به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۲۳ ساعت ۱۲:۴۹
کد مطلب : ۱۹۰۰۱۹
رئیس‌جمهور در اجلاس وزرای بهداشت کشورهای منطقه مدیترانه شرقی:

باید در برابر آتش‌افروزان با صدای بلند صحبت کنیم

گروه سیاسی: رئیس جمهور تاکید کرد: دولت یازدهم و دوازدهم از سال ۲۰۱۳ تاکنون همه تلاش و افتخارش بر این بوده است که به عنوان دولت سلامت و دولت محیط زیست باشد. کاری که این دولت برای سلامت و محیط زیست انجام داده است قابل مقایسه با ادوار گذشته نیست
باید در برابر آتش‌افروزان با صدای بلند صحبت کنیم
حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در شصت و ششمین اجلاس وزرای کشورهای منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت گفت:‌ برای جمهوری اسلامی ایران باعث افتخار  است که در طول ۴۰ سال گذشته انقلاب اسلامی به طور متوسط هر سال ۶ ماه بر امید زندگی مردم افزوده شده است.رئیس جمهور تاکید کرد: در طول این ۴۰ سال امید به زندگی از ۵۶ سال به ۷۶ سال ارتقاء پیدا کرده است و این یکی از خدمات همه پزشکان، تلاشگران و ملت بزرگ ما نسبت به استقرار صحت و سلامت در این کشور است.وی ادامه داد: دولت یازدهم و دوازدهم از سال ۲۰۱۳ تاکنون همه تلاش و افتخارش بر این بوده است که به عنوان دولت سلامت و دولت محیط زیست باشد. کاری که این دولت برای سلامت و محیط زیست انجام داده است قابل مقایسه با ادوار گذشته نیست.رئیس شورای عالی امنیت ملی با اشاره به احیای دریاچه ارومیه اظهار داشت: یکی از اقدامات این دولت نجات ۱۴ میلیون انسان ایرانی از طوفان نمک بوده است، احیای دریاچه ارومیه اولین تصمیم دولت از روز اول تشکیلش بود که اجرایی شد.وی خاطرنشان کرد: با احیای دریاچه ارومیه ما می‌توانیم مطمئن باشیم خطری دیگر مردم را تهدید نمی‌کند.  اگر این قدم برنداشته نمی‌شد شهری به نام تبریز وجود نداشت و ۱۴ میلیون نفر در غرب ایران مهاجرت کرده بودند و تمام باغات از بین رفته بود.

روحانی با بیان اینکه دولت یازدهم و دوازدهم، دولت هوای پاک است، بیان کرد: اگر تلاش دولت یازدهم و دوازدهم برای هوای پاک و مردم ایران نبود، بنزین‌های تولید شده پتروشیمی میلیون‌ها بیمار را راهی بیمارستان کرده بود، امروز در تمام شهرهای ما از بنزین و گازوئیل یورو ۵ استفاده می‌شود.وی با اشاره به کاهش هزینه‌های درمان در کشور گفت: در تلاشی که در این مدت انجام گرفته است هزینه بیمار کاهش یافته است، پول پرداختی بیمار در بیمارستان حداکثر ۸ درصد در شهر و ۵ درصد در روستا بوده است.روحانی با بیان اینکه پیش از طرح تحول سلامت افرادی بودند که سال‌ها از بیماری رنج می بردند اما چون پول درمان نداشتند به بیمارستان مراجعه نمی‌کردند، گفت: بعد از طرح تحول سلامت من بازدیدی از چند بیمارستان داشتم و در آنجا از بیماران پرسیدم که بیماری شما مربوط به چه زمانی است و آنها می‌گفتند بیماری ما مربوط به ۵-۶ سال پیش است اما چون پول نداشتیم به بیمارستان مراجعه کنیم دردها را تحمل می‌کردیم.وی ادامه داد: این طرح برای متخصصان، پرستاران، پزشکان و کادر درمانی افتخار است.

