کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

حکایت اشتباهات داوری لیگ یک

ایسنا , 15 مهر 1398 ساعت 14:52

گروه ورزشی: اشتباهات داوری در فصل جدید لیگ دسته یک فوتبال، اعتراضات گسترده و متفاوتی را به همراه داشته است.


یکی از بزرگ‌ترین معضلات فوتبال ایران که هر سال و در هر فصل از رقابت‌های حرفه‌ای فوتبال ایران مشاهده می‌شود، «اشتباهات داوری» است. این مساله به خودی خود شاید اجتناب ناپذیر باشد اما رخ دادن به صورت پی در پی در لیگ‌های حرفه‌ای فوتبال ایران، موجب شده اعتراضات و انتقادات گسترده‌ای از طرف  بازیکنان، کادر فنی و مدیران فوتبال ایران صورت پذیرد.در این فصل، از شروع رقابت‌های حرفه‌ای فوتبال ایران، شاهد گشودن دفتری دیگر از حکایت اشتباهات داوری هستیم؛ اشتباهاتی که هم در لیگ برتر مربیان را به اعتراض واداشته و هم در لیگ دسته یک واکنش‌های متفاوتی را به همراه داشته است.موضوع اصلی این گزارش اما، داوری حال حاضر فوتبال ایران در لیگ دسته یک است. در فصل نوزدهم رقابت‌های لیگ آزادگان اعتراضات داوری به حد بالایی رسیده است. اعتراضات مربیان کنار خط زمین،‌ نشست‌های خبری و مصاحبه‌های سرمربیان و بیانیه‌های رسمی‌ باشگاه‌ها، اتفاقاتی است که در واکنش به اعتراضات داوری در لیگ یک مشاهده می‌شود.

از اظهارات جنجالی اخیر مربیان لیگ یکی،‌ می‌توان به ادعای جنجالی علی نیکبخت، سرمربی سرخ‌پوشان پاکدشت اشاره کرد. او بعد از باخت تیمش مقابل مس رفسنجان در هفته پنجم لیگ یک مدعی شد که اشتباهات داوری در نتیجه بازی تیمش نقش مستقیم داشته است.یکی از دیگر از معترضان اصلی داوران لیگ یک، باشگاه رایکای بابل است. این تیم با ارسال نامه رسمی به کمیته داوران خواستار بررسی بیشتر در داوری‌های لیگ یک شده و همچنان از عملکرد داوری در نتایج هفته‌های گذشته لیگ یک ناراضی است.تیم مس رفسنجان هم که بعد از مدت‌ها توانسته در لیگ یک جایگاه مناسبی پیدا کند و با ۱۵ امتیاز در جایگاه دوم بایستد، درباره عملکرد داوری نگاه مثبتی ندارد. محمد ربیعی سرمربی این تیم درباره نقش داور در مسابقات لیگ یک در هفته پنجم مدعی بود که داوری به هیچ عنوان به نفع تیمش نیست و معتقد بود داور در چندین صحنه به ضرر تیمش قضاوت کرده است.

آلومینیوم اراک نیز از معترضان داوری لیگ یک است. مسئولان این تیم معتقدند که داور در دیدار برابر خوشه طلایی ساوه، به اشتباه بازیکن آلومینیوم را اخراج کرده و در دو دیداری که برابر استقلال خوزستان و گل‌ریحان البرز داشته است، داور به اشتباه گل این تیم اراکی را آفساید اعلام کرده است.قشقایی شیراز که تا اینجای کار با چهار امتیاز در رده پانزدهم جدول رقابت‌های لیگ یک قرار دارد، از عمکرد داوری به شدت ناراضی است. روح‌الله نجف‌پور، مدیرعامل این باشگاه مدعی است که داوری در سه، چهار بازی اخیر تیمش حداقل چهار پنالتی مسلم را - که دو خطای هند و دو خطای خطرناک تکل بود و باید منجر به اخراج بازیکن حریف می‌شد - به نفع تیمش نگرفته است. او معتقد است که داوران در بازی‌های خانگی سوت‌های جهت‌دار می‌زنند و این مساله هواداران تیمش را به ستوه آورده و از فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ خواست تا بررسی و پیگیری بیشتری نسبت به داوری‌ها انجام شود.

علم و ادب تبریز، دیگر تیم معترض به عملکرد داوری است. این تیم معتقد است که داور در بازی‌های تیمش برابر سپیدرود رشت در هفته پنجم روی شکست ۲ بر صفر این بازی نقش مستقیم داشته و در بازی برابر مس رفسنجان در هفته ششم که با نتیجه یک بر صفر به پایان رسیده، داور گل سالم آنها را مردود اعلام کرد تا این تیم متحمل شکست شود.داماش گیلان نیز یکی دیگر از معترضان عملکرد داوری لیگ یک است. این تیم مدعی است در بازی برابر آرمان گهر، گل سالم تیمش را در نیمه دوم این بازی مردود اعلام کرده و در بازی برابر گل‌ریحان البرز داور به اشتباه خطایی را - که در ادامه منجر به گل این تیم البرزی شده است - نگرفته تا این تیم متحمل شکست ۳ بر صفر شود.حال باید دید این اعترضات چه نتیجه‌ای به دنبال خواهد داشت. کمیته داوران که به دنبال جوان‌گرایی و ورود نیروی جدید به داوری فوتبال ایران است، با وقوع چنین اتفاقاتی در لیگ یک باید پاسخگوی اشتباهات و کم‌تجربگی داوران باشند و این مساله اگر بخواهد ادامه‌دار باشد،‌ به کیفیت بازی‌های فوتبال ایران لطمه می‌زند.


کد مطلب: 189350

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/189350/حکایت-اشتباهات-داوری-لیگ-یک

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir