به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۰۵ ساعت ۰۹:۳۱
کد مطلب : ۱۸۹۹۸

شناسایی کانون های اصلی گرد وغبارکشور

گروه جامعه: قرار است کشورهای درگیر در پدیده گرد و غبار کانون های داخلی عامل ایجاد این پدیده را شناسایی و گزارش آن را به سازمان ملل ارسال کنند.
شناسایی کانون های اصلی گرد وغبارکشور
رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کانون های اصلی گرد و غبار که تاثیرات فرامرزی در کشور دارند، شناسایی و به سازمان ملل اعلام شد.
سید امیر فاتح وحدتی با اعلام این خبر افزود: با همکاری اساتید و کارشناسان سازمان هواشناسی، سازمان جنگل ها و مراتع و پژوهشگاه ژئوانفورماتیک دانشگاه تهران این کانون ها در دو خوشه اصلی جلگه ایلام - خوزستان و در حوضه هامون و جازموریان شناسایی شد.وی افزود: نتایج بررسی ها برای تعیین برنامه عمل منطقه ای گرد و غبار در منطقه که از سوی برنامه محیط زیست سازمان ملل (UNEP ) در حال پیگیری است، ارسال شد.

به گفته وحدتی، این خوشه ها منشا اصلی گرد و غبار فرامرزی ایران با تاثیرات داخلی و برون مرزی به ویژه بر روی خلیج فارس است.رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: در برنامه محیط زیست سازمان ملل (UNEP ) ایجاد یک مرکز همکاری منطقه ای و یک صندوق ملی ویژه عملیات اجرایی مقابله و مهار تولید و انتشار این ریزگردها در منطقه دیده شده است و جمهوری اسلامی ایران یکی از ارکان اصلی این برنامه است.کشور ما چند سالی است که با پدیده گرد و غبار مواجه شده و اکنون 23 استان کشور درگیر این پدیده است.