشدید شود، شرایط همچون ماه های اولیه قیام مردم سوریه (در جنبش‌های موسوم به بهار عربی) علیه حكومت بشار اسد است كه با سركوب خونین معترضان همراه بود و پس از مدتی به جنگ داخلی منتهی شد و تا هم اكنون و بیش از 8 سال ادامه دارد؛ جنگی كه باعث قتل بالغ بر 500 هزار سوری و ویرانی بسیاری از شهرهای این كشور و آوارگی حدود نیمی از جمعیت 20 میلیونی این كشور منجر گردیده است.
برچسب ها: اعتراضات عراق