به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۲۶ ساعت ۲۱:۵۹
کد مطلب : ۱۹۰۲۷۶

بالرین نامدار کوبایی در ۹۸ سالگی درگذشت

گروه هنری: آلیسیا آلونسو، بالرین نامدار کوبایی، در ۹۸ سالگی در بیمارستانی در هاوانا درگذشت.
بالرین نامدار کوبایی در ۹۸ سالگی درگذشت
میگل دیاز کانل، رئیس جمهور کوبا، در پیامی توییتری مرگ آلیسیا آلونسو، بالرین معروف کشورش را ضایعه‌ای بزرگ برای دنیای هنر دانست. آلونسو از بزرگترین هنرمندان تاریخ باله شناخته می‌شد و با این که بینایی او بر اثر سانحه‌ای به شدت ضعیف شده بود، با تیزهوشی و کوشایی همچنان روی صحنه باله فعال ماند. او به خاطر کم‌بینایی، مسیر خود بر صحنه را با علایم نورانی پیدا می‌کرد و خود می‌گفت: «من توی سرم می‌رقصم!»
 او در عین ظرافت، با پرش‌های شورانگیزش چند نسل از دوستداران باله را مسحور کرد. حتی زمانی که به ۴۰ سالگی رسیده بود چرخش‌های دشوار باله "دریاچه قو" (اثر جاودان چایکوفسکی) را ماهرانه اجرا می‌کرد.
 به دنبال انقلاب سوسیالیستی به رهبری فیدل کاسترو، آلونسو از دگرگونی اجتماعی و سیاسی کشورش دفاع کرد و بنیاد و آموزشگاه باله خود را در اختیار نظام تازه قرار داد. او به تمام دعوت‌ها و پیشنهادهای وسوسه‌انگیز از جهان غرب پاسخ منفی داد و حاضر به مهاجرت از کوبا نشد. او برای چند دهه در بهترین صحنه‌های رقص جهان هنرنمایی کرد. تنها در ۷۴ سالگی بود که از صحنه رقص کناره گرفت، اما در عرصه آموزش و طراحی رقص همچنان فعال بود. بنا به اطلاع موسسه دولتی باله کوبا، آلیسیا آلونسو در ۹۸ سالگی در بیمارستانی در پایتخت کوبا درگذشت.
برچسب ها: بالرین