به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۵۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۱۶ ساعت ۱۰:۳۳
کد مطلب : ۱۸۹۳۹۳

بازداشت برای آنکه پرسیدند چگونه به دنیا آمدی

بازداشت برای آنکه پرسیدند چگونه به دنیا آمدی
گروه هنری: دادسرای ارشاد تهران تهیه‌کنندگان فیلمی را که در آن از تعدادی از کودکان درباره نحوه تولدشان سؤال پرسیده شده، بازداشت و اعترافات آنان را پخش کرد. در برنامه اینترنتی «ژلوفن» خبرنگار از تعدادی از کودکان می‌پرسد که «می‌دانی چگونه به دنیا آمده‌ای؟» اکثر کودکان می‌گویند که اطلاعی در این باره ندارند. این فیلم ساعاتی پس از انتشار از سایت آپارات حذف شد. یک مرد و زن جوان که این فیلم را تهیه کرده بودند بازداشت شدند و دادسرای ارشاد تهران نیز فیلمی از اعترافات آنان را پخش کرده که از تهیه این فیلم «عذرخواهی» می‌کنند. 

پلیس اطلاعات و امنیت و دادسرای ارشاد تهران این مرد و زن جوان را که کلیپی برای برنامه اینترنتی "ژلوفن" تهیه کرده‌اند، به اتهام "مصاحبه آزاردهنده با کودکان" احضار و دستگیر کردند.
در کلیپ مربوطه، زن جوانی به صورت میدانی از کودکان زیر ۱۰ سال می‌پرسد که آیا می‌دانند چگونه به دنیا آمده‌اند؟ اکثر بچه‌ها نیز چیز خاصی نمی‌دانند و سکوت می‌کنند. تهیه‌کنندگان در تبلیغ این کلیپ عنوان کرده بودند: «به بچه‌ها یاد بدهیم چگونه به دنیا آمده‌اند، پیش از آن که دیگران به آنها یاد بدهند.»
این کلیپ که در سرویس اشتراک ویدئوی "آپارات" بارگذاری و پخش شده بود، تنها ۴۰ دقیقه دوام داشت و سپس حذف شد. محمدجواد شکوری، موسس آپارات گفته است: «علاوه برحذف کلیپ نامناسب کانال ژلوفن، فعالیت آن تا تعیین تکلیف نهایی معلق گردید.» خبرآنلاین، این ویدئو را "هنجارشکن" خوانده و می‌نویسد که سوال مجری، کودکان را به نوعی در یک موقعیت نامناسب قرار داده است. خبرگزاری تسنیم، خبر را تحت عنوان "بازداشت عوامل مصاحبه جنسی با کودکان" پوشش داده است.
دادسرای ارشاد تهران گفته که به خاطر گزارش‌های مردمی و آزردگی خاطر خانواده‌ها، اقدام به بازداشت افراد کرده است. نگاهی به توییتر نشان می‌دهد که گروه خاصی از کاربران خواستار برخورد جدی با عوامل "برنامه‌های کثیف اینترنتی" بودند؛ گروهی که حتی وزیر ارتباطات را به دلیل "بی در و پیکر بودن فضای مجازی" مواخذه کرده‌اند. کاربری نوشته است: «ببینید چطور بچه‌ها رو مجبور به بی‌حیایی می‌کنند. جناب جهرمی بیدارین؟ تا کی فضای مجازی باید این طور بی در و پیکر باشد.»

روزنامه صبح نو، وابسته به اصولگرایان، پیش‌تر در اعتراض به پخش این کلیپ و "طرح سوالات جنسی" نوشته بود: «خانم گزارشگر به‌ سراغ کودکان می‌رود و از آن‌ها سوالی عجیب و غیرمعمول می‌کند. یعنی قرار است خردسالِ از همه‌جا بی‌خبر که سرش به بازی و تفریحش گرم است، ناگهان درگیر مسأله‌ای به این مهمی و پیچیدگی شود. لابد قرار است سوال خانم گزارشگر این مسأله بزرگ را برایش حل کند... درمقابل، برخی دلیل ساخت این ویدئو عجیب را از روی نادانی رسانه‌ای سازندگان دانسته‌اند و برخی شهوت دیده‌شدن...»

از جمله انتقاد‌هایی که به خبرنگار این کلیپ شده، آن است که مهارت لازم برای مصاحبه با کودکان را ندارد و به صورتی ناگهانی و حساب نشده، آنها را در معرض چنین پرسشی قرار داده است. بحث درباره مسائل جنسی در ایران جزء خطوط قرمز است و حتی پدر و مادرها نیز نمی‌‌دانند چگونه باید پاسخ کنجکاوی‌ها و سوالات جنسی فرزندان‌شان را بدهند.