به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۲۸ ساعت ۱۲:۰۲
کد مطلب : ۱۹۰۳۶۱
علیرضا بهنام عنوان کرد

فضای مجازی؛ رقیب انجمن‌های ادبی‌

گروه فرهنگ و هنر: علیرضا بهنام که فضای مجازی را رقیبی برای انجمن‌های ادبی می‌داند از لزوم به‌روز شدن این انجمن‌ها می‌گوید.
فضای مجازی؛ رقیب انجمن‌های ادبی‌
این شاعر و مترجم درباره وضعیت برگزاری نشست‌های انجمن‌های ادبی اظهار کرد: سنت انجمن‌های ادبی بیشتر به یک طیف خاص از شعر که شعر کلاسیک و سنتی‌ است مربوط می‌شود، البته این سنت در بین پیروان شعر نو هم ادامه پیدا کرده و خصوصا در دو دهه ۴۰ و ۷۰ هم رونق داشته است.او که معتقد است امروزه انجمن‌های ادبی مقدار زیادی از کارکردشان را مثل خیلی از روش‌های ارتباطی مشابه از دست داده‌اند، گفت: انجمن‌های ادبی کارکرد خودشان را به شبکه‌های اجتماعی محول کرده‌اند. در واقع در حال حاضر گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی مختلف تشکیل می‌شوند به نوعی کار انجمن‌های ادبی را انجام می‌دهند؛ به این دلیل شاید قدری رونق این محافل کمتر شده و به همان نسبت تا حدودی کارایی خودشان را از دست داده‌اند.بهنام سپس در پاسخ به سوال مطرح‌شده درباره وضعیت برگزاری انجمن‌های ادبی در کافه‌ها بیان کرد: مکان برگزاری انجمن‌های ادبی زیاد مهم نیست؛ بعضی‌ انجمن‌ها در منزل افراد، بعضی دیگر در دفتر کار یکی از اعضا، بعضی در فرهنگسراها و بعضی دیگر هم در کافه‌ها برگزار می‌شوند. جدیت این جلسات به اعضای آن‌ها و نیت برگزاری جلسه بستگی دارد. اگر کسی بخواهد، در کافه هم می‌تواند جلسه جدی برگزار کند. نه تنها در ایران، بلکه در همه دنیا این سنت وجود دارد که برخی از انجمن‌های ادبی در کافه‌ها برگزار می‌شوند.

او درحالی‌که فضای مجازی را رقیب انجمن‌های ادبی معرفی کرد، درباره تاثیر فضای مجازی بر روند برگزاری نشست‌های انجمن‌های ادبی گفت: تاثیر فضای مجازی ممکن است برای هماهنگی یا اطلاع‌رسانی باشد اما بیشتر از این نیست. من فکر می‌کنم انجمن‌های ادبی نیاز است خودشان را به‌روز کنند.این شاعر با اشاره به این‌که برنامه‌های‌ نشست‌های انجمن‌های ادبی تکراری‌ است افزود: چندی پیش یکی از دوستان شاعرمان فوت کرده بود و برایش در یکی از انجمن‌های ادبی پایتخت مراسم یادبود گرفته بودند. من پس از سال‌ها به آن انجمن رفتم و خیلی برایم جالب بود که سال‌ها گذشته است، آدم‌ها عوض شده‌اند، اما ترکیب و شکل برگزاری نشست این انجمن هنوز همان است که ۳۰ سال پیش بود. وقتی نسل‌ها و ذائقه‌ها عوض می‌شوند، انجمن‌های ادبی هم باید خودشان را تر و تازه کنند تا بتوانند معاصر باقی بمانند و به یک چیز موزه‌ای تبدیل نشوند.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: فضای مجازی