رئیس‌جمهور یادآور شد: حادثه‌ای در کشور ما رح نداده مگر آنکه پزشکان و پرستاران در خط مقدم آن حضور پیدا کرده‌اند من چهره بعضی از پزشکان جراح در عملیات بدر در بیمارستان صحرایی در ۸ کیلومتری خط مقدم جنگ در حالی که این بیمارستان با خط مقدم چند کلیومتر فاصه داشت و در تیررس خمپاره‌های دشمن بود، به خاطر می‌آورم.وی اضافه کرد: سیل و زلزله و حادثه‌ای نبوده که کادر پزشکی و پرستاران ما به کمک مردم نشتابند و آنها را در زلزله بم، منجیل و رودبار و کرمانشاه دیدم و وقتی به بیمارستان در کرمانشاه بعد از ۴۸ ساعت رسیدم متوجه شدم در همین مدت۳۰۰عمل جراحی انجام شده است و جراحی را دیدم که به خاطر بیداری ۷۲ ساعته قدرت ایستادن ندارد و این افتخار ماست.رئیس‌جمهور تصریح کرد:‌ افتخار ما تنها داروسازی، توانایی پزشکی، بخش تشخیص بیماری‌ها و تحصیلات سطح بالای ما نیست بلکه افتخار ما ایثار و فداکاری پزشکان وکادر پزشکی ما است.روحانی بیان کرد: اخلاق و ایمان آنها بر فناوری و کشور پیشگام است و این ایثار و فداکاری است که به مردم ما آرامش می‌دهد بیمارستان و پزشک تنها برای درمان نیست قبل از درمان برای اطمینان به مردم است وقتی مردم می‌بینند، یک بیمارستان و پزشکی در نزدیکی آنها قرار دارد حتی اگر بیمار نداشته باشند اما اطمینان  پیدا می‌کنند در صورتی که لازم باشد و بیماری پیدا کنند بیمارستان و پزشکی در نزدیکی آنها است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: اولین اثر بیمارستان و پزشک اعتماد دادن به مردم است. بهداشت از اینجا آغاز می‌شود. بهداشت از تغذیه سالم آغاز می‌شود. وقتی قبل از انقلاب مقدار کالری مصرفی مردم ۲۱۰۰ کیلو کالری بوده و امروز مقدار مصرفی ما با ۸۳ میلیون جمعیت ۲۵۰۰ کیلو کالری است این به معنای این است که در کشور ما سوءتغذیه وجود ندارد و با تلاش بیشتر می‌توانیم اعتماد بیشتر به ملت‌مان عرضه کنیم.این عضو شورای هماهنگی سران قوا عنوان کرد: این که روزانه ده روستا در پوشش لوله‌کشی گاز قرار می‌گیرد به معنای بهداشت جامعه است و این به معنای آن است که بوته‌ها کنده نمی‌شود و شاخه درختان بی جهت بریده نمی‌شود و سوخت آلوده‌کننده مصرف نمی‌شود. هرصبح که آفتاب طلوع می‌کند تا غروب می‌کند ده روستای جدید به شبکه گاز کشور افزوده می‌شود. اگر سیستم گازکشی ایران در دنیا نمونه‌ای دارد به من بگویید.این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اینکه در هر هفته سی و چند روستا به آب آشامیدنی سالم دسترسی می‌یابد به معنای بهداشت است و هر هفته که می‌گذرد سی روستای کشور دارای آب آشامیدنی سالم می‌شود. اینکه امروز می‌بینیم مردم از نعمت آب سالم و غذا و سوخت پاک و هوای سالم و پزشکان حاذق برخوردار هستند به معنای آرامش جامعه است. اگر ملتی دارای آرامش بود یعنی اولین قدم مهم برای سلامت انجام شده است. این اعتماد در کشور ما وجود دارد.

