به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۱۶ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب : ۱۸۹۴۲۸
رئیس‌جمهور عراق حمله به معترضان را محکوم کرد

15 كشته در ششمین شب اعتراضات در بغداد

رئیس‌جمهور عراق، در نطقی تلویزیونی حمله به معترضان و همچنین حمله به رسانه‌ها در جریان ناآرامی‌های اخیر در این کشور را محکوم کرد و به گزارش رویترز، دوشنبه شب، با توجه به کشته شدن شماری در خشونت‌ها در شهرک صدر، اکنون شمار تلفات اعتراضات اخیر به ۱۱۰ نفر رسیده است.
برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق،
برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق،
برهم صالح، در نطقی پانزده دقیقه‌ای که از تلویزیون عراق پخش شد از نیروهای امنیتی این کشور خواست که از حقوق همه عراقی‌ها دفاع کنند. برهم صالح همچنین خواستار تغییراتی در بین وزیران شد و از پارلمان عراق خواست که با تصویب اصلاحاتی، در تأمین خواسته‌های معترضان بکوشند. رئیس‌جمهوری عراق در سخنانش گفت آسیب‌دیدگان از خشونت‌های چند روز اخیر باید غرامت دریافت کنند. اعتراض‌های گسترده در عراق علیه فساد دولتی، بیکاری و ضعف خدمات عمومی از سه‌شنبه گذشته در سه شهر جنوبی ناصریه، کوت و عماره آغاز شد و سپس به بغداد رسید. وزارت کشور عراق روز یکشنبه اعلام کرد که خشونت‌های چند روزه در این کشور ۱۰۴ کشته و بیش از شش‌هزار مجروح برجای گذاشته است.

در همین حال، درگیری معترضان با نیروهای امنیتی در شهرک صدر بغداد شامگاه دوشنبه ادامه یافت و گفته می‌شود دستکم ۱۵ نفر در این درگیری‌ها کشته شدند. به گزارش رویترز، با توجه به کشته شدن شماری در خشونت‌ها در شهرک صدر، اکنون شمار تلفات اعتراضات اخیر به ۱۱۰ نفر رسیده است. معترضان خواهان خواستار برکناری دولت عادل عبدالمهدی و سیاستمداران ناکارآمد و همچنین پایان دادن به فساد دولتی هستند. اعتراضات در شهرک صدر برای دومین شب پیاپی ادامه داشت. یک سوم جمعیت بغداد در شهرک صدر زندگی می‌کنند. مردم در این منطقه برای دسترسی به خدمات شهری مانند برق و آب سالم آشامیدنی با مشکل مواجه‌اند. شهرک صدر روز دوشنبه نسبت به شامگاه یکشنبه کمی آرام تر بود و به همین دلیل عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق دستور داد تا در راستای کاهش تنش در این منطقه نیروهای پلیس فدرال عراق جانشین نیروهای ارتش شوند.
رویترز می گوید، دولت عادل عبدالمهدی با خروج نیروهای ارتش از شهرک صدر تلاش کرد تا از رویارویی با مقتدی صدر، روحانی با نفوذ شیعه، خودداری کند. مقتدی صدر خواهان استعفای دولت عادل عبدالمهدی شده است. برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق، هم در نطقی تلویزیونی حمله به معترضان و همچنین حمله به رسانه‌ها در جریان ناآرامی‌های اخیر در این کشور را محکوم کرد و خواستار تحقیقات در خصوص خشونت‌ها شد.
رئیس جمهوری عراق گفت، نیروهای امنیتی می‌بایست از مردم دفاع و حمایت کنند. آنها باید با آنها که قانون اساسی را نقض و به مردم و رسانه ها حمله می کنند با قاطعیت برخورد کنند. برهم صالح همچنین خواستار تغییراتی در بین وزیران شد و از پارلمان عراق خواست که با تصویب اصلاحاتی، در تأمین خواسته‌های معترضان بکوشند. رئیس‌جمهوری عراق در سخنانش گفت آسیب‌دیدگان از خشونت‌های چند روز اخیر باید غرامت دریافت کنند.
معترضان که طی هفته گذشته در بغداد و شهرهای عمدتاً شیعه‌نشین جنوب عراق به خیابان‌ها آمده‌اند به فساد در ادارت دولتی، ضعف در ارایه خدمات عمومی مانند آب و برق و نیز سطح بالای بیکاری اعتراض دارند.
مقامات ارشد حکومتی قول داده‌اند که به مطالبات معترضان رسیدگی می‌کنند و دستور اجرای برخی اصلاحات را داده‌اند اما با این وجود اعتراضات هنوز ادامه دارد.