به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۲۴ ساعت ۱۲:۱۸
کد مطلب : ۱۹۰۱۲۹

اردوغان درخواست آمریکا برای آتش‌بس را رد کرد

گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهور ترکیه درخواست آمریکا برای آتش‌بس فوری در شمال سوریه را رد کرد و بر ادامه حملات تاکید کرد.
اردوغان درخواست آمریکا برای آتش‌بس را رد کرد
اردوغان پس از دیدار از باکو به خبرنگاران گفت: «آنها می گویند: آتش بس اعلام کن. ما هرگز آتش بس اعلام نمی کنیم. آنها به ما فشار می آورند تا عملیات را متوقف کنیم. آنها تحریم علیه ما اعلام می کنند. هدف ما روشن است. ما نگران هیچ گونه تحریمی نیستیم.» پافشاری اردوغان برای ادامه حملات علیه کردهای سوریه در حالی ادامه دارد که مایک پنس، معاون رئیس جمهوری و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا آماده می شوند تا با سفر به ترکیه، آنکارا را ترغیب کنند این حملات را متوقف و در شمال سوریه آتش بس اعلام کند.
حملات ترکیه به کردهای شمال شرقی سوریه تاکنون باعث کشته و زخمی شدن صدها غیرنظامی و و آواره شدن دهها هزار نفر شده است. هدف حمله ترکیه به مناطق تحت کنترل کردها در شمال شرقی سوریه، به عقب راندن کردها از مرز ترکیه است چرا که آنکارا نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) که بوسیله کردها رهبری می شود را یک سازمان «تروریستی» می داند که با پ.ک.ک در ارتباط هستند.
خروج بخشی از نیروهای آمریکا از منطقه شمال شرقی سوریه در واقع چراغ سبزی به آنکارا برای حمله به کردها محسوب می شود. آنکارا می گوید قصد دارد با پیشروی ۳۰ کیلومتری در خاک سوریه، یک «منطقه امن» در شمال سوریه ایجاد کند تا دو میلیون پناهجوی سوری که از جنگ داخلی این کشور به ترکیه گریخته‌اند در این منطقه اسکان داده شوند.

در همین حال، نیروهای ارتش دولت سوریه با حمایت روسیه روز سه‌شنبه و در پی خروج نیروهای آمریکایی از شهر منبج در ۳۰ کیلومتری مرز ترکیه، وارد این شهر شدند و کنترل آن را در دست گرفتند.
خبرگزاری اینترفکس روسیه نوشته است که نیروهای سوریه کنترل منطقه‌ای به وسعیت هزار کیلومتر مربع در اطراف منبج را در دست گرفته‌اند. ترکیه به دنبال به دست گرفتن کنترل شهر منبج از دست نیروهای کرد بود. اکنون با ورود نیروهای ارتش سوریه به این شهر مشخص نیست که آیا ترکیه همچنان در پی اشغال این شهر خواهد بود و یا با ورود ارتش ترکیه از پیشروی به سمت این شهر چشم‌پوشی خواهد کرد.

اهمیت استراتژیک شهر منبج چیست؟
شهر منبج در میانه کمربند شمالی سوریه در مرز با ترکیه واقع است، شهری که در جریان درگیریهای سالهای اخیر در سوریه از مهمترین خطوط تامین تدارکات محسوب می شده است. این شهر به کرات در سالهای گذشته میان گروههای مختلف دست به دست شده است. منبج در سال ۲۰۱۲ ابتدا به دست شورشیان مخالف بشار اسد افتاد. پس از آن و با اوج گرفتن فعالیت گروه داعش، این شبه نظامیان دولت اسلامی بودند که در سال ۲۰۱۴ این شهر را اشغال کردند. با شکست داعش در این منطقه، نیروهای کرد در ۳ سال گذشته کنترل این شهر را در دست دارند.
منبج یک قطب اقتصادی محلی است که در مجاورت بزرگراه مهم M4 سوریه واقع است. بزرگراهی که از غرب سوریه بندر لاذقیه را به حلب و از آنجا به رقه و منطقه نفت خیز دیرالزور وصل می کند. کنترل این بزرگراه از سوی ارتش سوریه به بشار اسد برای بازسازی کشور جنگ زده سوریه کمک خواهد کرد. عقب نشینی نیروهای آمریکایی از این منطقه و حمایت روسیه از یک سو و نیاز نیروهای کرد به نیرویی برای مقاومت در برابر حمله نیروهای ترکیه، فرصت درخشانی در اختیار نیروهای بشار اسد قرار داده است که کنترل این منطقه از سوریه را پس از چندین سال در دست بگیرند.
از سوی دیگر کنترل شهر منبج برای آنکارا به معنای ایجاد مانع اساسی برای فعالیت‌های نیروهای دموکرات سوریه SDF به رهبری کردهای شمال شرق سوریه خواهد بود که مانع این نیروها برای کنترل شهرهای حسکه و قامشلی خواهد شد. از دست رفتن کنترل این شهر برای نیروهای کرد نیز به معنای تضعیف پرو‌ژه خودمختاری این نیروها در شمال شرقی سوریه است، پروژه ای که برای آن در کنار نیروهای آمریکایی با داعش جنگیدند اما اکنون به نیرویی تبدیل شده‌اند که متحدی در منطقه ندارد.
برچسب ها: رجب طیب اردوغان