کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

۳۰ کیلومتر وارد خاک سوریه خواهیم شد

اردوغان: تمام اینها تقصیر رژیم سوریه و اسد است

21 مهر 1398 ساعت 18:06

گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه تمام اینها تقصیر رژیم سوریه و بشار اسد است و تهدید آمریکا برای اعمال تحریم های اقتصادی، باعث توقف حمله به شمال شرق سوریه نخواهد شد، هرگونه میانجیگری برای توقف حمله این کشور به ترکیه را رد کرد.


به گزارش رویترز، رجب طیب اردوغان، در یک نشست با رسانه ها در استانبول تاکید کرد که ترکیه حاضر نیست با "تروریستها" بر سر یک میز بنشیند. ترکیه و شبه نظامیان متحدش چند روزی است که مناطق شمال شرق سوریه را مورد حمله قرار داده‌اند. آمریکا هشدار داده که به دنبال ورود نیروهای ارتش ترکیه به شمال سوریه آماده وضع تحریم‌های جدیدی علیه این کشور است. اردوغان، گفت که عملیات ارتش این کشور از کوبانی تا حسکه را در بر می‌گیرد و این کشور تا عمق ۳۰ کیلومتری خاک سوریه را اشغال خواهد کرد. وی افزود: ارتش این کشور در حال حاضر کنترل شهر مرزی راس‌العین را به دست گرفته و شهر تل ابیض را نیز محاصره کرده است. او در تشریح نقشه ترکیه گفت: "ما ابتدا بر روی ۱۲۰ کیلومتر منطقه بین راس‌العین و تل ابیض متمرکز خواهیم بود. در نتیجه کریدور ۴۸۰ کیلومتری تروریست‌ها را از وسط نصف میکنیم. بعد ما کنترل حسکه را در یک سو و عین‌العرب (کوبانی) را در سوی دیگر به دست می‌گیریم." ترکیه گروه یگان‌های مدافع خلق را یک "گروه تروریستی" می‌نامد. این کشور در تلاش است تا با اشغال ۳۰ تا ۳۵ کیلومتر از خاک سوریه در حاشیه مرز دو کشور، یک سرزمین حائل ایجاد کند. اردوغان می‌گوید ترکیه از این سرزمین‌ها برای اسکان دادن سوری‌های آواره استفاده خواهد کرد.

چکیده اظهارات اردوغان
 * در تل‌أبیض نیز ۱۷ روستا در کنترل نیروهای مسلح ترکیه هستند. نیروهای ارتش [آزاد] سوریه نیز در منبج مشغول مبارزه با تروریست‌ها هستند. تروریست‌هایی که نمی‌توانند با سربازان ما بجنگند، در حال حمله به شهروندان غیرنظامی ما با شلیک راکت به مناطق مرزی هستند.»
تا کنون ۶۵۲ حمله راکتی و خمپاره‌ای به مناطق مرزی جنوب ترکیه توسط شبه‌نظامیان کُرد انجام شده است.
* هیجده نفر از شهروندان ما در حملات یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) کشته شدند.
* تاکنون ۲ سرباز ما کشته شده و ۲۲ نیروی ارتش آزاد نیز مجروح شدند. تعداد تروریست‌هایی نیز که از پای درآمدند ۴۹۰ نفر است که از این میان ۴۴۰ نفر کشته، ۲۶ نفر مجروح و ۲۴ نفر اسیر شدند.»
* نیروهای ترکیه بر ۱۰۹ کیلومتر مربع از مناطق شرق فرات سوریه تسلط یافته اند.
* ما هیچ غیرنظامی را در سوریه هدف نمی‌گیریم. اگر مراقب غیرنظامیان نبودیم، می‌توانستیم بسیار سریع تک تک تروریست‌ها را نابود کنیم.»
* ما بیشترین حمایت را از همان کُردهای سوریه داریم زیرا آنها از گروه تروریستی ی.پ.گ خسته شدند.
* این عملیات ما علیه ی.پ.گ، پ.ک.ک، پ.ی.د یا هرچه اسمشان می‌خواهد باشد، است.
* عملیات چشمه صلح را فقط برای تامین امنیت ترکیه و بازگرداندن آوارگان سوری به کشورشان انجام می‌دهیم.
* زمانی که تمامیت ارضی سوریه حفظ شود، ترکیه اولین کشوری خواهد بود که بیشترین احترام را به آن می‌گذارد. زیرا سوریه همسایه ماست.ما چشم‌داشتی به خاک دیگران نداریم.»
* اجازه تاسیس یک دولت تروریستی در شمال شرقی سوریه را نمی‌دهیم.
* بعد از آغاز این عملیات، بعضی کشورها ما را با تحریم و ممنوعیت فروش سلاح تهدید کردند. آنها باید بدانند که ترکیه با چنین تهدیدهایی پا پس نمی‌کشد.
* ترکیه متحد شما [اروپا و آمریکا] در ناتو است. شما با ما هستید یا تروریست‌ها؟ آمریکا مقادیر زیادی تسلیحات به تروریست‌ها در شمال سوریه داد اما شما چیزی نگفتید.
* تمام اینها تقصیر رژیم سوریه و بشار اسد است. اگر آنها این تروریست‌ها را نابود کرده بودند، کار برای ما ساده‌تر بود اما متاسفانه آنها نمی‌توانند این کار را بکنند.
* همین مشکل در عراق نیز هست. وضعیت در عراق نیز بسیار بد است. وقتی با عراقی‌ها مذاکره می‌کنیم، یک چیز می‌گویند و در پشت سر ما یک چیز متفاوت... ما همواره با عراق بودیم و هیچوقت در مقابلشان نایستادیم اما وقتی که نوبت به عمل آنها می‌رسد، از تروریست‌ها جانبداری می‌کنند.
* عراق می‌گوید آنها کُرد هستند، اما برای من مهم نیست که کسی کُرد است یا نه؛ برای من کوچکترین اهمیتی ندارد... آنها تروریست هستند و نگاه ما به آنها متفاوت است.


کد مطلب: 189860

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/189860/اردوغان-تمام-اینها-تقصیر-رژیم-سوریه-اسد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir