به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۱۶ ساعت ۰۹:۲۱
کد مطلب : ۱۸۹۴۰۱

بلاتکلیف مثل فدراسیون والیبال

گروه ورزشی: فدراسیون والیبال ایران به نمونه‌ای بی‌نظیر از یک مجموعه بلاتکلیف در تاریخ ورزشی جهان بدل شده است، به طوری قریب به یکسال پس از برکناری رئیس و با وجود انتصاب دو سرپرست نه خبری از انتخابات است نه حوزه‌های مختلف این فدراسیون مسئولی دارد و در این میان هیچ‌کس پاسخگو نیست.
بلاتکلیف مثل فدراسیون والیبال
سه‌شنبه ۹ مهر ماه ۱۳۹۸ بود که پس از انتشار خبر کناره‌گیری افشین داوری از سرپرستی فدراسیون والیبال، وزارت ورزش و جوانان خبر انتخاب علی فتاحی دبیر فدراسیون را به عنوان سرپرست جدید والیبال منتشر کرد تا او مسئولیت‌ فراهم کردن بستر لازم برای برگزاری مجمع انتخاباتی والیبال را بر عهده بگیرد.اما این تصمیم وزارت ورزش و جوانان در حالی بود که فعلا زمان دقیقی برای برگزاری مجمع فدراسیون والیبال مشخص نشده است. با این شرایط والیبال ایران به عنوان دومین رشته پر طرفدار در کشور بار دیگر دچار تغییراتی شد تا همچنان بلاتکلیفی گریبان این رشته پرطرفدار را بگیرد.به این ترتیب فدراسیون والیبال ایران در سال منتهی به المپیک ۲۰۲۰ توکیو ضمن اینکه رئیس خود برای پیگیری برنامه‌هایش را نمی‌شناسد، برای دومین بار باید با صندلی بازی افراد در راس هرم و کمیته‌های مختلف خود دست و پنجه نرم کند. اتفاقی که به هیچ عنوان در هیچ یک از کشورهای صاحب سبک والیبال رخ نمی‌دهد و تقریبا در دنیای ورزش بی‌نظیر است.والیبال ایران نیز به لطف موفقیت‌هایی که در این سال‌ها به دست آورده‌ است زیر ذره‌بین رسانه‌های جهانی قرار دارد و قطعا این اتفاقات نمی‌تواند چهره خوبی برای آن در پی داشته باشد.

طبق متن حکم وزیر ورزش، علی فتاحی موظف است که شرایط لازم برای برگزاری مجمع فدراسیون والیبال را فراهم کند، اما در حال حاضر فتاحی با کنار گذاشتن مسئولان کمیته‌های مختلف فدراسیون والیبال قصد دارد نفرات جدیدی را روی کار بیاورد که به نظر می‌رسد فعلا دغدغه‌ او مسائلی جز برگزاری انتخابات است و به این ترتیب ارکان مختلف این ورزش بیش از همیشه شاهد سردرگمی هستند. اینکه تغییر روسای کمیته‌های مختلف فدراسیون در حیطه اختیارات و اولیت‌های یک سرپرست هست یا نه برای کسی مشخص نیست، اما بحث بلاتکلیف بودن فدراسیون والیبال کاملا قابل مشاهده است.

محمد ترکاشوند پیشکسوت والیبال ایران و سرمربی فعلی تیم‌پیکان تهران در این ‌مورد گفت: "اداره فدراسیون توسط سرپرست ضربه بزرگی به والیبال ایران زد، امسال سالی بود که می‌توانستیم بهترین نتایج را بگیریم و این وضعیت نامشخص شرایط را برای والیبال ما سخت کرد. تا سال آینده معلوم نیست چه اتفاقی برای تیم ملی ایران بیافتد، هیچکس از مصدومیت‌ها و اتفاقات احتمالی خبر ندارد. امسال بهترین سالی بود که ما می‌توانستیم نتایج تاریخی کسب کنیم، اما این بی‌برنامگی و بی‌تدبیری وزارت ورزش و انتخاب سرپرست‌ها یکی پس از دیگری مشکلات را دو چندان کرد، کسی هم نمی‌داند پشت این برنامه‌ها چه چیزی است! تنها امیدواریم حداقل انتخابات سالمی را شاهد باشیم تا بهترین فرد طبق نظر اهالی والیبال برای هدایت فدراسیون انتخاب شود.

