به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۰۴ ساعت ۱۴:۳۴
کد مطلب : ۱۸۹۲۳

هیچ​مبنایی​برای​ شناسایی​​پر​درآمد​هاوجودندارد

گروه اقتصادي: یک اقتصاددان با بیان این‌که هیچ مبنای مشخصی برای شناسایی دقیق دهک‌های درآمدی وجود ندارد، اظهار کرد:‌ در کوتاه مدت حذف پولدارها از لیست دریافت کنندگان یارانه نقدی امکان پذیر نیست.
هیچ​مبنایی​برای​ شناسایی​​پر​درآمد​هاوجودندارد
جمشید پژویان با اعلام این که بعید است کسی پیدا شود که با حذف دهک‌های پر درآمد از لیست یارانه‌بگیران مخالف باشد، گفت: اما اشکالی که اینجا وجود دارد این است که نه تنها در کشور بلکه درتمام دنیا راهکار و مبنای دقیقی برای شناسایی دهک‌های پر درآمد وجود ندارد.وی اضافه کرد:‌ در صورت به کار بستن این روش دو خطای فاحش رخ خواهد داد؛ یک گروه از کسانی که باید یارانه بگیرند حذف بشوند و گروه دیگری که باید یارانه‌شان قطع شود از چشم مسوولان پنهان می‌ماند.

پژویان بهترین روش برای مشخص کردن میزان درآمد در جامعه را به کار بستن نظام مالیاتی مجموع درآمد عنوان کرد و در برنامه مناظره گفت: این نظام که در بسیاری از کشورهای غربی به کار بسته می‌شود حد بالای نظارت را به وجود می‌آورد و دولت برای شناسایی منابع درآمدی و ثروتی اقشار مختلف مردم در این نظام مالیاتی مشکل کمتری خواهد داشت.این اقتصاددان با بیان این‌که بحث حول محور یارانه‌ها نباید سیاسی باشد، تاکید کرد:‌ در این حوزه برخی از اظهارنظرها غیر کارشناسی است برای مثال یارانه هیچ ربطی به ارزش ریال ندارد و اگر به این مسئله به صورت کارشناسی نگاه کنیم می‌بینیم در سال نخست هدفمندی‌ یارانه‌ها تورم حدود 12 درصد بوده است که این نشان دهنده منافات برخی از اظهارنظرهاست.

وی ادامه داد:‌ کاهش ارزش ریال نیز به دلیل برخی از تحریم‌های بین المللی علیه کشور ما به وجود آمده و قطعا ارتباط مستقیمی با هدفمندی‌ یارانه‌ها ندارد. ما باید توجه داشته باشیم که بدون نگاه سیاسی با دید کارشناسانه این موضوعات را بررسی کنیم.پژویان اصلاح قیمت نسبی را نیز یکی دیگر از راهکارهای برون رفت از شرایط فعلی برای اقتصاد ایران تلقی کرد و گفت: در این حوزه یک مثال بارز وجود دارد در فاصله بین سال‌های 1973 و 1974 که افزایش قیمت در حوزه حامل‌های انرژی صورت گرفت نیاز به تغییر در برخی از کشورهای اروپایی و آمریکایی احساس شد به این ترتیب قیمت حامل‌های انرژی افزایش کاملا قابل توجه بیش از دو برابری داشت.

این اقتصاددان افزود: اما شما ببینید این افزایش قیمت در نهایت به چه چیز منتهی شده است. پس ازچند سال با بهبود تکنولوژی در این کشورها خودرویی که در هر صد کیلومتر بیش از 25 لیتر بنزین نیاز داشت پس ازچند سال به کمتر از 10 لیتر و این روزها و حتی چند لیتر کاهش یافت. این نشان‌دهنده نگاه صحیح به اقتصاد و به کار بستن روش‌های اقتصادی مناسب است.وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تکذیب خبر مشاوره خود به دولت قبل در خصوص هدفمندی‌ یارانه‌ها گفت: من به دولت قبل نه مشاوره‌ای دادم و نه در جلسات کارگروه‌های آن‌ها شرکت کردم. اتفاقا با بسیاری از مسائل اتفاق افتاده در طول اجرای این طرح مخالف بودم و شما اگر که بررسی کنید می بینید در همان روزهای نخستین بسیاری از اظهارنظرهای انتقادی مربوط به من بود.

پژویان اضافه کرد: طرح هدفمندی‌ یارانه‌ها باید در همان نقطه آغاز در مجلس با دقت ارزیابی می‌شد و نمایندگان از دولت به صورت دقیق نقشه راه می خواستند. از نظر من تولید نباید و نمی‌تواند به صورت نقدی یارانه بگیرد مجلس باید تمام این حوزه‌ها در همان نقطه شروع کار در نظر می‌گرفت تا دولت در اجرای این طرح‌ بزرگ با اشکال و اشتباه روبرو نشود.
مرجع : ايسنا

قطع کامل یارانه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۴ ۱۶:۳۳
بهتر این است دولت یارانه را کامل وبرای همه قطع کند و پول ان را در جهت راه اندازی تولید ملی بکار ببرد واشتغال را زیاد کند وتورم را کاهش دهد زیرا ثروتمندان که نیازی به یارانه ندارند قشر متوسط هم بدون یارانه گلیم خودشان را از اب می کشند فقط قشر کم در امد جامعه می ماند که انها را هم با دادن وام بدون بهره ویا ارزاق ارزان قیمت و امثال ان می توان خدمات داد متاسفانه با دادن یارانه اکثر افراد کم در امد که تعداد افراد خانواده هایشان زیاد هستند یارانه زیاد دریافت می کنند وتن به کارهای تولیدی وخدماتی نمی دهند اکثر مزارع نمی توانند کارگر ببرند چون یارانه دریافت می کنند نیاز به پول اولیه ندارند برای انجام کار دسمزدهای بالا می خواهند واین امر کشاورزان وباغداران را به عدم تولید محصول وادار می کند (155118)
۱۳۹۲/۰۸/۰۴ ۱۹:۴۰
اگه یارانه هار قطع کنن باید باید قیمت حامل های انرژی را هم به قیمت سابق برگردونن. (155260)
۱۳۹۲/۰۸/۰۵ ۰۰:۴۵
اقای پژویان رییس محترم شورای رقابت شما اگر کارشناس بودی توان اصلاح قیمت خودرو را داشتی که این همه مدت مردم را سر کار نمی گذاشتی ؛ (155495)