کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بررسی تاثیر آهنگ بر روح و ذهن انسان

25 مهر 1398 ساعت 13:03


گروه فرهنگ و هنر: امروزه آهنگ‌ها به یک بخش جدایی ناپذیر از زندگی روزمره انسانها تبدیل شده است و روزانه بالغ بر میلیون‌ها آهنگ شنیده می‌شود و هزاران آهنگ جدید نیز ساخته می‌شود، اما اینکه آیا گوش دادن به آهنگ برای انسان مضر است یا مفید!
انسان‌ها از گذشته به کلمات هم وزن و آهنگ دار علاقه داشته اند، چه بسا شاعران و قصیده سرایان زیادی در طول تاریخ با سرودن اشعاری هم وزن سعی در نوازش روح و روان انسان‌های گذشته داشته است، امروزه نیز با پیشرفته علم و پدیدار شدن تکنولوژی‌های کامپیوتری ساختن آهنگ‌ها در کمترین زمان ممکن شده و علاوه بر این طرفداران زیادی نیز پیدا کرده که روز به روز نیز بر طرفداران آن افزوده می‌شود. آهنگ‌ها نه تنها به عنوان یک سرگرمی روزانه در نظر گرفته می‌شوند، بلکه نوع خاصی از آهنگ‌ها جهت روان درمانی و آرامش روح و از بین بردن استرس کاربرد دارند.
 
این که آهنگ‌ها طرفداران زیادی دارد و روز به روز نیز بر خواهان آن افزوده می‌شود بر هیچکس پوشیده نیست، و دلیل این امر نیز احساس آرامش و لذت این است که انسان از گوش دادن به آهنگ به دست می‌آورد. اگر شما نیز جزو کسانی هستید که روزانه ساعات زیادی از زمان خود را صرف گوش دادن به آهنگ می‌کنید این مقاله برای شما نیز مفید خواهد بود که آیا گوش دادن به آهنگ به سلامتی شما کمک می‌کند یا این که کاملاً مضر است؟ جواب سوال خود را در ادامه مقاله خواهید یافت.
 
موسیقی می‌تواند عملکرد فرد را افزایش دهد
این که شما حین کار کردن به آهنگ گوش می‌دهید و به صورت ناخودآگاه متوجه می‌شوید که انگیزه شما برای کار کردن بیشتر می‌شود، این خود نشانگر تاثیر آهنگ بر ذهن شما است که کاملا شما را به وجد آورده و برای ادامه  کار مصمم تر می‌کند. تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد که گوش دادن به آهنگ‌های آرام و آهنگ‌های شاد هر دو تاثیر مفیدی بر ذهن دارند.
 
موسیقی می‌تواند شما را آرام کند
همانطور که دانلود آهنگ شاد و گوش دادن به آن میتواند شما را خوشحال کند و تقریباً اکثر مشکلات زندگی شما را موقتا از یادتان ببرد، گوش دادن به یک آهنگ آرامش بخش نیز در کاهش استرس ذهنی شما تاثیر گذار خواهد بود.
در یک تحقیق، شرکت‌کنندگان قبل از این‌که در شرایط استرس‌زا قرار بگیرند، در یکی از این سه شرایط قرار داده شدند؛ تعدادی از آن‌ها به موسیقی آرامش‌بخش گوش کردند، برخی از آن‌ها به صد‌های ضبط شده از موج دریا گوش کردند و برای دسته سوم هیچ گونه موسیقی پخش نشد.
نتیجه نشان داد، گوش کردن به موسیقی آرامش‌بخش، روی عکس‌العمل‌های استرسی انسان، خصوصا دستگاه عصبی خودگردان تاثیر می‌گذارد. کسانی که به موسیقی گوش کرده بودند اغلب در شرایط استرس‌زا سریع‌تر بهبود پیدا می‌کردند.
 به عنوان مثال آهنگ‌های رضا بهرام بسیار آرامش بخش هستند.
 
ایجاد حس رمانتیک با آهنگ‌های عاشقانه
اگر عاشق هستید و می‌خواهید این حس را در خود پرورش دهید، دانلود آهنگ عاشقانه و شنیدن آن می‌تواند به شما کمک زیادی بکند. در چنین شرایطی شما به هیچ چیزی جز عشق خود فکر نخواهید کرد و ضمن به دست آوردن آرامش، انگیزه بیشتری نیز برای کار کردن پیدا خواهید کرد و برای لحظاتی به آرامش کاملی دست خواهید یافت.
 
افزایش تحمل درد با گوش دادن به موسیقی
تحقیقات در زمینه فواید موسیقی نشان داده است که موسیقی می‌تواند به مدیریت درد بسیار کمک کند. یک تحقیق روی افراد دارای سندرم «فیبرومیالژیا» انجام شد که در آن افرادی که برای یک ساعت و بیشتر به موسیقی گوش داده بودند، کاهش قابل توجهی در درد را تجربه کردند. فیبرومیالژیا یک سندروم درد اسکلتی-عضلانی مزمن است.
در مطالعاتی که در سال ۲۰۱۵ در مورد تاثیر موسیقی روی درد انجام شد، به این نتیجه رسیدند که بیمارانی که قبل، حین و حتی بعد از جراحی موسیقی گوش کرده بودند، میزان درد و استرس کمتری، نسبت به کسانی که موسیقی گوش نداده بودند، احساس کردند. در حالی که فواید موسیقی در هر سه مرحله مشهود بود، محققان اضافه کردند فواید گوش کردن به موسیقی قبل از جراحی بیشتر از بقیه بوده است. این مطالعه روی ۷ هزار بیمار انجام شد و طی آن نتیجه گرفتند، آن‌هایی که به موسیقی گوش می‌دهند، به داروی کمتری برای تسکین درد خود دارند.


کد مطلب: 190192

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/190192/بررسی-تاثیر-آهنگ-روح-ذهن-انسان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir