به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۰:۱۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۱۶ ساعت ۱۹:۲۷
کد مطلب : ۱۸۹۴۸۷

اهالی مطبوعات از ۳۵ سال تلاش فرهنگی یونس شکرخواه تجلیل کردند

گروه فرهنگی: آئین نکوداشت ۳۵ سال تلاش علمی استاد یونس شکرخواه، استاد ارتباطات و روزنامه نگار پیشکسوت، صبح امروز، سه‌شنبه ۱۶ مهرماه ۱۳۹۸ از سوی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.
اهالی مطبوعات از ۳۵ سال تلاش فرهنگی یونس شکرخواه تجلیل کردند
حجت‌الاسلام و المسلمین سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات، محمد خُدادی معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، و همچنین محمدرضا زائری، حسن نمکدوست تهرانی، هادی خانیکی، محمدمهدی فرقانی، علی‌اکبر قاضی‌زاده، سیدفرید قاسمی، گیتا علی‌آبادی، حجت‌الله ایوبی، سیدوحید عقیلی، حمید شکری خانقاه، محمدعلی ابطحی، حجت‌الله ایوبی، فرشاد مهدی‌پور و جمعی از دیگر اهالی رسانه و قلم و استادان حوزه علوم ارتباطات ازجمله حاضرین در این مراسم بودند.

*دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:  امروز با وجود یونس شکرخواه‌ها به سرعت می‌توانیم به سمت و سوی روزنامه‌نگاری هوشمند حرکت کنیم

حجت الاسلام و المسلمین سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به ویژگی‌های ارتباطات اجتماعی گفت: اگر فرهنگ در جوامع شکل گرفته و تحقق یافته در بستر رسانه بوده است از این رو کیفیت فرهنگ در جامعه بستگی به ارتباطات آن جامعه دارد.
وی با اشاره به اینکه در حال رسیدن به روزنامه‌نگاری هوشمند هستیم، گفت: هوش مصنوعی در دنیا در حال قدرت گرفتن است. هوش مصنوعی به دنبال این است که فکر و رفتار انسان را تکرار کند و در مسیر فکر و عمل منطقی قرار گیرد. البته هوش مصنوعی باید از دخالت در زندگی خصوصی افراد جلوگیری کند. 
 به گفته عاملی، امروز با وجود یونس شکرخواه‌ها به سرعت می‌توانیم به سمت و سوی روزنامه‌نگاری هوشمند حرکت کنیم.
او با اشاره به لزوم پایبندی رسانه به اخلاق انسانی و اجتماعی افزود: روزنامه‌نگاری معتبر و روزنامه‌نگاری غیرمعتبر باید قابلیت احصاء پیدا کنند و از همین رو تفاوت بین تولید رسانه اجتماعی و رسانه سنتی معتبر باید در زمینه شاخصه‌های مربوط به اعتبار مورد توجه باشد.
استاد گروه ارتباطات خاطرنشان کرد: در همین کیفیت روزنامه‌نگاری باید از دکتر شکرخواه به عنوان فردی نام برد که هرگز آبروی کسی را نبرده‌اند و هرگز در حوزه رسانه ای اجازه آبروریزی برای دیگران را نداده‌اند. عاملی در ادامه به ویژگی‌های یونس شکرخواه اشاره و وجه اخلاق، کرامت، پایداری در امانت و تلاشگری را از ویژگی‌های برجسته این پیشکسوت رسانه برشمرد و گفت: دکتر شکرخواه از جمله افرادی است که در درست نویسی،کامل نویسی و پرهیز از هر راست نویسی مهارت خاصی دارد.
 
*معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: یونس شکرخواه سمبل اخلاق، مهربانی و گذشت است
محمد خدادی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یونس شکرخواه را سمبل اخلاق، مهربانی و گذشت توصیف کرد و گفت: تکریم ۳۵ سال تلاش رسانه ای او درواقع تقدیر از رسانه است. وی جامعه مطبوعاتی ایران اسلامی را قدیمی، صمیمی و همچنان پویا دانست که به برکت وجود افراد و پیشکسوتانی چون شکرخواه به امروز رسیده است.وی گفت: هرچند امروز رسانه ها از لحاظ کمی به اوج خود رسیده اند اما این خود دغدغه ای برای اهالی رسانه شده است.معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: این مراسم را به نمایندگی از جامعه رسانه ای کشور برگزار کردیم و حق همگان می دانیم که در آن به ایراد سخن بپردازند.
 
