به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۲۴ ساعت ۱۶:۳۷
کد مطلب : ۱۹۰۱۴۵

فرصت‌هایِ شهرداریِ تهران در عراق

گروه جامعه: با توجه به امکانات بسیار خوبی که مدیریت شهری تهران در حوزه‌های مختلف دارد، ایجاد ارتباطات با شهرداری شهر‌هایی مانند نجف، کربلا و کاظمین می‌تواند باعث ارائه خدمات در حوزه‌های مختلف شود که این شهر‌ها نیاز دارند.
فرصت‌هایِ شهرداریِ تهران در عراق
ما به کربلا، نجف و کوفه رفتیم و از نزدیک مشاهده کردیم فرصت برای همکاری شهرداری تهران با شهرداری عتبات در حوزه های متفاوت از جمله فضای سبز، خدمات شهری و گردشگری با دید زیارتی بسیار زیاد است و این نیاز نمود عینی دارد. قطعا با توجه به علقه های مشترکی که از نظر دینی و مذهبی بین مردم شهرهای ایران و عراق وجود دارد و ارتباطات مثبتی که در حال حاضر میان شهرداری تهران و شهرهای عراق از جمله عتبات و بغداد ایجاد شده است می توان امیدوار بود شهرداری تهران و شهرداری شهرهای عراق، به زمینه های مشترک همکاری به صورت جدی بپردازند.به طور مثال در زمینه تجهیزات و خدمات آتش نشانی شهرهای عراق جای کار زیادی دارند. شهرداری های عراق سیستم های اطفای حریق به روزی ندارند. این زمینه باعث ایجاد فرصتهای بسیار خوبی برای سازمانهای شهری ما از جمله آتش نشانی است که با آموزش و به روز رسانی تجهیزات شهرداری این شهرها، زمینه همکاری مشترک را فراهم کنند. در دیداری که با سرکنسول ایران در نجف داشتیم، ایشان هم چنین نقطه نظراتی داشتند. ما می توانیم در قالب آموزش نیروهای شهرداری های عراق و دعوت آنها به تهران و ارائه کارهایی که در تهران شده، همکاری مشترک را آغاز کنیم.

خوشبختانه مسئولان مدیریت شهری در عراق دید بسیار خوبی نسبت به مدیریت شهری تهران دارند و می گویند شهر تهران از لحاظ شهرسازی و خدمات بسیار خوب عمل کرده است. به طور مثال می توان در زمینه ساماندهی خدمات دارالسلام عراق، با بهشت زهرای تهران همکاری هایی صورت گیرد.با توجه به نقطه نظرات سرکنسول ما در نجف، آمادگی مدیریت شهری در عراق وجود دارد ولی باید زمینه ها را ما فراهم کنیم. نباید ما بنشینیم تا آنها تقاضا کنند. ما باید فرصت ایجاد کنیم تا آنها نقاط مثبت فعالیت های مدیریت شهری تهران را ببینند و مشتاق شوند اقدامات مشترک را انجام دهند.همچنین بحث گردشگری مذهبی باید به صورت جدی تر از طرف ما پیگیری شود. در بازدید از نجف هم تاکید کردم اگر شهرداری تهران بتواند مشارکت اصناف مختلف را در آنجا جلب کند موفق خواهد بود. البته قرار نیست ما با هزینه شهرداری، به زوار خدمات بدهیم، بلکه باید زمینه حضور بخش خصوصی گردشگری در عراق را تسهیل کنیم. این تسهیل گری خودبه خود زمینه ای می شود تا در هر صنف، زمینه های بهتر همکاری مشخص و شناسایی شده و منجر به فعالیت بخشهای خصوصی شود تا در قالب مشارکت سرمایه گذاران حوزه گردشگری در خدمت به زوار، پروژه هایی را آغاز کنیم.

برخی عنوان می کنند کمبودهایی در زمینه خدمت رسانی به زوار اربعین وجود دارد. باید در نظر داشت مشکلات عظیم میزبانی از زوار ۲۰ میلیون نفری اربعین طبیعی است. عربستان با درآمدهای سرشار حاصل از سفر حجاج و با وجود سالها میزبانی از حجاج، هنوز در مدیریت جمعیت حجاج و خدمات رسانی به آنها مشکل دارد. هنوز ما با سهمیه بندی سالانه حج تمتع مواجهیم و متقاضیان باید سالها در نوبت انتظار بمانند و حتی حادثه تلخی مانند منا پیش می آید. در پیاده روی اربعین، تنها از ایران بیش از ۳ میلیون نفر حضور داشتند. ایرانیها به همراه سایر شیعیان کشورهای دیگر از نجف تا کربلا پیاده روی عظیمی دارند که هر چه در این مسیر خدمات ارائه شود، باز هم نواقص وجود دارد. اشکالات کار در مقطع اربعین، غیرقابل اجتناب است ولی باید تلاش شود این مشکلات به حداقل برسد.
مرجع : خبرآنلاین
برچسب ها: شهرداری تهران