به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۱۹ ساعت ۰۱:۱۱
کد مطلب : ۱۸۹۶۱۵
روسیه و آمریکا با «محکوم کردن» عملیات ترکیه مخالفت کرده‌اند

اردوغان: سه میلیون و ۶۰۰ هزار پناهنده سوری را روانه اروپا می‌کنیم

گروه بین‌الملل: رئيس‌جمهور ترکیه، به انتقاداتی که درباره حمله ترکیه به سوریه شده با عصبانیت پاسخ داد و گفت اگر اروپا اتهاماتش را پس نگیرد، سه میلیون و ۶۰۰ هزار پناهنده سوری مقیم تركیه را روانه اروپا می‌کند.
رجب طیب اردوغان این نقشه را كه منطقه‌ شمالی سوریه كه باید محل اسكان میلیون‌ها پناهنده سوری مقیم تركیه بشود را نشان داد و گفت اگر اروپا علیه ما موضع بگیرد و اتهاماتش را پس نگیرد، سه میلیون و ۶۰۰ هزار پناهنده سوری مقیم تركیه را روانه اروپا می‌کند
رجب طیب اردوغان این نقشه را كه منطقه‌ شمالی سوریه كه باید محل اسكان میلیون‌ها پناهنده سوری مقیم تركیه بشود را نشان داد و گفت اگر اروپا علیه ما موضع بگیرد و اتهاماتش را پس نگیرد، سه میلیون و ۶۰۰ هزار پناهنده سوری مقیم تركیه را روانه اروپا می‌کند
حمله نظامی ارتش ترکیه به شمال سوریه با انتقادات شدیدی روبرو شده است. نه تنها آمریکا بلکه اتحادیه اروپا نیز شدیدا این عملیات را محکوم کرده است. کمیسیون این اتحادیه از ترکیه خواسته تا وظایفش را به عنوان نامزد ورود به اتحادیه اروپا انجام دهد. یک سخنگوی کمیسیون اروپا در بروکسل گفته است: «ورود به اتحادیه اروپا نیازمند آن است که تمام کاندیداها از سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیروی کنند.» او ادامه داده که در همین رابطه اگر ترکیه در تقاضایش برای پیوستن به این اتحادیه جدی است، این راهی است که این کشور نیز باید طی کند. رجب طیب اردوغان، رئيس جمهوری ترکیه، در واکنش به این سخنان خطاب به اتحادیه اروپا گفته است: «هی، اروپا! بیدار شو! یک بار دیگر می‌گویم: اگر شما سعی کنید عملیات ما را به عنوان تهاجم معرفی کنید، وظیفه ما مشخص خواهد بود: درها را باز می‌کنیم و سه میلیون و ۶۰۰ هزار پناهجو را به سوی شما می‌فرستیم.» او ادامه داده که اروپا صادق نیست و تا به حال حقیقت را نگفته است. اشاره اردوغان به سه میلیون و ۶۰۰ هزار پناهجوی سوری است که در ترکیه به سر می‌برند.

