به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۴۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۱۵ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب : ۱۸۹۳۳۲

اسرائیل به دنبال معاهده صلح با ممالك عربی

یسرائیل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل
یسرائیل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل
گروه بین‌الملل: وزیر خارجه اسرائیل اسرائیل اعلام کرده است که درحال بررسی امضای توافق‌نامه عدم‌تجاوز با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس است تا نظر آنها را به طرف "دشمن مشترک" یعنی ایران بکشاند.

یسرائیل کاتس، در توئیتی اعلام کرده که در صدد امضای توافقنامه عدم تجاوز با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است. او امضای این معاهده را یک "حرکتی تاریخی" توصیف کرده و گفته است که این اقدام به درگیری‌ها خاتمه می‌دهد و شرایط را برای همکاری غیرنظامی تا امضا توافقنامه صلح فراهم می‌کند.
 
وزیر خارجه اسرائیل در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در دیدار با چند تن از همتایان عرب خود موضوع امضای عدم‌تجاوز را مطرح کرده است. در مذاکرات وزیر خارجه اسرائیل و چند تن از وزاری خارجه کشورهای حاشیه خلیج فارس جیسون گرین‌بلات، نماینده دولت آمریکا در امور خاورمیانه نیز حضور داشته است. شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل گزارش داده است که توییت یسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل بعد از ملاقاتش با همتایان عرب خود در حاشیه خلیج فارس نوشته شده است.

اسرائیل با ابتکار امضای توافقنامه عدم تجاوز با کشورهای حاشیه خلیج فارس امیدوار است این کشورها را به سیاست‌های خود نزدیک بکند. با توجه به ادامه تنش بین ایران و عربستان سعودی، وزیر خارجه اسرائیل تلاش می‌کند نظر این کشورها  را به ایران معطوف کند که به اعتقاد مقام‌های این کشور، "دشمنی مشترک برای این کشورها و اسرائیل" به حساب می‌آید. برخی از کشورهای عرب و مردم این کشورها با سیاست‌های اسرائیل مخالفت می‌کنند اما در وضعیت کنونی این کشورها به دلیل نفوذ روز‌افزون ایران در منطقه به اسرائیل نزدیک شده‌اند.

به گفته وزیر خارجه اسرائيل عادی‌سازی روابط اسرائيل با کشورهای خلیج فارس یکی از مهم‌ترین اولویت‌های وزارت امور خارجه اسرائيل است. کاتس گفته است که "اسرائيل با کشورهای خلیج فارس روابط دیپلماتیک، امنیتی و تجاری دارد، اما هدف اصلی او رسیدن به توافق‌های دیپلماتیک و حرکت به سمت عادی‌سازی آشکار و اعلام عمومی آن است.  اسرائیل تاکنون موفق شده است تنها با کشورهای مصر و اردن قرارداد صلح امضا کند. هدف اصلی کاتس هم نهایتا رسیدن به پیمان صلح با کشورهای حاشیه خلیج فارس است.
برچسب ها: اعراب و اسراییل