*سیدفرید قاسمی: هر چه درباره ایشان بگویم از خَلق مبتکرانه و خُلق بزرگوارانه ایشان کم گفتم
 سیدفرید قاسمی، روزنامه‌نگار و پژوهشگر تاریخ مطبوعات ایران و از دوستان قدیمی یونس‌ شکرخواه در سخنانی بیان کرد: درباره دوست به تمام معنا، جناب آقای شکرخواه من بارها نوشته‌ام و هر چه درباره ایشان بگویم از خَلق مبتکرانه و خُلق بزرگوارانه ایشان کم گفتم و حق مطلب ادا نخواهد شد. قاسمی افزود: اگر به من بگویند مشکل امروز روزنامه‌نگاری چیست، فهرستی تهیه می‌کنم و در ابتدای آن می‌نویسم تهی شدن تحریریه‌ها از صدیقی‌ها، قاضی‌زاده‌ها، شکرخواه‌ها و تلاش نمکدوست‌ها برای اینکه مفری برای بازنشستگی پیدا کنند.
 
سیدمحمود دعایی: انصاف، دانایی و ادب از مهمترین ویژگی‌هایدکتر شکرخواه است
در ادامه سیدمحمود دعایی، مدیر مسوول روزنامه «اطلاعات» نیز در سخنانی از تجربه دوستی و همکاری با یونس‌ شکرخواه سخن گفت. 
دعایی خاطرنشان کرد: زمانی که برای اولین بار به روزنامه «اطلاعات» رفتم، عناصر فرهیخته‌ زیادی بودند که دستم را گرفتند و آقای شکرخواه یکی از آن عناصر بود که برایم قوت قلب بود. او آگاهی زیادی به ما داد و مهمتر اینکه با مشی خود برای ما سرمشق بود.  
او همچنین انصاف، دانایی و ادب را از مهمترین ویژگی‌های شکرخواه برشمرد.
 