فدراسیون در حال حاضر هیچ قاطعیتی در آرای خود ندارد. از ۴۵ روز پیش باید تمرینات تیم ما (پیکان) برای حضور در لیگ‌برتر آغاز می‌شد، اما به دلیل عدم اعلام رای کمیته استیناف در مورد پرونده جواد کریمی تمرینات ما آغاز نشده است. متاسفانه رای کمیته انضباطی فدراسیون درباره کریمی کاملا اشتباه بود و در حال حاضر هم کمیته استیناف جواب درخواست ما را نداده است. طبق تصمیم هیات مدیره باشگاه پیکان، اگر فدراسیون باز هم در مورد جواد کریمی رای اشتباه و ناعادلانه بدهد، تیم پیکان در فصل آینده لیگ‌برتر حضور نخواهد داشت. پیکان باشگاه ریشه‌دار و پر افتخارترین تیم لیگ ایران در آسیا است که در همه سال‌ها اکثر ملی‌پوشان ایران ات فیلتر این باشگاه عبور کرده‌اند، متاسفانه با این بی برنامگی‌ها این باشکاه هم در حال سوختن و نابودی است."

با استناد به صحبت‌های ملی‌پوش سابق تیم‌ملی والیبال، کاملا این‌موضوع قابل لمس است که مشخص نبودن نحوه اداره بازوهای مختلف فدراسیون ‌والیبال در روند معمول‌ والیبال کشور تاثیر منفی‌ خود را گذاشته و در حال حاضر هم کسی جوابگوی این اتفاقات نیست. خبرنگار ایسنا نیز برای پیگیری شرایط فعلی فدراسیون‌والیبال چندین بار با علی فتاحی سرپرست فعلی فدراسیون‌ تماس گرفته اما تنها مقام رسمی فدراسیون که همزمان سرپرست ریاست، دبیرکلی و ... را بر عهده دارد، فعلا سیاست سکوت را اختیار کرده و قصد پاسخگویی درمورد شرایط فدراسیون را ندارد.جبار قوچان‌نژاد کارشناس والیبال ایران نیز در مورد تاثیرات منفی شرایط نامعلوم ریاست فدراسیون والیبال روی این رشته نیز گفت: "با احترام به همه رشته‌های ورزشی این است که والیبال بعد از فوتبال پر هوادارترین و پر ترافیک‌ترین رشته ورزشی در ایران به شمار می‌رود و باید نظارت دقیق روی برنامه‌های آن داشت. باید هر چه سریع‌تر تکلیف رئیس مشخص شود تا برنامه‌های چهار ساله این فدراسیون را مشخص کند."

با این صحبت‌ها باید دید فدراسیونی که در حال حاضر رئیس ندارد و در بدنه خود با سونامی تغییرات مسئولانش مواجه است، چگونه اداره خواهد شد؟ پیش از اعزام تیم ملی به رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۱۹ ژاپن نیز کاپیتان سعید معروف با انتقاد از وضعیت فعلی والیبال، این فدراسیون را فدراسیونی بی در و پیکر خوانده بود که افراد در آن تنها به دنبال صندلی ریاست هستند و کسی به فکر والیبال و تیم ملی نیست. با این شرایط امید می‌رود وزارت ورزش با استفاده از اختیارات نظارتی و برنامه ریزی خود نگاه ویژه‌تری به این رشته کند تا از شرایط تاسف بار فعلی نجات پیدا کند.پرسش اصلی این است که امروز چه کسی سکان‌دار یکی از مهمترین فدراسیون‌های ایران است؟ آیا علی فتاحی که هنوز یکسال از سرپرستی‌اش در حوزه دبیری نگذشته می‌تواند به تنهایی و بدون نیروی انسانی مجرب در حوزه‌های مختلف کارها را پیش ببرد؟ اصلا در حال حاضر دبیر، نایب رئیس و اعضای هیات رئیسه فدراسیون چه افرادی هستند و چرا هیچ یک از مستندات قانونی اساسنامه درباره این فدراسیون رعایت نمی‌شود؟
مرجع : ایسنا
برچسب ها: والیبال ایران