وی افزود: در فروردین امسال در عرض چند روز ۲۵ استان ما گرفتار سیل شد و در بعضی مناطق ما در ظرف چند روز ۳۰۰ میلیمتر باران نازل شد و سیلاب ۲۵ استان ما را فرا گرفت. اولین گروهی که کنار مردم حضور یافتند پزشکان و اورژانس  و امداد گران و هلال احمر بودند و به خدمت رسانی به مردم افتخار می‌کردند، در آن زمان ما شاهد یک بیماری اپیدمی در سراسر کشور نبودیم. شاهد وبا و ناراحتی‌های شدید گوارشی نبودیم. این به معنای آن است که در ساعات اولیه آب بهداشتی به مردم رساندیم و در ساعات اولیه پزشکان ما و خادمان سلامت کنار مردم بودند.روحانی گفت: سلامتی از بهداشت آغاز می‌شود و بهداشت ما از اعتماد مردم و غذای و آب سالم آغاز می‌شود.  اما فرد بیکاری که فکر نان و آبی است که در دسترس او قرار گیرد، نمی‌تواند دارای سلامت باشد. علیرغم همه مشکلتا تابستان امسال نسبت به تابستان پارسال ۸۴۳ هزار اشتغال خالص داشتیم و این افتخار برای کشور است.رئیس‌جمهور با اشاره به جنایات آمریکا در تحریم‌های اقتصادی نسبت به مردم ایران گفت: آمریکا بدون دلیل و صرفا به خاطر فشار عربستان و اسرائیل سر تسلیم در برابر آن‌ها فرود آورد و از برجام خارج شد و این را یک مقام سعودی و هم سردمدار رژیم اشغالگر قدس و هم افراطیون کاخ سفید اعلام کردند. این چیزی نیست که تحلیلی بگویم بلکه این خبری است که همه دنیا شنیده است. از برجام خارج شدند و این خروج از برجام برای این کشور ننگ است و این ننگ بیشتر می‌شود زمانی که این توافق به تایید شورای امنیت رسیده باشد. این ننگ بالاتر است و افزوده‌تر می‌شود زمانی که مواد غذایی و دارویی هم جزو اقلام تحریمی باشد.

روحانی گفت: بی‌تردید دولت آمریکا مرتکب جنایت ضدبشری شده است. اقدام آمریکا تروریسم اقتصادی است؛ البته به آن معنا نیست که ملت ایران به زانو درآمده باشد. محققین و دانشمندان ما تلاش خود را مضاعف کردند و ما امروز به سمت خودکفایی کامل در حال حرکت هستیم و ۹۵ درصد داروها را خودمان تولید می‌کنیم و به این معنا نیست که دوستانمان ما را فراموش کرده باشند. آنها در زبان به آمریکا احترام می‌کنند و در عمل با ما کار می‌کنند. ما از کشورهای همسایه، دوستانمان و کشورهایی بزرگ که با ما کار کردند، تشکر می‌کنیم. از تمامی کادر سلامت ممنون هستیم که نگذاشتند بیماری دردش ادامه پیدا کند و نگذاشتند صفی برای دارو تشکیل شود و در برابر خیانت بزرگ آمریکا ۸۳ میلیون جمعیت ایران این جنایت را فراموش نخواهند کرد. آمریکا شکست خورده این میدان است؛ در سازمان ملل، در دنیای اخلاق، سیاست و انسانیت ایران پیروز و آمریکای شکست خورده را می‌بینند.وی ادامه داد: در اقتصاد هم گرچه فشارهایی بر مردم و دولت ما وارد شده اما پس از ۱۸ ماه فشار مداوم، ما امروز شاهد کاهش رشد نرخ تورم و شاهد رشد مثبت اقتصادی هستیم. بازار سرمایه ما در بورس حدود ۷۱ درصد رشد داشته و در فرابورس ۷۲ درصد رشد داشته است. مردم ما نترسیدند؛ مردم ما خم نشدند و ایستادند و سرو قامت ایستادند و با نشاط در صحنه بودند. اینکه می‌بینید در این شرایط ۳.۵ میلیون نفر در این یکی، دو هفته به عنوان توریست زائر به کربلا حرکت کردند و ما زائر به عراق داریم این به معنای نشاط جسمی وروحی ملت ایران است و برخی با پای پیاده می‌روند و به ترامپ که اعلام می‌کنند زانوی تو شکسته شده و پاهای ما قدرتمندانه به سمت عشق در حرکت است. اینکه ملت بزرگ ما در این شرایط کمک را از یاد نبردند به معنای آن است که این ملت، ملت پیروز در صحنه سیاست و سلامت خواهد بود.

