به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۲۳ ساعت ۱۱:۱۴
کد مطلب : ۱۹۰۰۰۹
پرویز فلاحی‌پور:

دستمزد بیشتر بازیگران «شهرزاد» معمولی بود

گروه فرهنگ و هنر: پرویز فلاحی‌پور درباره‌ی اینکه تلویزیون با سال‌هایی که «شب دهم» می‌ساخت، چه تغییراتی در حوزه سریال‌سازی داشته است؟ گفت: دوره‌ای که «شب دهم» را کار می‌کردیم، تلویزیون بودجه بیشتری داشت و ما هم وقت بیشتری برای کار روی شخصیت خود داشتیم؛ به عنوان مثال در «شب دهم» من یک ماه فرصت داشتم تا روی نقشم کار کنم ولی در کارهای الان تماس می‌گیرند و می‌گویند که هشت روز دیگر باید جلوی دوربین بروید و این شتابزدگی بیداد می‌کند.
دستمزد بیشتر بازیگران «شهرزاد» معمولی بود
این بازیگر که در سریال این روزهای تلویزیون با عنوان «ترور خاموش» ایفای نقش کرده است، در گفت‌وگویی با ایسنا درباره‌ی جای خالی کارگردانان مطرح در تلویزیون، ضعف فیلمنامه‌هایی که نگارش می‌شوند و دوری‌اش از تلویزیون نکاتی را بیان کرد.فلاحی‌پور درباره‌ی حضور کارگردانان مطرح در تلویزیون و اینکه این حضور نسبت به گذشته کمرنگ‌تر شده است، گفت: به هر حال این کارگردانان وقتی با آن سابقه بیایند، معمولا سریال‌های الف‌ویژه را کار خواهند کرد که بودجه‌ی سنگینی هم دارد؛ به عنوان مثال آقای میرباقری سریال «سلمان فارسی» را کار می‌کنند و یا کارگردانان دیگر می‌خواهند سریال «حضرت موسی (ع)» را کار کنند. پروژه‌هایی که هزینه سنگینی را می‌طلبد؛ البته من خیلی دوست دارم کارگردانان دیگر در این شرایط با تلویزیون کار کنند اما چیزی که معلوم است این است که تلویزیون هم به دنبال جوان‌گرایی است و هم اینکه کارگردانان جدید معرفی شوند که در سال‌های آینده ما آدم‌هایی مثل آقای فتحی و میرباقری یا هنرمندان دیگر را داشته باشیم.

بازیگر سریال‌های «گل‌های گرمسیری» (محمدمهدی عسگرپور)، «آخرین دعوت» و «دلنوازان» (حسین سهیلی‌زاده) گفت: ممکن است در این یکی ـ دو سالی که می‌آید، کارگردانانی بیایند که بااستعداد و خوب باشند و معرفی شوند. به هر حال اینها می‌توانند جای کارگردانان قبلی را بگیرند و آنها یک مرحله بالاتر بروند. چرخه‌ای است که بد نیست.وی درباره‌ی ضعف فیلم‌نامه‌های سریال‌ها در تلویزیون در مقایسه با آثار قدیمی اظهار کرد: فیلم‌نامه‌ها رفته‌ رفته ضعیف شده‌اند، علت آن هم باز به نویسنده‌های تازه‌کار برمی‌گردد که آمدند و آنها را وارد بازار کار کردند. آنها هم تا باتجربه شوند، زمان می‌برد ولی من فکر می‌کنم اگر ما فیلمنامه‌نویسی‌ را به سمت کارهای تیمی ببریم، کارها موفق‌تر خواهند شد؛ چرا که در کار تیمی یک نویسنده باتجربه به عنوان سرپرست حضور دارد پس هم نویسندگان کم‌تجربه زودتر راه می‌افتند و هم فیلمنامه‌های ما یک‌باره افت نمی‌کنند. خود من در این چند سریالی که امسال دیدم، فیلم‌نامه‌ها اشکالات زیادی داشتند. اشکالات زیادی هم در همه سطوح دیگر دیده می‌شد.

امیدوارم این بخش برطرف شود. با تجربه‌ای که نویسندگان ما به دست می‌آورند و فرصتی که تلویزیون به آنها می‌دهد باید نهایت استفاده را ببرند و دوباره تلویزیون به سمت فیلم‌نامه‌های قوی برگردد و کارهای بهتری ببینیم.بازیگر سریال «شهرزاد» در پاسخ به اینکه تجربه در کدام حوزه سخت‌تر است تلویزیون یا شبکه نمایش خانگی؟ اظهار کرد: در شبکه نمایش خانگی که بحث‌های دستمزدهای نجومی مطرح است، در ارتباط با سریال «شهرزاد» دو ـ‌ سه نفر بودند که دستمزدشان بالا بود. بقیه همه دستمزدها معمولی بود. ضمن اینکه وقتی همه چیز پنج برابر می شود دستمزدهای بازیگران و عوامل نمی‌تواند در آن سطح بماند. این دستمزدهای بالا کمی هم به تورم  و گرانی‌های دو سه سال اخیر برمی‌گردد ولی خب اگر این مسائل از بین برود دستمزدها هم سرجایش برمی‌گردد. وقتی من سالی یک یا دو کار می‌کنم، باید پولی بگیرم که بتوانم سرتاسر سال را زندگی کنم وگرنه هر پیشنهادی باشد، باید بپذیرم.

فلاحی‌پور درباره‌ی علت دوری‌اش از تلویزیون نیز اظهار کرد: به دلیل حضور در پروژه «شهرزاد»، کمتر به کارهای تلویزیونی پرداختم. من دوست دارم بازیگران خوب و فیلمنامه‌نویسان خوب جذب تلویزیون شوند که باز هم این به بودجه و مدیریت برمی‌گردد.این بازیگر از همکاری دوباره‌ با احمد معظمی برای ساخت سریالی جدید خبر داد و گفت: بعد از مجموعه‌ی «ترور خاموش» کار جدیدی را قرار است با آقای احمد معظمی کار کنم که کمتر از یک ماه دیگر مراحل ساخت آن آغاز خواهد شد.پیشنهادهای زیادی هم در سینما و هم در تلویزیون داشتم.فلاحی‌پور در پایان  در پاسخ به اینکه برای حضور در سریال «سلمان فارسی» آیا پیشنهادی به وی نشده است؟ گفت: در ارتباط با کارهای تاریخی مثل سریال «سلمان فارسی» باید بگویم که هنوز به کست‌های اصلی نرسیده‌اند اما بسیار خوشحال می شوم که در خدمت آقای میرباقری باشم چون از کارگردانان بسیار خوبی هستند. سری قبل هم سر ساخت «مختارنامه» از من دعوت کردند، منتهی من سعادت نداشتم. وگرنه خیلی ایشان را دوست دارم.
مرجع : ایسنا