شورای امنیت از ترکیه خواست عملیات سوریه را متوقف کند
نمایندگان کشورهای اروپایی عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد از عملیات ارتش ترکیه در مناطق کردنشین شمال شرقی سوریه اظهار "نگرانی" کرده و از دولت ترکیه خواسته اند که به این اقدام "یکجانبه" خاتمه بدهد. در دومین روز این عملیات، ده ها هزار کرد از خانه های خود فرار کرده اند و چند شهر و آبادی مرزی خالی از سکنه شده است؛ بنا بر گزارش ها، حداقل چهار غیرنظامی کشته و ۷۰ نفر زخمی شده اند. این در حالیست که ترکیه می گوید بیش از ۱۰۰ "تروریست" در این عملیات کشته شده‌اند.
آلمان، بلژیک، فرانسه، لهستان، بریتانیا و استونی پس از برگزاری یک جلسه غیرعلنی شورای امنیت در نیویورک در بیانیه روز پنجشنبه، ١٨ مهر (١٠ اکتبر) خود همچنین هشدار دادند که علمیات ترکیه نه فقط دستاوردهای ائتلاف جهانی علیه گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) را تضعیف می کند بلکه "امنیت متحدان محلی ائتلاف از جمله نیروهای دموکراتیک سوریه را به خطر می اندازد." این کشورهای غربی در عین حال بعید دانسته اند آنچه ترکیه به عنوان "منطقه امن" برای اسکان پناهجویان سوری مد نظر دارد بتواند با استانداردهای بین المللی تطابق داشته باشد. کلی کرفت، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، نیز گفت که اگر ترکیه در عملیات خود در خصوص غیرنظامیان و نیز زندانیان داعش قصور کند می تواند با پیامدهایی مواجه شود. در همین حال، شبکه کردی «روداو» در توئیتر به نقل از خبرنگار خود نوشت روسیه و آمریکا با «محکوم کردن» عملیات ترکیه مخالفت کرده‌اند.  شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه برای بررسی عملیات ترکیه در مناطق تحت کنترل شبه نظامیان کرد در شمال سوریه، تشکیل جلسه داده است. این نشست به درخواست پنج عضو اروپایی شورای امنیت و پشت درهای بسته تشکیل شده است

ترکیه: مسئول زندانیان داعش در خارج از منطقه امن نیستیم
ترکیه می‌گوید در مورد آن دسته از زندانیان داعش که در خارج از «منطقه امن» مورد نظر این کشور در سوریه نگهداری می‌شوند، مسئولیتی ندارد. مولود چاوش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفت کشورش تنها مسئول آن دسته از زندانیان داعش است که در «منطقه امن» نگهداری می‌شوند. منطقه امن، منطقه‌ای است که ترکیه به دنبال تشکیل آن در شمال سوریه است تا به ادعای این کشور، از حملات کردها در امان بماند.
چاوش اوغلو در گفتگو با خبرنگاران در مورد زندانیان داعشی خارجی در سوریه گفت: «ترکیه از کشورهای متبوع این زندانیان خواهد خواست تا آنها را تحویل بگیرند. در غیر این صورت آنکارا آنها را وادار خواهد کرد تا آن کشورها مسئولیتاین اتباع خود را بر عهده گیرند.» بسیاری از اعضای جامعه جهانی از ابتدای حمله ترکیه به سوریه در مورد احتمال آزاد شدن زندانیان گروه داعش در شمال سوریه و احیا دوباره این گروه به دولت آنکارا هشدار داده‌اند.

هزاران نفر فراری از جنگ

در شمال سوریه مردم در حال فرار از حمله نظامی ترکیه هستند. به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه بیش از ۶۰ هزار نفر در حال فرار از این منطقه هستند. اکثر این افراد ساکنان شهرهای مرزی سوریه مثل رأس‌العین، تل ابیض و دربازیا هستند. به گفته فعالان سوری، فراریان از جنگ به سمت شرق در حرکتند و مقصدشان احتمالا مناطق اطراف شهر حسکه است. گزارشگران خبرگزاری فرانسه گزارش داده‌اند که مردم را در خودرو، پیاده یا روی موتورسیکلت در حال خروج از رأس‌العین و فرار از مناطق جنگی دیده‌اند.
  به گفته ۱۴ سازمان کمک‌رسانی در مناطقی در مرز سوریه با ترکیه که هم‌اکنون نبرد در جریان است، مجموعا ۴۵۰ هزار نفر زندگی می‌کنند. بر اساس این گزارش "اگر طرف‌های درگیر حداکثر خویشتن‌داری را پیش نگیرند و حفاظت از غیرنظامیان اولویت آنها نباشد" این تعداد در معرض خطر قرار دارند. این سازمان‌های امدادی گفته‌اند که اگر مجبور شوند به دلیل تشدید درگیری کارمندانشان را از این مناطق خارج کنند، کسانی که جانشان در خطر است نمی‌توانند کمک‌های ضروری را دریافت کنند. 

