به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۴۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۰۴ ساعت ۱۴:۴۴
کد مطلب : ۱۸۹۳۱

شناسایی​اموال​مردم​ نه​قانونی​است​نه​شرعی

گروه اقتصادي: معاون اسبق بانک مرکزی با بیان این‌که بررسی وضعیت اقتصادی مردم از نظر قانونی و شرعی درست نیست، گفت: دولت به جای شناسایی سه دهک پر درآمد نسبت به شناسایی دهک‌های کم درآمد اقدام کند.
شناسایی​اموال​مردم​ نه​قانونی​است​نه​شرعی
حیدر مستخدمین حسینی با بیان این‌که طرح پرداخت نقدی در طرح هدفمندی‌ یارانه‌ها هدفی جز حمایت از اقشار کم درآمد نداشته، تاکید کرد: وقتی استارت هدفمندی‌ یارانه‌ها در اقتصاد می‌خورد قطعا تعدیل و افزایش برخی از قیمت‌ها قابل پیش بینی است و این مسئله به افزایش فشار بر روی بخشی از اقشار جامعه می‌انجامد. از این رو دولت پرداخت‌های نقدی را طراحی می کند تا فشار از اقشار کم درآمد برداشته شود.

وی ادامه داد‌:‌ این مسئله از همان ابتدا نیز مورد اتفاق نظر بسیاری از اقتصاددانان بود که در همان روزهای نخست طراحی و اجرای هدفمندی‌ یارانه‌ها بارها اعلام شد. این شیوه اجرا می‌توانست به نحوه دیگر صورت گیرد اما حالا که دولت روش نقدی را جایگزین کرده پرداخت این گونه به نفع اقتصاد نبود.معاون اسبق بانک مرکزی در تشریح این اشتباه استراتژیک دولت گفت: اگر از همان ابتدا به جای پرداخت نقدی دولت به دنبال پرداخت یارانه غیر نقدی مانند بهبود وضعیت بهداشت، آموزش، حمل و نقل و مواردی از این دست می‌اندیشید نه مشکل نقدینگی ایجاد می‌شد و نه این مسائل رفاهی در جامعه از نظر کیفیتی ثابت می‌ماندند. به هر حال حالا که این طرح آغاز شده و اکنون در مرحله تجدیدنظر است باید مراقب باشیم بار دیگر دچار یک اشتباه استراتژیک نشویم.

مستخدمین حسینی در این باره توضیح داد: بنده به دیدگاه‌های دولت و مجلس در این رابطه احترام می گذارم اما باید در نظر داشت عامل نظری مانند دهک‌ها تا چه حد قابل اندازه گیری و بررسی دقیق هستند. معاون محترم رییس جمهور اعلام کرده است در صورتی که این سه دهک حذف شوند بیش از دو هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی خواهد شد. اما این مسائل تنها در حرف هستند و شناسایی دقیق دهک‌ها کار بسیار سختی است.وی افزود: این مسئله در بسیاری از کشورهای دنیا شدنی نیست حالا چه برسد به اقتصاد ایران که در آن اعتبارسنجی اصلا وجود ندارد و در سپرده‌های بانکی به هیچ وجه این مسئله مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرد.

معاون اسبق بانک مرکزی در رابطه با راه حل ممکن برای برون رفت از این شرایط نیز توضیح داد: دولت به جای شناسایی اموال سه دهک بالا جامعه که نه از نظر قانونی صحیح است و نه از نظر شرعی جایز است می‌تواند به شناسایی خط فقر در جامعه بپردازد تا به این ترتیب نه فعالیت‌های اقتصادی درجامعه مختل شوند و نه کسری بودجه این چنینی دولت ادامه پیدا کند با توجه به وجود پایگاه‌های اطلاعاتی مانند کمیته امداد و بهزیستی شناسایی خط فقر بسیار راحت‌تر از دیگر موارد است.
مرجع : ايسنا

۱۳۹۲/۰۸/۰۴ ۱۴:۵۳
اگه از نظر شرعی درست نیست خوب واسه قشر کم درآمد هم درست نیست دیگه. خلاصه مطلب بگو کیا از این که اموال و داراییهاشون رو بشه میترسن برادر من. واسه هرچی از دین و شرع مایه نذارید! (155009)
۱۳۹۲/۰۸/۰۴ ۱۵:۴۰
چی شده این آقا می ترسه ثرتش لو بره (155055)
۱۳۹۲/۰۸/۰۴ ۱۷:۳۳
کی گفته نه قنو است نه شرعی
مگر میشه مملکت رو بدون اطلاعات اداره کرد
این حرف شما این بی قانونی و میدان باز کردن برای دانه درشت هاست
در کشور های پیشرفته یک سنت درآمد باید به اداره دارایی ا علام شود و اگر از مبلغ خاصی درآمد شما بالاتر رفت باید مالیات دهید و مالیات تساعدی بالا خواهد رفت
شناسایی اموال شهروندان از لازمه های یک اقتصاد سالم است که ابزاری برای احقاق حق دولت ها است (155176)
دارا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۴ ۱۸:۵۷
دولت و دولت مردان را ارجاع میدهیم به ایده های آدام اسمیت ، نظریه پرداز بزرگ اقتصاد . با ایده های گداپروری و پوپولیستی ( چه پرداخت نقدی و چه پرداخت غیر مستقیم ) هیچ گره ای از مشکل مردم باز نخواهد شد . درد کشور ما این است که مسئولین اولا متخصص نیستند . در ثانی در لحظه فکر میکنند و هیچگاه دوردست را ندیده اند .
به همین خاطر چیزی جز شکست به دست نمی آید . میشود پیش بینی کرد با این جار و جنحال صدا و سیما و روزنامه ها ، قشر متوسط جامعه به بانکها هجوم برده و سپرده ها ی خود را ... و املاک خود را ...و خودروها را ... خواهند نمود . کمی فکر کنید به کجا میرویم ؟ پر مسلم است سودی هم به جیب فقرا نخواهد رفت . مثل همیشه با نام آنان بازی نکنند . ملت را تجزیه نکنند . آقای مستخدمین حسینی هم نسخه جلو دماغی میپیچند !!! از ایشان میپرسم : تحت پوششهای بهزیستی و کمیته ی امداد به کدام دلیل خاص ، به این شرایط فلاکت بار رسیده اند ؟ چرا نمیروید و زمینه های این شرایط را بررسی و ریشه کن کنید ؟ !!! بسی (155237)