به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۲۶ ساعت ۲۱:۴۲
کد مطلب : ۱۹۰۲۷۳
حشد الشعبی: در سرکوب تظاهرات نقشی نداشتیم

بلاگر معروف عراقی در بغداد بازداشت شد

گروه بین‌الملل: یکی از بستگان شجاع الخفاجی، بلاگر معروف عراقی به رسانه‌ها می‌گوید، در بغداد مردان مسلح نقاب‌پوش با حمله به خانه این بلاگر او را با خود برده‌اند. او درباره اعتراضات ضددولتی عراق هم می‌نوشت.
بلاگر معروف عراقی در بغداد بازداشت شد
به گزارش دویچه وله آلمان، یکی از بستگان شجاع الخفاجی می‌گوید: «مردانی که صبح روز پنجشنبه به خانه شجاع هجوم آورند، لباس‌های یگان ویژه عراق را بر تن داشتند.» به گفته این شاهد، هجوم‌آورندگان، هم بلاگر معروف عراقی را با خود بردند و هم کامپیوتر و گوشی همراه تمامی اعضای خانواده‌اش را، آنها نه حکم بازداشتی نشان داده‌اند و نه خودشان را معرفی کرده‌اند. به گفته او بلاگر ۲۹ ساله عراقی در روزهای گذشته بارها تهدید شده بود و به او درباره گزارش از اعتراضات ضددولتی اخیر در عراق هشدار داده بودند. مقامات دولتی عراق در این مورد و اینکه آیا مردان اونیفورم پوش از طرف چه نهادی مأموریت بازداشت بلاگر عراقی را داشته‌اند، توضیحی نداده‌اند. الخفاجی در فیسبوک گرداننده‌ی صفحه‌ای است با نام "الخوه النظیفه" که دو و نیم میلیون نفر در عراق مشترک آن هستند. او در این صفحه اخبار سیاسی و اجتماعی منتشر می‌کرد.

زهرچشم گرفتن از اهالی رسانه؟
گزارش‌ها از عراق حاکی از آن است که در روزهای گذشته مردانی اونیفورم‌پوش، بدون نشان، بارها و بارها به استودیوهای تلویزیونی حمله کرده و کارمندان آنها را مورد آزار و اذیت قرار داده‌اند. اگر چه مقامات و دستگاه‌های عراقی از تحقیق در مورد این اتفاقات خبر داده‌اند اما این ظن وجود دارد که خود دولت عراق پشت سر این اتفاق‌هاست. گفته می‌شود که دولت پس از اعتراضات دامنه‌دار و طولانی روزهای گذشته، اکنون قصد زهرچشم گرفتن از رسانه‌ها را دارد. اوایل این ماه (اکتبر ۲۰۱۹) هزاران شهروند عراق در بغداد و دیگر شهرهای به ویژه شیعه‌نشین جنوبی این کشور علیه فساد، بیکاری و شرایط اقتصادی به اعتراض‌های خیابانی دست زندند. نیروهای امنیتی با گاز اشک‌آور و گلوله به اعتراض‌ها پاسخ دادند. در این ناآرامی‌ها دست‌گم 110 نفر کشته و بیش از ۶۰۰۰ نفر زخمی شدند.

کمیته‌ی حقیقت‌یاب
پس از این درگیری‌های خونین، مقامات عراقی از تشکیل کمیته‌ای با مأموریت شناسایی و رسیدگی به پرونده عاملان کشتار مردم در ناآرامی‌های اخیر خبر دادند. در این کمیته برخی وزرا، نمایندگانی از دستگاه‌های امنیتی و قضایی، مجلس و کمیسیونی حقوق بشری حضور دارند. عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق می‌گوید، این کمیته مأمور ارائه اطلاعات و گزارش‌هایی مؤثق برای شناسایی و رسیدگی به پرونده عاملان این اتفاقات شده است. آیت‌الله سیستانی، مرجع تقلید شیعه در عراق، روز جمعه گذشته (۲۶ مهر)  ضرب‌الاجلی دو هفته‌ای را برای دولت عراق به منظور یافتن "عاملان کشتار" مردم در اعتراضات اخیر، تعیین کرده بود.

حشد الشعبی: در سرکوب تظاهرات نقشی نداشتیم
نیروی شبه‌نظامی "حشد الشعبی" گفته است که در سرکوب تظاهرات روزهای گذشته علیه حکومت عراق و دستگیری تظاهرکنندگان نقش نداشته است. این نیروی زیر حمایت جمهوری اسلامی بر وفاداری خود به نیروهای نظامی و انتظامی عراق تأکید کرده است. فالح فیاض، فرمانده نیروی شبه‌نظامی "حشد الشعبی" عراق، در بیانیه‌ای دخالت این نیرو در برخورد خشونت‌آ‌میز با تظاهرکنندگان عراقی و بازداشت برخی از فعالان سیاسی را تکذیب کرد. در بیانیه‌ای که در تارنمای خبرگزاری عراقی "السومرية نيوز" نقل شده، رهبر حشد شعبی گفته است که هدف چنین ادعاهایی "تحریف افکار عمومی" است و با آن برخورد قانونی خواهد شد. فرمانده حشد شعبی در بیانیه یادشده تأکید کرده است که این گروه زیر فرماندهی نیروهای مسلح عراق، علیه عوامل وابسته به "خلافت اسلامی" (داعش) فعالیت می‌کند و به هیچ اقدام مستقلی دست نمی‌زند.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه (۱۶ اکتبر) به نقل از دو مسئول عراقی، که از آنها نام نبرده، گزارش داد که نیروهای حشد شعبی در سرکوب تظاهرات اخیر علیه حکومت عراق نقش فعال داشته‌اند. این دو مسئول گفته‌اند که "حشد شعبی" نیرویی خودسر است و تنها در ظاهر از نیروهای حکومت رسمی عراق پیروی می‌کند. آنها ادعا كردند که شبه‌نظامیان وابسته به "حشد الشعبی" از روی پشت‌بام‌ها به روی تظاهرکنندگان تیراندازی کرده و عده‌ای را مجروح کرده یا کشته‌اند. در تظاهرات ضددولتی که از اول اکتبر امسال در عراق به راه افتاد، بیش از صد و ده نفر کشته و بیش از ۶۰۰۰ نفر زخمی شدند.
 
به گزارش رویترز به نقل از دو مسئول عراقی، افراد "حشد الشعبی" که لباس سیاه به تن می‌کنند، از روز سوم اکتبر به شکلی فعال در سرکوب خونین تظاهرات شرکت داشتند و با اقدامات خشونت‌آمیز آنها بود که شمار قربانیان افزایش یافت. گفته می‌شود که این نیروها زیر فرمان ابوزینب اللامی فعالیت داشتند که از فرماندهان اصلی این گروه است. احمد اسعدی، یکی از سران حشد الشعبی، دخالت این گروه را در اعتراضات اخیر تکذیب کرده است. سعد معن موسوی، سخنگوی وزارت عراق، نقش نیروهای امنیتی عراق را در تیراندازی به تظاهرکنندگان منکر شده و گفته است که "سایر افراد مسلح" به سوی مردم تیراندازی کرده‌اند. دفتر نخست وزیری عراق می‌گوید تحقیقات هنوز ادامه دارد و به این زودی نمی‌توان گفت واقعا چه افرادی به سوی تظاهرکنندگان تیراندازی کرده‌اند.  دولت کنونی عراق به ریاست عادل عبدالمهدی از حمایت جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.