کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آسیب شبکیه چشم در اثر مصرف داروی مثانه

ایرنا , 22 مهر 1398 ساعت 15:51

گروه علمی: محققان دریافتند یکی از دارو‌هایی که از مدت‌ها قبل برای درمان بیماری‌های مثانه تجویز می‌شود، موجب آسیب شبکیه چشم می‌شود.


سال گذشته پس از انتشار یک گزارش اولیه در رابطه با این که داروی موسوم به المیرون موجب مسمومیت و آسیب شبکیه می‌شود، ‌سه چشم‌پزشک آمریکایی بررسی‌های بالینی را در این خصوص آغاز کردند.این محققان توانستند ۱۴۰ بیمار را شناسایی کنند که در یک دوره ۱۵ ساله به طور متوسط ۵ هزار قرص المیرون مصرف کرده‌اند. از بین این بیماران ۹۰ نفر داوطلب انجام آزمایش شبکیه شدند. محققان پس از عکس‌برداری از شبکیه چشم این بیماران، تصاویر به دست آمده را در سه گروه بدون آسیب، مشکوک به آسیب و آسیب‌دیده، طبقه‌بندی کردند. از بین ۹۰ داوطلب ۲۱ نفر در گروه اول که دربرگیرنده بیماران فاقد آسیب شبکیه بود، قرار گرفتند.در این تحقیقات مشخص شد با افزایش میزان مصرف المیرون، میزان آسیب چشمی نیز افزایش می‌یابد. در واقع افرادی که بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ گرم از این دارو را مصرف کرده بودند به میزان ۱۱ درصد دچار مسمومیت با آن شدند در حالی که با مصرف ۱۵۰۰ گرم یا بیشتر از داروی المیرون، میزان مسمومیت بیماران تا ۴۲ درصد افزایش می‌یابد.

در نتیجه این بررسی‌ها مشخص شد یک چهارم از بیمارانی که مقادیر قابل توجه المیرون را مصرف کرده‌اند، دچار آثار قطعی آسیب چشمی هستند.همچنین مشخص شد آثار این دارو بر چشم بیماران ممکن است در قالب بیماری‌های شناخته شده شبکیه مانند دژنراسیون وابسته به سن ماکولا یا دیستروفی الگو تشخیص داده شود.المیرون تنها داروی مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا است که برای درمان یکی از بیماری‌های رایج مثانه کاربرد دارد.نتایج این تحقیقات در صد و بیست و سومین نشست سالانه آکادمی چشم‌پزشکی آمریکا ارائه شده است.


کد مطلب: 189948

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/189948/آسیب-شبکیه-چشم-اثر-مصرف-داروی-مثانه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir