به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۸:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۲۷ ساعت ۰۰:۰۳
کد مطلب : ۱۹۰۲۷۹

ادامه تظاهرات گسترده مردم لبنان علیه دولت

گروه بین‌الملل: تظاهرات اعتراض‌آمیز لبنانی‌ها تا شامگاه جمعه در میدان ریاض الصلح در نزدیکی مقر نخست‌وزیری و پارلمان در مرکز بیروت ادامه یافت و سعد الحریری نخست‌وزیر این كشور ۷۲ ساعت به دولت لبنان برای برون رفت از بحران مهلت داد.
ادامه تظاهرات گسترده مردم لبنان علیه دولت

به گزارش خبرگزاری رسمی لبنان ، تظاهر کنندگان که در اعتراض به اوضاع اقتصادی و معیشتی و نیز اعمال مالیات بر تماس های واتساپ از شب گذشته به خیابان ها آمده اند، روز جمعه با تجمع در میدان ریاض الصلح در نزدیکی مقر نخست وزیری و پارلمان شعار هایی با مضمون سرنگونی نظام سر می دهند.

مدارس و بانک ها امروز تعطیل اعلام شده است و شبکه اینترنت نیز در بیروت با اختلال همراه است.
راههای منتهی به ضاحیه جنوبی نیز مسدود است.

بنابر اعلام خبرگزاری لبنان،" طلال ارسلان" رئیس حزب دموکراتیک این کشور گفت: وقت به ضرر همه پیش می رود؛ ما  از مدتی قبل در مورد اوضاعی که اکنون در کشور جریان دارد، هشدار داده بودیم. وی در صفحه تویتر خود نوشت: بهترین اقدام بازگردادن اموال به غارت رفته از سوی مسئولان بلندپایه کشور است، توصیه می کنم منتظر گذشت زمان نباشند زیرا روند امور به ضرر همه در حرکت است. معاون رئیس مجلس اعلای اسلامی لبنان نیز در واکنش به اعتراضات جاری گفت: ملت لبنان فریاد درد سر داده اند؛ درد مزمنی که حاصل سیاست های فساد و غرق کردن کشور در بدهی ها و روابط فاسد به دور ضوابط است. وی تاکید کرد وعده حل کردن مشکلات اقتصادی و معیشتی و اجتماعی و موجب از دست رفتن  اعتماد مردم به مسئولان شده است در حالی که انتظار این است که سیاست اصلاحات حکیمانهای با شجاعت اتخاذ شود تا عدالت اجتماعی برقرار شده و وضعیت معیشتی مردم ثبات پیدا کند.
  •  
    مهلت ۷۲ ساعته الحریری به دولت لبنان برای برون رفت از بحران
    مهلت ۷۲ ساعته الحریری به دولت لبنان برای برون رفت از بحران
    «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان جمعه شب در سخنرانی گفت: مهلت بسیار کوتاه ۷۲ ساعته به شرکای خود در داخل دولت می‌دهم تا به راه‌حلی که ما، مردم و شرکای بین‌المللی را قانع کند، برسند. الحریری افزود: لبنان شرایط سخت و بی سابقه ای را در تاریخش سپری می کند. وی گفت: به دلیل بدهی ها، هزینه های برق و هزینه پرداخت حقوق و از بین رفتن سرمایه ها با کسری بودجه زیادی مواجه هستیم. نخست وزیر لبنان افزود: من از سه سال گذشته تا کنون برای حل دردهای لبنان تلاش کردم.
    وی ادامه داد: حل واقعی مشکلات، افزایش درآمدهای کشور از طریق بازگرداندن رشد اقتصادی و ایجاد فرصت های شغلی برای جوانان است. اصلاحاتی که ما می خواهیم، به معنای افزایش مالیات نیست؛ بلکه اصلاح قوانین قدیمی است که زمان زیادی از آنها گذشته است. مسؤولیت ما این است که راه حلی برای مشکلات لبنان پیدا کنیم و من با اقدامات مسالمت آمیز در جهت بیان خواسته های معترضان موافقم.
    نخست وزیر لبنان افزود: از دوستان بین المللی لبنان برای انجام اصلاحات در خواست کمک کردم؛ اما شرکای ما هیچ راه حل دیگری را طرح نکردند. وی اضافه کرد: طرح من برای نجات کشور از طریق کسب کمک های جامعه جهانی با موانع زیادی مواجه شد. الحریری افزود: من برای جلوگیری از درگیری سیاسی در کشور، در مسیر حل سیاسی گام برداشتم. من از اینکه به وظایف خودم که همان حمایت از کشور است عمل کردم، پشیمان نیستم. اگر کسی هست که برای بحران اقتصادی راه حل دیگری دارد بیاید آن را اعلام کند و زمام امور را به دست گیرد.


