به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۰۴ ساعت ۱۵:۱۵
کد مطلب : ۱۸۹۳۹

گزارش​نیویورک​تایمز​ از​خودروی​پیکان ايراني

گروه اقتصادي: نیویورک تایمز نوشت: ˈپیکانˈ به عنوان مظهر خلاقیت، ایستادگی و سازگاری ایرانیانی که گام به گام با تحولات شگرف زمانه پیش رفته اند، خاطرات گذشته (نوستالژی) ایرانیان را در خیابان های این کشور همچنان زنده نگاه داشته است.
روزنامه نیویورک تایمز روز شنبه در نوشتاری به قلم توماس اربرینک نوشت: ایران، فرهنگ پیشرفته ای در ماشین سواری دارد. این فرهنگ به فرهنگ سال های دهه 1960 کالیفرنیای جنوبی شباهت دارد که جوانان سوار بر خودروهای گرانقیمت در خیابان های شهرهای این ایالت جولان می دادند و در حقیقت، به گونه ای، پز می دادند.در محله متمول نشیين شهرک غرب واقع در غرب تهران، خودروهای لوکس گرانقیمت ˈپورشهˈ، ˈتویوتاˈ، ˈلند کروزرˈ و ˈمرسدس بنزˈ دو سرنشینه در خیابان های محله جلوه گری می کند با سرعت جولان می دهند و بالا و پایین می روند و به سرعت عبور می کنند.
این روزنامه افزود، در بحبوحه جلوه گری و زرق وبرق خودروهای گرانقیمت در خیابان های تهران، یک دستگاه خودروی ˈپیکانˈ فرسوده مدل 1972 نظر شگفت زده ساکنین محله شهرک غرب را سخت معطوف خود کرده است.مالک این پیکان فرسوده بادمجانی رنگ فردی به نام ˈسعید محمدیˈ 21 ساله است که با خودروی خود خیابان های محله را طی می کند و همه اهالی محل را شگفت زده می سازد.



محمدی می گوید که این پیکان، ماشین دامادی پدرش بود.او افزود: ˈمردم امروز به ارزش های این خوردو پی برده اند و قدر آن را بسیار بیشتر از گذشته می دانند.ˈهشت سال است که خط تولید پیکان در ایران منسوخ شده و این خودرو به زباله دان تاریخ پیوسته است اما امروز دوباره در خیابان های تهران ظاهر شده است و جلوه گری می کند و خاطرات روزهای سادگی و ساده زیستی ایرانیان را در یاد و خاطره مردم زنده می کند.البته به سبب پیشرفت زندگی مردم، این خوردو دیگر مانند گذشته مورد استقبال ایرانیان قرار ندارد.

پیکان، خودرویی متعلق به گذشته است. همه قطعات و لوازم این ماشین، دستی و غیراتوماتیک است، به ویژه جعبه دنده آن که ضمن آنکه سیستم چرخش آن هم بسیار سفت است، دودزا هم هست. سپر این خوردو با هدف مقاومت در ترافیک پرآشوب ایران بسیار سخت و محکم است.همه ابزار و قطعات پیکان در حد رفع نیاز طراحی و تولید می شد و لوازم و قطعات غیر ضرور که جنبه زیبایی و زینتی داشته باشد، از جمله تنوع رنگ و یا دستگاه رادیو کاست، در آن وجود نداشت. رنگ اغلب نمونه ها هم سفید بود.

اما صرفنظر از همه این معایب و کاستی ها، از نظر ایرانیان، پیکان واجد مزیتی است که آن را از سایر خودروهای موجود در ایران متمایز می سازد و آن اینکه، پیکان، سند تاریخ معاصر ایران است. پیکان مظهر عمق سادگی و صمیمیت زندگی گذشته ایرانیان است.یک مهندس طراحی صنعتی ایرانی - آمریکایی به نام ˈشاهین آرمینˈ 37 ساله به تازگی نمایشگاهی از مدل های پیکان را در محله شهرک غرب تهران برپا کرد که توجه مردم تهران، به ویژه ایرانیانی که ساکن آمریکا و دوبی هستند و به کشور بازگشته اند را سخت به خود جلب کرده است.

یکی از بازدید کنندگان از این نمایشگاه می گوید: ˈتاریخ بر روی چرخ های این خوردو جریان دارد.ˈبر روی یک دستگاه پیکانی که در این نمایشگاه در معرض دید گذاشته شده است یک تکه نان سنگک هم به نشانه ˈنان آوریˈ این خودرو، آویزان شده است.آرمین که تجربه کار در کارخانه های خودورسازی ˈکرایسلرˈ و ˈهونداˈ در شهر ˈدیترویتˈ آمریکا را دارد، پیکان را ˈخاطره گذشتهˈ ایرانیان می نامد و می گوید: ˈهمه ایرانی ها از پیکان خاطره دارند.ˈ

وی افزود: ˈشاید این تعبیر از جهاتی مناسب نباشد اما موضوع این است که ما ایرانی ها، مردم رومانتیکی هستیم. امروز مشاهده پیکان در خیابان ها، خاطره روزهای قدیم را برای مردم زنده می کند، روزهایی که زندگی بسیار ساده جاری بود و ما گزینه های زیادی برای انتخاب کردن پیش رو نداشتیم. روزهایی که زندگی بسیار ساده و صمیمی جریان داشت.ˈآرمین افزود: ˈپیکان یادآور خاطرات کودکی من است که نشستن در صندلی عقب آن از نظر من شنا کردن در دریا بود. من سوار بر این خودرو، سایر خانواده ها را هم در خیابان مشاهده می کردم که همه آنها بر این خودرو سوار بودند.ˈ

آرمین افزود: ˈپیکان به مثابه اسب زحتمکشی بود که بسیاری از اقشار کم درآمد جامعه با آن مسافر کشی می کردند و با آن خرج خانواده را در می آوردند.ˈ
مرجع : ايرنا

۱۳۹۲/۰۸/۰۴ ۱۶:۱۰
کاش همه با هم و با همه انواع ماشيناي امروزيمون به همون وقتا برميگشتيم! کاش. (155087)
فرهاد
Germany
۱۳۹۲/۰۸/۰۴ ۱۹:۴۰
ارزوی بازگشت به عقب!!!!!!!!!!!!ما ایرانیها هیچ وقت هیچی نمیشیم وقتی ارزوی پیشرفت در ما وجود نداره (155259)
۱۳۹۲/۰۸/۰۴ ۱۸:۱۱
بنده خدا دارن مسخرمون میکنن (155199)
۱۳۹۲/۰۸/۰۵ ۰۰:۰۵
ما در مورد همه چیز همین طور رمانتیک هستیم! مثلا وقتی یک مدتی اوضاع اقتصادی خوب می شه و بیکاری کم می شه و آرامش تو جامعه حاکم میشه فیلمون یاد هندستون می کنه و واسه خاطره روزهای بدبختی و گرونی و فلاکتی که داشتیم اشک می ریزیم و یادش به خیر می گیم! (155464)