*حسن نمکدوست‌تهرانی: او همیشه فرزند زمانه خود بوده است.
در ادامه حسن نمکدوست‌تهرانی، روزنامه‌نگار پیشکسوت و از دوستان و همکاران قدیمی شکرخواه در سخنانی اظهار کرد: توهمی در جامعه است مبنی بر اینکه رورنامه‌نگاران وقتی می‌خواهند واقعیتی را روایت کنند، آن را تنزل می‌دهند. در حالی که اصلا چنین نیست. به طور کلی ما جهان را از دو طریق مستقیم و با واسطه فهم می‌کنیم. در این میان ما روزنامه‌نگاران، کنشگران فهم جهانِ رومزه هستیم. بدون ما جهان روزمره فهم نمی‌شود. قطار جهان نمی‌ایستد که سال‌ها بعد از رویدادها جامعه‌شناس‌ها، فلاسفه‌ و محققان مطالعه کنند و بگویند اتفاق چه بوده است! مردم که نمی‌توانند صبر کنند ۵۰ سال بعد از کودتای ۲۸ مرداد یا انقلاب ۵۷، تاریخ‌دان‌ها این وقایع را روایت کنند.
این روزنامه‌نگار افزود:‌ همچنین ابهامی وجود دارد که بعضی می‌گویند روزنامه‌نگاری سنتی و روزنامه‌نگاری مدرن. با قاطعیت می‌گویم این اشتباه است. روزنامه‌نگاری همیشه مدرن بوده است؛ چون با خبر سر و کار دارد. ما مدیوم‌ها را عوض می‌کنیم و مفاهیم پایه خبری را تغییری نمی‌دهیم. خبر همیشه باید صحیح، دقیق و جامع باشد و در اسرع وقت به افراد بیشتری برسد. به این اعتبار می‌گویم که آقای شکرخواه چه زمانی که در روزنامه‌ کار می‌کردند و چه الان که چهره شاخص روزنامه‌نگاری مدرن هستند، این نگاه را داشتند. او همیشه فرزند زمانه خود بوده است.
*یونس شکرخواه: ما بازنشسته نمی‌شویم؛ آموختیم روزنامه‌نگاری ما را می‌کشد، مگر آنکه با آن زندگی کنی
در ادامه مراسم با حضور جمعی از دوستان و همکاران قدیمی یونس شکرخواه از او تقدیر شد. 
سپس یونس شکرخواه نیز صحبت‌های او خود را با زبان طنز آغاز و خاطراتی را از همکاران قدیمی خود بیان کرد.
او اظهار کرد: از نظر مهر و محبت که دوستان اشاره کردند، حاصل جمع همین کسانی هستم که صحبت کردند.‌ من مهربانی را مهدی فرقانی، ذکاوت و سرسختی را از خانیکی، تکنیک را از فریدون صدیقی و آرامش را از منصور سعدی و بزرگ‌منشی را از آقای دعایی یاد گرفتم. یادم نیست چه سالی پیش آقای دعایی رفتیم و اولین پولی که گرفتم ۷ هزار تومان و واقعا مبلغ خیلی زیادی بود. در واقع آقای دعایی من را به طرف این فضا هُل داد. شکرخواه که با بغض سخن می‌گفت در ادامه به مشکلات روزنامه‌نگاران اشاره کرد و گفت: هیچ‌کدام از ما وابستگی به مقام نداریم. من هنوز هم مستاجرم و شجاعانه می‌گویم که در برابر صدها فرصت قرار گرفتم که خانه و ماشین بگیرم، اما یاد گرفته بودم پاکتی که درونش دیده نشود را دستم نگیرم. این روزنامه‌نگار پیشکسوت یادآور شد: نسل ما نسل حاصل جمع است و قدر هم را می‌دانیم. ما معلم‌هایی هستیم که همکلاسی داریم و نه شاگرد و هر لحظه می‌توانیم از هم بیاموزیم. ما نسل حاصل جمع هستیم و این جوری از دست رفتیم یا از دست داده شدیم. برای ما انتقال قدرتی در کار نیست. این را بدانید که ما بازنشسته نمی‌شویم. سازمان‌ها اگر نمی‌خواهند، ما خودمان می‌توانیم تجربیاتمان را مدون کنیم و سر کلاس‌هایمان حرف بزنیم.
او در پایان سخنانش گفت: ما بازنشسته نمی‌شویم؛ آموختیم روزنامه‌نگاری ما را می‌کشد، مگر آنکه با آن زندگی کنی.
 
*پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: یونس شکرخواه یکی از فرهیختگان دغدغه مند است
شایان ذکر است همزمان با آیین تکریم از ۳۵ سال تلاس رسانه‌ای یونس شکرخواه، پیام سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط سید محمد طباطبایی دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور قرائت شد. در این پیام ضمن اشاره به اینکه تعالی عرصه فرهنگ در یک جامعه ارتباط مستقیم با فرهیختگانی دارد که دغدغه پیشرفت فرهنگ و جامعه را دارند، آمده است: یونس شکرخواه یکی از همین فرهیختگان دغدغه مند است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این پیام آورده است: شکرخواه در هر جایگاهی، از روزنامه‌نگار گرفته تا مدرس دانشگاه، از مدیر رسانه تا مشاور ارتباطی، همواره تلاش کرده تا آنچه در راستای خدمت به مردم و پاسداری از ازرش‌های انسانی است محقق شود. نقش معلمی وی در عرصه علم ارتباطات به ویژه توسعه ارتباطات الکترونیکی و روزنامه نگاری برخط بر همه فعالان این عرصه روشن و واضح است. معلمی که کلاس درسش محدود به دانشگاه نشد و نیست و از هر فرصت و ظرفیتی برای آموزش نسل تازه استفاده کرده، اکنون چون درختی مهربان سایه اش را بر چند نسل از شاگردان خود گسترانیده است. شکرخواه در هر جایگاهی، از روزنامه نگار گرفته تا مدرس دانشگاه ،از مدیر رسانه تا مشاور ارتباطی، همواره تلاش کرده تا آنچه در راستای خدمت به مردم و پاسداری از ازرشهای انسانی است محقق شود.
برچسب ها: یونس شکرخواه