مخالفت‌های جهانی با عملیات نظامی ترکیه
تنها آمریکا و اتحادیه اروپا نیستند که با حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه مخالفت کرده‌اند. اسرائیل نیز این عملیات نظامی را محکوم کرده است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز پنج‌شنبه ۱۸ مهر گفت: «اسرائیل عملیات نظامی ترکیه در مناطق کردنشین سوریه را به شدت محکوم می‌کند و نسبت به پاکسازی قومی در این مناطق هشدار می‌دهد.» نتانیاهو ادامه داده است: «اسرائيل آماده است تا به ملت شجاع کرد کمک‌های انسان‌دوستانه ارائه دهد.» وزارت امور خارجه ایران نیز طی بیانیه‌ای با اقدام نظامی در سوریه مخالفت کرده است. در این بیانیه آمده است: «وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با درک نگرانی‌های امنیتی ترکیه همان گونه که پیش از این نیز تصریح کرده است اقدام نظامی را نه تنها عاملی برای برطرف سازی نگرانی‌های امنیتی این کشور ارزیابی نمی‌کند، بلکه منجر به وارد آمدن خسارات مادی و انسانی گسترده دانسته و بر این اساس مخالفت خود را با این اقدام اعلام می‌کند.» وزارت خارجه ایران همچنین نسبت به پیامدهای این حمله به خصوص برای غیرنظامیان ابراز نگرانی کرده و خواستار توقف فوری این حملات و خروج نظامیان ترکیه از خاک سوریه شده است.

ماکرون: حمله نظامی ترکیه به سوریه را قاطعانه محکوم می‌کنم
رئیس جمهوری فرانسه حمله «یکجانبه» ترکیه به سوریه را «قاطعانه» محکوم کرد.
امانوئل ماکرون که روز پنج‌شنبه در جریان یک نشست خبری در شهر لیون درباره عملیات نظامی ترکیه علیه کردهای سوریه گفت: «من با قاطعیت حمله نظامی یکجانبه در سوریه را محکوم می‌کنم و ترکیه را به توقف هر چه سریع‌تر این عملیات فرامی‌خوانم.» وی افزود: «این خطر هست که این حمله به بازآفرینی خلافت داعش کمک کند و بنابراین ترکیه باید مسئولیت آن را بپذیرد.» وزارت امور خارجه فرانسه بعدازظهر پنج‌شنبه در اعتراض به حمله ترکیه به خاک سوریه، سفیر این کشور در پاریس را احضار کرد.

ترامپ: در حال مذاکره با دو طرف هستم
دونالد ترامپ درباره جنگ ترکیه علیه کردهای سوریه گفت که مشغول مذاکره با هر دو طرف درگیر است. رئیس جمهوری آمریکا در صفحه توییتر خود نوشت: «ترکیه نقشه حمله به کردها را مدت‌ها پیش کشیده بود. آنها همیشه با هم در جنگ بوده‌اند. ما در نزدیکی منطقه درگیری هیچ سرباز یا پایگاهی نداریم. من تلاش می‌کنم تا به این جنگ‌های بی‌پایان، پایان دهم. با طرفین [درگیری] گفتگو می‌کنم.» ترامپ در ادامه این پست توییتری درباره واکنش به اقدام ترکیه می‌نویسد: «بعضی‌ها می‌خواهند که ما ده‌ها هزار سرباز به منطقه بفرستیم و دوباره یک جنگ تمام عیار راه بیندازیم. ترکیه عضو ناتو است. برخی دیگر می‌گویند دخالت نکنیم و بگذاریم کردها خودشان جنگ را پیش ببرند (شاید حتی با کمک مالی ما). اما من می‌گویم اگر ترکیه خارج از چهارچوب‌ها رفتار کند، باید از نظر مالی به شدت به او حمله کنیم. من اوضاع را از نزدیک رصد می‌کنم.»

ترامپ: درباره عملیات ترکیه در سوریه سه راه پیش رو داریم
رئیس‌جمهور آمریکا همچنین در توئیت تازه‌ای نوشت: :ما خلافت داعش را صد در صد شکست دادیم و دیگر در مناطق تحت حمله ترکیه در سوریه هیچ نظامی‌ای نداریم. کارمان را بی‌نقص انجام دادیم! حالا ترکیه به کرد‌ها حمله کرده است. آنها ۲۰۰ سال است که با هم سر جنگ دارند. ما یکی از این سه گزینه را پیش رو داریم: هزاران نظامی بفرستیم و از لحاظ نظامی پیروز شویم، ترکیه را با تحریم‌ها و مسائل مالی به شدت هدف قرار دهیم یا اینکه برای رسیدن ترکیه و کردها به توافق میانجی‌گری کنیم.