وی افزود: اینجا باید یاد کنم از همسایگانی که در ماه‌های اخیر به سمت ایران دوستانه حرکت می‌کنند و این به معنای شکست صهیونیسم است و اینکه کشورها فهمیده‌اند راه درست راه دوستی است. نکته آخر که بر آن تاکید می‌کنم این است که در ۷ یا ۸ سال گذشته منطقه ما با تروریسم وحشی روبرو بود و شرورترین تروریست‌ها مناطقی از منطقه ما را به اشغال خود درآورند. در سوریه آدم‌کشی کردند، عراق و افغانستان و یمن را ویران کردند و مردم یمن را در بیماری و بمباران تنها گذاشتند. جنگ، تجاوز و تروریسم عامل بزرگ به هم زدن بهداشت و سلامت جامعه است. با بمباران تامین سلامت یا ناممکن و یا بسیار سخت است و اشغال تروریست‌ها در مناطقی در سوریه و یمن و افغانستان به معنای آن است که این مناطق با بهداشت و زندگی با مشکلات فراروان روبرو خواهد بود.رئیس‌جمهور کشورمان گفت: ایران هیچگاه همسایگانش را فراموش نکرده است؛ اولین روزی که حکومت دمشق از ما کمک خواست، جواب مثبت دادیم و با مردم و ارتش این کشور حلب، حمص و حماء را آزاد کردیم. اولین ساعتی که دولت عراق و اقلیم از ما کمک خواستند به کمک آنها شتافتیم. آنها که می‌خواستند کربلا، نجف، سلیمانیه و اربیل را با خاک یکسان کنند را از خاک این کشور و مناطقی که مستقر بودند بیرون راندیم و همواره برای بهداشت و درمان درکنار مردم بودیم.وی ادامه داد: ما هر روز در کنار مردم فلسطین هستیم که به ناروا زیر فشار رژیم صهیونیستی هستند و هر روز در کنار مردم یمن هستیم و این را افتخار خود می‌دانیم. اگر می‌خواهیم در منطقه ما و شرق مدیترانه شاهد بهداشت باشیم، شاهد سلامت و امید به زندگی باشیم و بلایایی که سلامت مردم را تهدید می‌کند ریشه کن کنیم باید در برابر آتش افروزان با صدای بلند صحبت کنیم و مخالفت کنیم. باید به مردم زخم دیده یاری برسانیم و باید در علم و دانش و فناوری در کنار همدیگر قرار بگیریم.

روحانی افزود: بسیار خوشحال می‌شدم وقتی که در زمان تشرف به حج در سال‌های اولیه انقلاب می‌دیدم مردم مکه و مدینه منتظر حج بودند؛ نه برای اینکه مغازه‌های آنها توسط زائران پررونق شود، نه برای اینکه هتل‌داری آنها درآمد داشته باشد نه برای اینکه شاهد حضور مسلمانان باشند بلکه منتظر پزشکان ایرانی بودند. البته این سال‌های اخیر را نمی‌دانم و این خاطره مربوط به ۴۰ سال پیش است. سال‌ها در دوبی مردم منتظر این بودند که به بیمارستان هلال احمر مراجعه کنند و هنوز هم شیراز،‌ تهران، تبریز و مشهد به عنوان مراکزی است که کشورهای همسایه شفای خود را آنجا بیشتر ملاحظه می‌کنند.رئیس‌جمهور با اشاره به آیه‌ای از قرآن ادامه داد: قرآن می‌فرماید یک نفر را نجات دهی گویی انسانیت را نجات داده‌اید. این پیام هم در فرهنگ مصداق دارد که روح مردم را پرنشاط می‌کند و هم در دارو و درمان صادق است که درد بیمار را می‌گیرد و به او سلامت و نشاط می‌دهد. هرکس عمل نیکو کند در نزد خداوند ثبت است. هیچ کسی نیست عملی انجام دهد و ارزش عمل او نزد خدا فراموش شود و کار نیک او در دفتر الهی ثبت نشود.روحانی در پایان گفت: می‌خواهم از همه پزشکان و اعضای کشورهای شرق مدیترانه و منطقه که مهمان ما هستند و از همه پزشکان جهان سپاسگزاری کنم. قرآن ما می‌گوید اجرشان فراموش نمی‌شود. قرآن ما می‌گوید ما عمل خیر او را برای همیشه ثبت می‌کنیم. برای شما آرزوی خدمت و همکاری بیشتر با یکدیگر دارم. روزهای خوشی برای شما در سفر به ایران عزیز آرزو می‌کنم.
مرجع : ایلنا
برچسب ها: رئیس جمهور