به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۲۳ ساعت ۱۳:۰۵
کد مطلب : ۱۹۰۰۲۹
معاون وزیر جهاد کشاورزی:

می‌خواستند آب خزر رابه دریاچه ارومیه منتقل کنند

گروه جامعه: معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سال‌های ۹۰ و ۹۱ می‌خواستند که آب خزر را به دریاچه ارومیه منتقل کنند. همزمان نشست‌هایی با انجمن علوم آبیاری آمریکا برگزار شد که در این نشست‌ها گفتند که ۲۰ سال است متوجه شده‌ایم که انتقال آب بین حوزه‌ای بزرگترین اشتباه ما بود.
می‌خواستند آب خزر رابه دریاچه ارومیه منتقل کنند
عباس کشاورز در نشست تخصصی نقد و بررسی عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه که در دانشگاه ارومیه برگزار شده است، اظهار کرد: در سال‌های ۹۰ و ۹۱ قصد داشتند که ۱۰ میلیارد متر مکعب آب از دریای خزر به دریاچه ارومیه منتقل کنند، به همین دلیل نشستی با انجمن علوم آبیاری آمریکا برگزار شد.وی با اشاره به اینکه آمریکا در زمینه انتقال آب بین حوضه‌ای تجربه‌های بسیاری دارد، تصریح کرد: در یکی از نشست‌ها با انجمن علوم آبیاری آمریکا به ابعاد موضوع انتقال آب بین حوضه‌ای پرداخته شد که رییس این انجمن گفت که ۲۰ سال است که فهمیده‌ایم که این کار بزرگترین اشتباه ما بوده است. پس از نشست‌ها و بررسی‌های فراوان با انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه مخالفت کردیم البته نه به این دلیل که دنبال احیا دریاچه ارومیه نبودیم، بلکه به خاطر اینکه متوجه ابعاد موضوع شدیم.

به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی، انتقال آب بین حوضه‌ای به جز مصرف شرب باید ممنوع شود، البته درباره مصرف شرب هم انتقال آب اولین راه‌حل نیست.کشاورز در ادامه این نشست گفت: پیشنهاد اول من برای احیای دریاچه ارومیه این بود که طی دو یا سه سال زراعت در حوضه دریاچه ارومیه را متوقف کنیم. تولید کشاورزی ارومیه بیش از ۸۰۰، ۹۰۰ میلیون دلار نیست اما نجات جمعیت، پایداری سرزمین و ارزش‌های سیاسی به لحاظ اینکه ارومیه شهری مرزی است، قابل مقایسه با این هزینه نیست اما پیشنهاد من پذیرفته نشد.معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه دست‌اندازی بر طبیعت اگر از حد تحمل آن خارج شود بسیار پر هزینه خواهد بود، تصریح کرد: یکی از راهکارهای بسیار مهم برای احیای دریاچه ارومیه کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی است.

وی با بیان اینکه محصولات کشتی تمام دشت‌های حوضه دریاچه ارومیه بررسی شده است، تصریح کرد: کشت یونجه پس از گندم سطح بالایی را در حوضه دریاچه ارومیه به خود اختصاص داده است. در حال حاضر ۸۰ درصد آب حوضه دریاچه ارومیه صرف کشت یونجه، سیب، گندم و چغندرقند می‌شود که باید بتوانیم این موضوع را کنترل کنیم.کشاورز ادامه داد: وضعیت بارندگی در حوضه دریاچه ارومیه به نسبت مناسب است ولی سرانه زمین برای افراد بسیار کم است. همچنین موضوعاتی همچون شغل جایگزین، درآمد و معیشت به ویژه در آذربایجان غربی که صنعت رشد چندانی نداشته، بسیار مهم است.وی با بیان اینکه برنامه‌های مختلفی برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی به ویژه در حوضه دریاچه ارومیه وجود دارد، گفت: این برنامه‌ها با حفظ سطح موجود زیر کشت و متکی به بهره‌وری اقدامات، تکنولوژی، جایگزینی محصول و... است.به گفته کشاورز، درحال حاضر در وزارت جهاد کشاورزی دو برنامه پنج ساله برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی در حال نهایی شدن است. این برنامه‌ها می‌تواند علاوه بر تقویت اشتغال، امنیت غذایی را نیر تامین کند. همچنین طی این برنامه‌ها قرار است که ۱۰۲ هکتار از اراضی تحت آبیاری میکرو قرار بگیرند که صرفه‌جویی زیادی در مصرف آب می‌شود.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: دریاچه ارومیه