  •  
سمیر جعجع: برای عبور از اوضاع فعلی، نیازمند استفاده از ظرفیت مردمی هستیم

رئیس حزب "القوات اللبنانیه" پس از سخنان سعد الحریری در مورد تازه ترین تحولات این کشور گفت: تداوم اوضاع فعلی به هیچ عنوان اجازه ارائه هیچ گونه راهکاری را برای حل و فصل امور نمی دهد. سمیر جعجع افزود: این بار برای ایجاد یک جهش عملی و مطلوب باید از ظرفیت مردمی استفاده کنیم و به ارائه راهکارهای ناکارآمد اکتفا نشود. این جهش مطلوب، با تشکیل دولت جدیدی که به دور از فضای سیاسی کنونی باشد محقق می شود

واکنش مقامات لبنان به مهلت 72 ساعته حريري براي اصلاحات دولت
 فیصل کرامی، نماینده پارلمان لبنان گفت: اين اقدامی مشکوک و سؤال برانگیز است و زمینه را برای منحرف کردن خشم مردمی از حالت مسالمت آمیز آن فراهم می کند. این ادعا که با استعفای دولت سعد الحریری کشور به سوی خلأ سیاسی پیش می رود، دقیق نیست. جبران باسیل، وزیر امور خارجه لبنان هم گفت: نیازی به تعیین مهلت 72 ساعت نیست، بیایید فورا روند ایجاد اصلاحات را آغاز کنیم.

نخستین كشته اعتراضات
روزنامه «الجمهوریه» لبنان نوشت: «یوسف الحسن» جوان لبنانی نخستین کشته ناآرامی‌ها و اعتراضاتی است که از شامگاه پنجشنبه در لبنان آغاز شده است. وی در تظاهراتی که در شهر طرابلس در شمال کشور برگزار شد، بر اثر اصابت گلوله زخمی شد و به علت شدت جراحات، درگذشت. خبرگزاری لبنان نیز پیش‌تر اعلام کرده بود؛ در تیراندازی مزبور پنج نفر زخمی شده اند.
 

در خبری دیگر، دفتر رسانه‌ای « اکرم شهیب» وزیر آموزش و پرورش لبنان با صدور بیانیه ای اعلام کرد: به دلیل تداوم ناآرامی ها، همه مدارس لبنان روز شنبه (۲۷ مهرماه) نیز تعطیل است.
وزارت آموزش و پرورش لبنان، شب گذشته نیز اعلام کرده بود که امروز جمعه مدارس پایتخت تعطیل است.
انجمن بانک های لبنان نیز اعلام کرد: با توجه به تداوم اوضاع بحرانی، بانک ها فردا شنبه تعطیل است؛ هرچند تلاش می شود به منظور حفظ منافع مشتری ها بلافاصله پس از بازگشت آرامش و ثبات در سراسر لبنان، بانک ها کار خود را از سر بگیرند. تظاهرات اعتراض آمیز در لبنان از شامگاه پنجشنبه در بیروت آغاز شد و بسرعت به خیابان های مرکزی پایتخت به ویژه الحمراء و میدان ریاض الصلح که مقر نخست وزیری در آن قرار دارد و نیز خیابان های منتهی به پارلمان امتداد یافت. این تظاهرات همچنان در بیروت و بسیاری از شهرهای دیگر لبنان ادامه دارد.

خالد عبدالهادی" یکی از معترضان در بیروت به خبرنگار ایرنا گفت: تمام ثروت های کشور به دلیل سوء مدیریت و فساد به باد رفته است، مردم در بسیاری از زمینه های معیشتی با مشکل روبه رو هستند، حتی اکنون سوخت وجود ندارد و کسانی که منبع درآمدشان تاکسی و یا هر نوع وسیله نقلیه ای دیگری است با مشکل اساسی روبه رو هستند.

یک شهروند دیگری لبنانی که در تظاهرات ضاحیه جنوبی بیروت حضور یافته است به خبرنگار ایرنا گفت: ما به دلیل مشکل معیشتی به خیابان ها آمده ایم؛ منبع درآمدی نداریم؛ چطور خانواده و فرزندانمان را سیر کنیم؟

یک جوان دیگر که خود را فارغ التحصیل رشته حقوق معرفی کرد نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: من حقوق خوانده ام اما در رستوران کار می کنم، من در جامعه لبنان هیچ حقوقی ندارم.

دامنه تظاهرات اعتراض آمیز در بیروت و سایر شهرهای لبنان از جمله صور، طرابلس و بعلبک همچنان رو به گسترش است.
برچسب ها: لبنان تظاهرات