کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کاخ گلستان،‌از‌تاجگذاری‌تا‌تصمیمات‌مهم‌مملکتی

16 مهر 1398 ساعت 13:17


گروه گردشگری: حتی تصور اینکه در میان همهمه و شلوغی بازار تهران و حوالی خیابان پانزده خرداد و میدان ارگ یک باغ زیبا و کاخ موزه ای قرار گرفته باشد که تاجگذاری هر دو شاه پهلوی در آن انجام شده، هم سخت است.

کاخ گلستان سکونتگاه  پادشاهانی چون آغا محمد‌خان قاجار، فتحعلیشاه قاجار، ناصرالدین‌شاه قاجار و مظفرالدین شاه قاجار بوده است. شمس العماره ، تالار سلام یا سالن تاجگذاری، تالار آیینه، ایوان مرمر یا دارالعماره، حوضخانه و خلوت کریمخانی، موزه مردم شناسی در کاخ ابیض، عمارت بادگیر و تالار عاج، از بخش‌های متفاوت و دیدنی کاخ گلستان هستند.

نابرو، راهنمای گردشگری در ایران در توضیح بخش‌های مختلف کاخ گلستان می‌نویسد: تالار سلام کاخ  که در زمان پهلوی اول و دوم مراسم رسمی مثل تاجگذاری‌ها در آن انجام می‌­شد، به همین قصد ساخته شد و مهمترین تاجگذاری که در این تالار انجام شده تاجگذاری محمدرضا پهلوی و فرح دیباست.

دیدنی‎های کاخ موزه گلستان کم نیستند. از تالار آیینه گرفته  که به لطف آینه کاری­‌های فوق العاده‌اش،‌ جلوه‌ای باشکوه دارد تا عمارت بادگیر که تا زمان رضاشاه پهلوی،‌ تصمیمات مهم مملکتی در آن گرفته می شد و در اصل محل برگزاری جلسات هیات وزا بود.

اما موزه مخصوص در ضلع شمالی کاخ گلستان و در طبقه زیرین تالار سلام که در حقیقت بخشی از زیرزمین نخستین موزه ایران محسوب می‌شود، توسط محمد ابراهیم‌ خان معمار باشی ساخته شده است. این مکان از زمان سلطنت ناصرالدین‌ شاه قاجار تا پایان این سلسله به نگهداری و انبار چینی‌ آلات و نقره‌ هایی اختصاص داشت که سلاطین کشورهای اروپایی به ایشان هدیه داده بودند.اما در زمان محمدرضا شاه پهلوی به موزه مخصوص تبدیل شد و کلیه هدایای پادشاهان اروپایی به این محل انتقال پیدا کرد. از دیگر اشیای قیمتی که در این موزه وجود دارد می‌ توان به زره شاه اسماعیل صفوی، تیر و کمان نادرشاه افشار، ساعدبند و مهر فتحعلیشاه قاجار، تاج آغامحمد‌خان قاجار و... اشاره کرد.

درهای کاخ موزه گلستان هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر به روی بازدیدکنندگان باز است. این کاخ موزه در سی و هفتمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو در پنوم پن، پایتخت کامبوج، در فهرست آثار جهانی به ثبت رسید.


کد مطلب: 189461

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/189461/کاخ-گلستان-از-تاجگذاری-تا-تصمیمات-مهم-مملکتی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir