به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۰۵ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب : ۱۹۰۱۶
آیا نگین فیروزه ای ایران در حال زنده شدن است؟

بازگشت فلامینگوها به​دریاچه​ارومیه+تصاوير

گروه جامعه:​ گفته می شود در سالیان دور دست ، یک بار دریاچه ارومیه خشک شده بود و در آن زمان نیز فلامینگوها و پلیکان ها دیگر به دریاچه ارومیه نمی آمدند، ولی ناگهان و با وجود خشکسالی در آسمان دریاچه ظاهر شده و در حاشیه و جزایر آن اقامت گزیده و جوجه آوری کردند. پس از ورود آنها بود که ساکنان حاشیه دریاچه ارومیه شاهد احیای نگین فیروزه ای ایران شدند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی مژده بازگشت فلامینگوها به دریاچه ارومیه را داد و این مهاجرت و جوجه آوری این پرندگان زیبا را نشانه ای مثبت در شرایط زیست محیطی دریاچه دانست.حسن عباس نژاد افزود: پارک ملی دریاچه ارومیه در سال های پر آبی آن میزبان هزاران پرنده فلامینگو و پلیکان بود که در مسیر مهاجرت در این زیستگاه امن استراحت کرده و بعد از بازیابی توان و قوای جسمانی دوباره به مهاجرت خود ادامه داده و حتی تخم گذاری کرده و جوجه آوری نیز می کردند.وی افزود: در سال های اخیر به دلیل افزایش غلظت نمک در آب دریاچه و به تبع آن کریستالیزه شدن و بلور بستن بال و پر پرندگان ، دیگر این دریاچه میزبان هیچ پرنده ای نبوده است. اما اخیراً شاهد حضور هر چند کمتر این پرندگان مهاجر در دریاچه هستیم که این را باید به فال نیک گرفت.

با توجه به باورهای قدیمی در منطقه و به گفته اهالی کهنسال ساکن در حاشیه دریاچه ارومیه ، بازگشت فلامینگو ها نوید بخش احیاء دریاچه ارومیه است. گفته می شود در سالیان دور دست ، یک بار دریاچه ارومیه خشک شده بود و در آن زمان نیز فلامینگوها و پلیکان ها دیگر به دریاچه ارومیه نمی آمدند، ولی ناگهان و با وجود خشکسالی در آسمان دریاچه ظاهر شده و در حاشیه و جزایر آن اقامت گزیده و جوجه آوری کردند. پس از ورود آنها بود که ساکنان حاشیه دریاچه ارومیه شاهد احیای نگین فیروزه ای ایران شدند.اهالی منطقه معتقدند این پرندگان زیبا دارای حسگرهای بسیار قوی هستند و بازگشت آنها به هیچ وجه بی دلیل نبوده و نوید بخش احیایمجدد دریاچه ارومیه است و اطمینان دارند که دریاچه ارومیه در سالهای آینده به تدریج احیاء خواهد شد.
















مرجع : عصرايران
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *


۱۳۹۲/۰۸/۰۵ ۱۱:۱۲
خدا رو شکر ..خدا رو شکر...خدا رو شکر ! (155626)
yashar
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۸/۰۵ ۱۱:۵۳
انشاا... دلم واسه بندر شرفخانه و دریاچه تنگ شده. (155643)
۱۳۹۲/۰۸/۰۵ ۱۲:۲۳
خدا را شکر (155655)
۱۳۹۲/۰۸/۰۵ ۱۲:۵۴
فکر نمیکردم یکروز از دیدن عکس یکسری فلامینگو بر فراز دریاچه ای اینهمه خوشحال بشم.خداروشکر (155668)
۱۳۹۲/۰۸/۰۵ ۱۵:۰۷
ابتکار مچکریم (155783)
۱۳۹۲/۰۸/۰۵ ۲۳:۱۵
چرا چون فعلا نگران کارون و دلش لب کارون گشتن میخواد مچکری?اگه اینجا یه افرادی بخوان زنجیره انسانی تشکیل بدن ایشون مثل کارون حمایت میکنن? (156152)
بابک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۵ ۱۷:۴۸
خدا رو شکر!
فقط خدا کنه فلامینگوها بعدا این موضوع رو تکذیب نکن!! (155915)
اردبیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۵ ۱۹:۲۱
خدایا بازم خود خودت! برسان باران ...
ما تشنگی رو تحمل می کنیم اما چشم دیدن لبای خشکیده نگین فیروزه ای رو نداریم (155980)