نگرانی نهادهای کمک‌رسانی سازمان ملل
نهادهای امدادی سازمان ملل متحد نگرانی خود را از حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه ابراز کرده‌اند. "مارک لووکوک" هماهنگ‌کننده کمک‌های ضروری سازمان ملل در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه در ژنو منتشر شده خواستار حفاظت از غیرنظامیان در مناطق مورد حمله شده است. او در همین روز به ترکیه رفته تا با نمایندگان دولت این کشور ملاقات کند. صندوق کمک به کودکان سازمان ملل گفته پسران و دختران زیادی در شمال شرقی سوریه در معرض "خطر جدی مصدومیت، مرگ یا فرار اجباری" قرار دارند. سرپرست یونیسف در نیویورک تصریح کرده که یک تنش نظامی دیگر "پیامدهای ناگواری" خواهد داشت.

ارتش ترکیه در حال پیشروی به سوی شبه‌نظامیان کرد
ارتش ترکیه حمله نظامی خود علیه شبه‌نظامیان کرد "یگان‌های مدافع خلق" (ی‌پ‌گ) را روز چهارشنبه ۱۷ مهر آغاز کرد. هدف از این عملیات ایجاد یک "منطقه امن" در داخل خاک سوریه عنوان شده که قرار است تا دو میلیون آواره سوری در آنجا اسکان داده شوند. دولت آنکارا ی‌پ‌گ را شاخه‌ای از حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) می‌داند که در ترکیه سازمانی تروریستی شناخته می‌شود. آنکارا از این هراس دارد که تقویت نیروهای کرد در مرزهای جنوبی ترکیه منجر به تشکیل منطقه خودمختار کردنشین و در نهایت جدایی مناطق کردنشین ترکیه از خاک این کشور شود. حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه بلافاصله با اعتراضات بین‌المللی روبرو شد. کشورهای اتحادیه اروپا در همان روز چهارشنبه در یک بیانیه مشترک تصریح کردند که "نزاع مسلحانه تازه در شمال شرقی سوریه بار دیگر ثبات در کل منطقه را به خطر انداخته و رنج و درد غیرنظامیان را افزوده  و باعث فرار بیشتر از این مناطق می‌شود". در این بیانیه ترکیه متهم شده که موفقیت ائتلاف جهانی علیه داعش را به خطر انداخته است. به عنوان مثال این خطر عنوان شده که در اثر این نبرد تازه تروریست‌های زندانی داعش آزاد شوند.

سه میلیارد یورو، از اتحادیه اروپا به ترکیه
اردوغان در ماه سپتامبر تهدید کرده بود که دیگر پناهجویان سوری را در ترکیه نگاه نخواهد داشت. در آن زمان مناقشه بر سر کمک‌های مالی اتحادیه اروپا بود که در قرارداد پناهجویان در سال ۲۰۱۶ مورد توافق این اتحادیه با ترکیه قرار گرفته بود. بر اساس این بسته توافقی پناهجویانی که به طور غیرقانونی وارد خاک یونان شده‌اند می‌توانند به ترکیه بازپس فرستاده شوند. در مقابل اتحادیه اروپا تضمین داده بود که در عرض سه سال دوبار، هربار مبلغ سه میلیارد یورو، برای نگهداری از این پناهجویان به ترکیه بپردازد. در مقابل آنکارا تضمین داده بود که تلاش بیشتری کند تا جلوی عبور پناهجویان از  جزایر دریای اژه را بگیرد. از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه، بر اساس آمار رسمی، ترکیه حدود سه میلیون و ۶۰۰ هزار پناهجوی سوری را در خاک خود پذیرفته است. این رقم از تمامی کشورهای دیگر بیشتر است.