به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۲۵ ساعت ۱۵:۴۶
کد مطلب : ۱۹۰۲۱۲

جزییات احضار و آزادی متین ستوده به دادسرا

گروه هنری: متین ستوده، بازیگری که به دادسرای ارشاد احضار شده بود، با قرار کفالت آزاد شد. دلیل احضار ستوده نوع پوشش او در اکران خصوصی یک فیلم سینمایی بود؛ همزمان وزیر ارشاد نیز در ارتباط با این موضوع به مجلس "احضار" شده است.
جزییات احضار و آزادی متین ستوده به دادسرا
متین ستوده، بازیگری که به دلیل نوع پوشش خود در اکران خصوصی فیلم سینمایی "مسخره‌باز" به دادسرای ارشاد تهران احضار شده بود، با قرار کفالت آزاد شده است. باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی خبر داد که ستوده روز گذشته پس از مراجعه به دادسرای ارشاد "با قرار کفالت آزاد شد".
 
رسانه‌های ایران روز گذشته خبر احضار متین ستوده به دادسرای ارشاد تهران را منتشر کرده بودند. از جمله خبرگزاری تسنیم، با اعلام این خبر نوشته بود: «متین ستوده در جریان اکران خصوصی یک فیلم سینمایی با ظاهری نامتعارف حاضر شده بود که همین امر موجب درخواست‌های متعدد مردمی برای تعقیب وی شد.» اکران خصوصی فیلم سینمایی "مسخره‌باز" و انتشار تصاویر و فیلم‌های مراسم آن در روزهای گذشته واکنش‌های بسیاری را برانگیخت. به‌خصوص کاربران نزدیک به جریان موسوم به اصولگرا یا "ارزشی" در شبکه‌های اجتماعی به‌شدت به نوع لباس پوشیدن این بازیگر تاخته بودند. این رسانه‌ها پوشش خانم ستوده را "نامتعارف" یا "نامناسب" عنوان کردند.

احضار وزیر ارشاد به مجلس
حملات و واکنش‌ها به نحوه لباس پوشیدن مهمانان زن در این مراسم تا آنجا پیش رفت که برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی حتی از "احضار" وزیر ارشاد ایران به مجلس برای پاسخگویی خبر دادند. احمد سالک، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، به تسنیم گفت: «فارغ از وزیر ارشاد ما به نماینده صدا و سیما در مجلس هم تذکر دادیم که باید اقدام جدی انجام دهند. حتما وزیر ارشاد که مسئول مستقیم کنترل این مسایل هستند باید مورد سوال جدی قرار بگیرند.» اما عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره "حواشی ایجاد شده پیرامون پوشش تعدادی از بازیگران" در مراسم مزبور گفت: «این افراد از کسانی هستند که در برنامه‌های تلویزیونی نیز حضور دارند و همچنین فضای آن مراسم رسمی نبوده که آنها بخواهند برای حضور از ما اجازه بگیرند.»

تشکیل "شورای سلبریتی‌ها"
هم‌زمان صادق طباطبایی‌نژاد، نایب‌رئیس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگویی تلویزیونی با اشاره به تشکیل شورایی به نام "چهره‌ها و سلبریتی‌ها" تأیید کرد که «وزیر ارشاد به مجلس می‌آیند تا به ساز و کار مشترکی در رابطه با مراسم‌های سینماگران برسیم». به‌گفته طباطبایی‌نژاد، این شورا که زیر نظر معاون وزیر ارشاد فعالیت می‌کند، روز گذشته در همین باره جلسه‌ای تشکیل داده است. در پی اعتراض نمایندگان و رسانه‌های اصولگرا به نحوه پوشش مهمانان زن در مراسم مزبور نیز مقام‌های وزارت ارشاد از تدوین آیین‌نامه‌ای برای سازمان دادن به نحوه لباس پوشیدن هنرپیشگان خبر دادند.
مسعود نجفی، مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی ایران ضمن اعلام خبر تصویب "دستورالعملی سریع و ویژه درباره پوشش سلبریتی‌ها"، ابراز امیدواری کرد که در آینده به سمتی حرکت شود که عوامل فیلم‌ها با "لباس رسمی" در این‌گونه مراسم شرکت کنند. نجفی همچنین تأکید کرد که طبق این دستورالعمل، برگزارکنندگان برنامه‌ها و مراسم سینمایی متعهد به رعایت "چارچوب" خواهند بود. به دنبال جنجال به پا خاسته در رابطه با در مراسم اکران خصوصی فیلم "مسخره‌باز"، متین ستوده که بیش از دیگر مهمانان زن به خاطر "پوشش نامتعارف" آماج حملات قرار گرفته بود، با انتشار یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود "عذرخواهی" کرد و نوشت که قصد "هنجارشکنی" نداشته است.
ستوده یکشنبه گذشته نیز در مصاحبه‌ای با بیان اینکه "بعضی‌ها با آراسته بودن مشکل دارند"، گفته بود: «نیت من برای حضور در این مراسم به‌هیچ‌وجه حاشیه‌سازی نبود. فقط خواستم لباس‌هایم با آن مراسم تناسبی داشته باشد. از کمد لباسم لباس را انتخاب کردم و نتیجه‌اش این شد. این همه حاشیه و دیده‌شدن برای خودم هم عجیب است. قصد این را نداشتم برخلاف موازین جمهوری اسلامی اقدامی انجام دهم و نمی‌خواستم جلب توجه کنم.»

انتقاد به درخواست دخالت دولت در "تمام کارها"
اقدام برخی نمایندگان در احضار وزیر ارشاد برای پاسخگویی درباره نوع پوشش بازیگران زن با انتقادهایی هم مواجه شده است. از جمله سایت "عصر ایران" در یاداشتی زیر عنوان کنایی "سان دیدن وزیر ارشاد از لباس بازیگران"، این اقدام اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس را اتفاقی نامیده که از آن "آدم شاخ در می‌آورد". نویسنده عصر ایران با تأکید بر اینکه اقدام این نمایندگان "هیچ دستاوردی برای جامعه ندارد"، نوشته است: «در این میان برخی پیشنهاد داده‌اند که برای جشن‌های سینمایی از لباس‌های یک‌سان استفاده کینم و نوعی یونی‌فرم برای این جشن‌ها طراحی کنیم. این یعنی دولت در تمام کارها حتی لباس پوشیدن بازیگران هم باید نقش داشته و دخالت کند. مگر این بازیگران به مدرسه می‌روند که در جشن‌های خصوصی و عمومی سینما، لباس یکدست بپوشند و همه شبیه هم شوند؟»
این سایت تحلیل خبری سپس با اشاره به "تلاش برای دیده شدن" به عنوان "ویژگی بازیگران"، نوشته است: «این بازیگران همان‌هایی هستند که تلویزیون به خاطر مناسبت‌های مذهبی و غیرمذهبی از آنها دعوت می‌کند و از هردری با این هنرپیشگان حرف می‌زند. البته دلیل این کار هم مشخص است. چون درهای صداوسیما به روی کسانی که در زمینه‌های مختلف حرفی برای گفتن دارند، بسته است و مجبور هستند دست به دامن بازیگران و خوانندگان و البته ورزشکاران شوند تا آنها نقش کارشناس را بازی کنند.»
عصر ایران در نهایت پرسیده است: «نکته پایانی این سخن با نمایندگان مجلس است که از این وزیر ارشاد مظلوم‌تر و خودی‌تر و مذهبی‌تر و حوزوی‌تر پیدا می‌کنید که به او هم گیر داده‌اید؟!»
برچسب ها: متین ستوده