به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۲۶ ساعت ۲۱:۳۴
کد مطلب : ۱۹۰۲۷۲
در دیدار با نتانیاهو

پمپئو:برای مقابله باتهدیدات ایران تلاش می‌کنیم

پمپئو:برای مقابله باتهدیدات ایران تلاش می‌کنیم
گروه بین‌الملل: وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا روز جمعه در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت که ما تمام تلاشمان را خواهیم کرد تا با تهدیداتی که از جانب ایران علیه اسرائیل و کلیت منطقه وجود دارد، مقابله کنیم.
سفر مایک پمپئو به اسرائیل با این هدف صورت می گیرد که به این کشور اطمینان دهد که خروج نیروهای آمریکایی از بخش‌هایی از سوریه به معنای بی توجهی به نگرانی‌های اسرائیل نیست. وزیر خارجه آمریکا در این دیدار گفت: «ما ایده‌هایمان را درباره ثبات در خاورمیانه و تلاش‌های آتی‌مان برای مبارزه مشترک با تمام چالش‌هایی را که در خاورمیانه با آن روبروییم با یکدیگر مورد بررسی قرار دادیم.» مایک پمپئو ساعاتی پس از توافق میان واشنگتن و آنکارا برای متوقف کردن حملات ترکیه علیه کردهای سوریه، دیدار کردند.
اسرائیل نگران است که خروج نیروهای آمریکایی از شمال شرقی سوریه باعث گسترش نفوذ ایران یا متحدان این کشور در سوریه شود و تهران از خلاء خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه بهره مند شود. بنیامین نتانیاهو در این دیدار در پاسخ به سوالی درباره توافق آتش بس پنج روزه ترکیه در حملاتش علیه کردهای سوریه گفت که امیدوار است همه چیز به بهترین نحو پیش برود. سیاست‌های جدید ترامپ از جمله برکنار کردن جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید که حامی حمله نظامی به ایران بود، عدم واکنش نظامی آمریکا به حملات به تاسیسات نفتی عربستان سعودی و همچنین خروج نیروهای آمریکایی از بخش‌هایی از سوریه، اسرائیل را درباره سیاست‌های خاورمیانه‌ای دونالد ترامپ نگران کرده است.
آموس هارل، خبرنگار هاآرتص گفته است که این تحولات باعث شده است که «اسرائیل در مورد استراتژ‌ی خاورمیانه‌ای خود تجدید نظر کند.» وی افزوده است که اکنون سوالات زیادی درباره میزان تعهد دونالد ترامپ نسبت به اسرائیل در بین سیاستمداران مطرح شده است. کردهای شمال شرقی سوریه در پی خروج نیروهای آمریکایی از بخش‌هایی از این منطقه، از نیروهای ارتش سوریه که از حمایت مسکو و تهران برخوردار است دعوت کردند که وارد شهرها و مناطقی شوند که تحت کنترل آنهاست.