کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چشم دنیا به آزادی و اولین حضور زنان

فرهیختگان , 17 مهر 1398 ساعت 9:28

گروه ورزشی: اولین حضور زنان در ورزشگاه آزادی که مصادف شده با بازی ایران - کامبوج در دور مقدماتی جام جهانی 2022 قطر، خبرنگاران و عکاسان متعددی را از بیش از 20 رسانه مختلف در سراسر دنیا به ایران می‌کشاند.


مسابقه‌ای که شاید در حالت عادی اهمیت خبری چندانی برای رسانه‌های خارجی نداشت، حالا به یکی از خبرسازترین و جذاب‌ترین رویدادها برای رسانه‌های دنیا تبدیل شده است، تا آنجا که روز پنجشنبه (18 مهرماه) نگاه بخش اعظمی از اهالی فوتبال دنیا از طریق رسانه‌های مختلف به ورزشگاه آزادی خواهد بود تا اولین حضور زنان در ورزشگاه فوتبال را به تصویر بکشند و از حال و هوایی بگویند که برای خیلی از آنها ناشناخته و عجیب است.خبرهای مختلفی درباره تعداد رسانه‌های متقاضی برای پوشش خبری این بازی مطرح شده است. اسناد رسیده به دست خبرنگار ایران ورزشی از تأیید نهایی درخواست 50 خبرنگار و عکاس از 20 رسانه مختلف می‌گوید که 15 نفر از این 50 خبرنگار را زنان خبرنگاری تشکیل می‌دهند که به احتمال زیاد برای انعکاس حال و هوای زنان ایرانی به ایران سفر می‌کنند. از کشورهای آسیای شرقی گرفته تا آمریکا و اروپا، هر کدام نماینده‌ای پرمخاطب در این مسابقه دارند و بیراه نیست اگر بگوییم چشم دنیا به زنانی است که برای اولین بار در زندگی‌شان دارند مسیر آزادی را برای تماشای فوتبال مردان طی می‌کنند. زنانی که حس و حال‌شان را شاید هیچ‌یک از کسانی که برای پوشش خبری این اتفاق از سایر کشورها می‌آیند درک نکند که چطور می‌شود کسی بعد از بیست، سی یا چهل سال، تازه امکان تماشای بازی فوتبال تیم ملی کشورش را در ورزشگاه پیدا کرده است.

جالب است بدانید که اشتیاق پوشش خبری این بازی برای رسانه‌های خارجی به اندازه‌ای بوده که تعداد متقاضیان به همین تعداد خبرنگار خلاصه نمی‌شده و تعداد رسانه‌هایی که درخواست پوشش خبری بازی را داشتند به مراتب بیشتر از این تعداد بوده است. این درخواست‌ها اما به دلیل پایان مهلت ارسال درخواست و البته پر شدن ظرفیت، به تأیید نهایی نرسیدند. زمان ارسال درخواست تا پیش از 8 مهرماه بوده که همه رسانه‌ها نتوانستند تا زمان مشخص شده درخواست خود را ارسال کنند و تعدادی از آنها بعد از این تاریخ اقدام کرده‌اند که درخواست آنها رد شده است. ضمن اینکه به گفته مسئولان مربوطه، درخواست اهالی رسانه به اندازه‌ای زیاد بوده که محدودیت فضا و ظرفیت هم مزید بر علت شده تا نتوانند همه درخواست‎های رسیده را تأیید کنند.رسانه‌های تأیید شده برای پوشش بازی ایران -کامبوج، از خبرگزاری‌های معتبر دنیا تا رادیو و سرویس‌های جهانی تلویزیون را شامل می‌شوند. رسانه‌هایی که مجوز رسمی فعالیت و دفاتر فعال در تهران و ایران دارند و تا پیش از 8 مهرماه درخواست خود را برای پوشش این مسابقه به وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال ایران ارسال کرده‌اند.

دیدن اسامی رسانه‌هایی چون رویترز، خبرگزاری فرانسه، تیمای انگلیس، شبکه‌های ورزشی قطر، یورو نیوز و آسوشیتدپرس در میان رسانه‌هایی که خبرنگاران خود را در روز پنجشنبه به ورزشگاه آزادی می‌فرستند، از اهمیت اتفاقی خبر می‌دهد که در حال روی دادن است. اهمیت حضور زنان در ورزشگاه آزادی که برای نخستین بار به طور آزادانه و البته نه هنوز بدون محدودیت انجام می‌شود.حضور گسترده رسانه‌های خارجی و تصویری که بعد از این دیدار از ایران، زن ایرانی و فوتبال ایران به نمایش گذاشته می‌شود، حساسیت این مسابقه را از هر نظر بیشتر می‌کند. اینکه این مسابقه و اتفاقاتی که در حین آن رخ می‌دهد چه تصویری از ما را برای دنیا به نمایش در می‌آورد؟ چه از نظر ورزشی، چه فرهنگی و چه حتی سیاسی.

آیا برای پذیرایی از اصحاب رسانه‌ای که سال‌هاست به طور حرفه‌ای فعالیت کرده‌اند و با رفتارهای حرفه‌ای در ورزشگاه‌ها مواجه بوده‌اند، آماده هستیم؟ آیا آموزش‌های لازم را به افرادی داده‌ایم که قرار است طرف حساب این خبرنگاران و عکاسان باشند؟ قطعاً آنها مثل خبرنگاران ایران به فریادهای کسی مثل سعید فتاحی و ممانعت بیجای او برای راه دادن خبرنگاران به میکس‌زون عادت ندارند یا بی‌نظمی برای دریافت آی‌دی کارت خود را پیش از این مسابقه برنمی‌تابند.حال آنکه ما در شرایطی روز پنجشنبه میزبان این خبرنگاران هستیم که هنوز وضعیت حضور خبرنگاران و عکاسان زن ایرانی در ورزشگاه نامشخص است و هیچ‌کس به طور واضح و دقیق در این رابطه پاسخگو نیست. اطلاع‌رسانی ضعیف فدراسیون فوتبال حتی درباره خبرنگاران مرد هم باعث ایجاد سردرگمی‌هایی درباره این بازی شده است و این پاسخگو نبودن باعث شده که ساده‌ترین اتفاقات در آستانه این بازی با حساسیت بیهوده‌ای همراه شوند.

اعلام زمان دریافت ID کارت بازی تیم ملی برای خبرنگاران
سایت رسمی فدراسیون فوتبال در خبری درباره نحوه‌ گرفتن آی‌دی کارت بازی‌های تیم ملی اطلاع‌رسانی کرده است. بر این اساس، خبرنگاران رسانه‌های گروهی داخلی می‌توانند روز چهارشنبه ۱۷ مهر از ساعت ۱۳ تا ۱۵ با مراجعه به روابط عمومی فدراسیون فوتبال نسبت به دریافت کارت خود اقدام کنند.خبرنگاران تأیید شده رسانه‌های خارجی هم باید روز پنجشنبه ۱۸ مهر از ساعت ۱۲ با مراجعه به مرکز ملی فوتبال جهت دریافت ID کارت خود اقدام کنند.


کد مطلب: 189497

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/189497/چشم-دنیا-آزادی-اولین-حضور-زنان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir