کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تصرف شهرهای رأس‌العین و تل‌ابیض توسط نیروهای سوری تحت حمایت ترکیه

فرار صدها خارجی مرتبط با داعش از اردوگاه‌های تحت‌نظر کُردها

21 مهر 1398 ساعت 16:29

گروه بین‌الملل: همزمان با اعلام تصرف شهرهای رأس‌العین و تل‌ابیض توسط نیروهای سوری تحت حمایت ترکیه، دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داد: صدها نفر از جهادگرایان خارجیِ داعش و  اعضای خانواده و وابستگان اعضای سابق داعش، از دو اردوگاه در شمال سوریه گریخته‌اند.


رامی عبدالرحمان، به نقل از سرپرست ناظر اردوگاه عین‌عیسی در شمال سوریه تصریح کرد که درون اروگاه «هرج و مرج» برپا است. مقامات کُرد پیش از این هشدار داده بودند که نگهبان کافی برای مراقبت از این اردوگاه در اختیار ندارند، زیرا بیشتر نیروهایشان را برای مبارزه به سوی مرز فرستاده‌اند و حالا فقط ۶۰ تا ۷۰ نگهبان از اردوگاهی مراقبت می‌کنند که بیش از ۱۲ هزار آواره را در خود جای داده و به حدود ۱۵۰۰ تن نگهبان نیاز دارد. این درحالی است که مقامات محلی کُرد در شمال شرقی سوریه اعلام کردند که روز یکشنبه ۷۸۵ تن خارجیِ مرتبط با داعش، موفق به فرار شده‌اند. سخنگوی دولت فرانسه اعلام کرد که این کشور از فرار حدود ۸۰۰ نفر از جهادگرایان خارجیِ داعش در سوریه نگران است. سیبت اندیائه، سخنگوی دولت فرانسه اعلام کرد: «روشن است که نگران آنچه روی می‌دهد هستیم.» وی افزود: «امیدواریم ترکیه هرچه سریعتر مداخله‌ای را که آغاز کرده، و ما آن را آشکارا محکوم کرده‌ایم، تمام کند.»

اردوغان: محافظت از زندانیان داعش را برعهده می‌گیریم
حامی آکسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه، در مورد سرنوشت زندانیان داعش و خانواده‌های آنها در سوریه گفت که "تلاش خواهد شد آنها در مناطق دور از نفوذ تروریستها در داخل سوریه نگهداری شوند". سخنگوی وزارت خارجه ترکیه تاکید کرد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در آخرین مکالمه تلفنی خود با دونالد ترامپ گفته است که در نتیجه عملیات موسوم به "چشمه صلح"، ترکیه نظارت بر عناصر داعش و همچنین خانواده‌هایشان که در اردوگاه‌هایی در این منطقه هستند، برعهده خواهد گرفت. آکسوی تاکید کرد که ترکیه آماده همکاری با کشورهایی است که شهروندان آنها در زندان‌های داعش در سوریه هستند. وی همچنین گفت که راه حل مناسب برای معضل زندانیان داعش و تروریست‌های خارجی و خانواده‌های آنها که در سوریه نگه داشته می‌شوند این است که آنها به کشورهای مبدا بازگردانده شوند و تحت پیگرد قانونی و توانبخشی قرار گیرند.

تصرف شهرهای رأس‌العین و تل‌ابیض 
در همین خال، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، روز یکشنبه اعلام کرد که نیروهای این کشور شهر مرزی رأس العین را به تصرف خود در آورده و شهر تل ابیض را نیز تحت محاصره دارند. وی تصریح کرد تحریم‌های تسلیحاتی اروپا تأثیری بر عملیات ترکیه ندارد و نیروهای کشورش، برای مقابله با شبه‌نظامیان کُرد تا عمق ۳۰ تا ۳۵ کیلومتری خاک سوریه پیش خواهند رفت. این در حالی است که خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان محلی اعلام کرد ارتش ترکیه و نیروهای سوری تحت حمایتش روز یکشنبه در حالی وارد مرکز شهر تل ابیض شده‌اند که فضای شهر آرام بوده و این نیروها در حال انجام عملیات جستجو بوده‌اند. تل ابیض یکی از اهداف عمدهٔ حملهٔ نظامی ترکیه به نیروهای کُرد ارتش دموکراتیک سوریه بوده است.

آخرین درگیری‌ها در شهر سلوک سوریه
خبرگزاری رویترز به نقل از منابع محلی اعلام کرد نیروهای ترکیه و متحدان سوری آنها بخش‌های عمده‌ٔ شهر سلوک در شمال سوریه را تصرف کرده‌اند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه ورود نیروهای ترک را به شهر سلوک، واقع در ۱۰ کیلومتری درون خاک سوریه،‌ تأیید کرد. این درحالی است که سازمان ملل روز شنبه اعلام کرد بیش از ۱۳۰ هزار تن در اثر حمله ترکیه به شهرهای تل‌ابیض و رأس‌العین آواره شده‌اند. طبق اعلام دیده‌بان حقوق بشر سوریه، ۷۴ جنگجوی کُرد، ۴۹ جنگجوی ارتش ملی سوریه، و ۳۰ شهروند تا کنون در این درگیری‌ها کشته‌ شده‌اند. رسانه‌های ترکیه اعلام کرده‌اند در جریان بمباران‌های مرزی، ۱۸ شهروند در خاک ترکیه جان باخته‌اند.

 


کد مطلب: 189848

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/189848/فرار-صدها-خارجی-مرتبط-داعش-اردوگاه-های-تحت-نظر-ک-ردها

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir