به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۲۹ ساعت ۱۳:۰۱
کد مطلب : ۱۹۰۴۷۲

شکوری‌راد: احزاب دغدغه کمک به حاکمیت دارند

گروه سیاسی: دبیر کل حزب اتحاد ملت ایران تاکید کرد: احزاب افرادی دغدغه‌مند هستند که تلاش می‌کنند برای اداره امور به حاکمیت کمک کنند و حاکمیت باید آن را قدر بداند.
شکوری‌راد: احزاب دغدغه کمک به حاکمیت دارند
«علی شکوری راد» روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران در دفتر مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی گفت: در کشور احزاب نه به عنوان فرصت که به عنوان تهدید یا مزاحم تلقی می شوند، هم قانون این نگاه را دارد و در عمل هم گاهی شاهد این مسئله هستیم، درحالی که احزاب باید فرصت تلقی شوند. وی خاطرنشان کرد: احزاب افرادی دغدغه‌مند هستند که تلاش می‌کنند برای اداره امور به حاکمیت کمک کنند و حاکمیت باید آن را قدر بداند و ما همچنان از فقدان این نگاه رنج می بریم.  این فعال اصلاح طلب گفت: چهار سال از تاسیس حزب اتحاد ملت می‌گذرد و ما در آستانه پنجمین کنگره حزبی یا مجمع عمومی بر اساس قانون جدید احزاب هستیم، قانون پیشین احزاب خوب نبود ولی در مجلس نهم قانونی تصویب شد که بدتر از آن است.

 دبیرکل حزب اتحاد ملت افزود: دو دوره دو ساله شورای مرکزی را در حزب اتحاد پشت سر گذاشتیم و در ۳۰ آبان مجمع عمومی یا کنگره برگزار می‌شود و در همان مجمع دبیرکل انتخاب خواهد شد. حزب اتحاد ملت در ۳۰ استان و ۱۵۰ شهرستان حوزه‌های حزبی خود را شکل داده است و امیدواریم فعالیت‌های حزب به صورت جدی تر دنبال و انجام شود.
شکوری راد ادامه داد: حزب اتحاد ملت عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و شورای عالی سیاست‌گذاری است و آذر منصوری به عنوان نماینده حزب در این شوراها حضور دارد. ضمن اینکه حزب مواضع خود را از طریق دبیرکل، قائم مقام دبیرکل و سخنگوی حزب بیان می‌کند. وی با اشاره به طرح موضوع پرسشگری گفت: من در دوره پیشین موضوع پرسشگری را مطرح کردم، پرسشگری می‌تواند موجب پویایی جامعه شود خود ما هم پرسش‌های زیادی داریم و در پی پاسخگو برای آن‌ها هستیم اما در عین حال در پی پاسخگویی به پرسش‌های خبرنگاران هم هستیم.

شورای عالی سیاستگذاری درصدد تشکیل ستاد انتخابات است
دبیر کل حزب اتحاد ملت در پاسخ به سوالی درباره واکنش شورای عالی اصلاحات نسبت به مواضع انتخاباتی حزب اتحاد ملت چه بوده و از سی نماینده تهران چند نفر نمره قبولی گرفته اند، گفت: نامه‌ حزب به کمیسیون مورد نظر ارجاع شده و برآورد ما این است که رویکردهایمان مورد قبول اکثریت اعضای شورای سیاست‌گذاری قرار خواهد گرفت. شورا به دلیل ماهیت جبهه‌ای چابکی لازم را ندارد،  شورا درصدد است ستاد انتخابات را شکل دهد و این ستاد به موارد جدی‌تر می‌پردازد. وی درباره رضایت از فهرست امید گفت: حزب بر اساس معیارهایی فعالیت نمایندگان را بررسی کرده است و درباره شهر تهران معتقدیم وضعیت نمایندگان از مجموع کل کشور بهتر بوده‌است. در مجلس افزاد شاخصی هستند که مطالبات مردم را بیان کرده‌اند، نام نمی‌برم اما حتما بدون ملاحظه نظرمان را اعلام خواهیم کرد. از نظر ما در مورد نمایندگان تهران نیمی از نمایندگان فعلی ملاک لازم برای حضور مجدد در لیست را دارند.  در تهران افرادی انتخاب شدند که از سبد تایید صلاحیت‌ها قابل انتخاب بودند، شرایط در تهران به نسبت بهتر بود تا بتوانیم لیست انتخاب کنیم اما در شهرستان‌ها متاسفانه اینگونه نبود و بعضا افرادی انتخاب شدند که بدوا نمی‌توانستند در لیست باشند.

مذاکره ای با اعتدالیون نداریم
شکوری راد درباره اینکه آیا اصلاح طلبان بار دیگر ائتلاف با احزاب میانه رو و اعتدالی و اصول گرا را خواهند پذیرفت، گفت:  در انتخابات مجلس دهم ائتلاف دقیقه نودی شکل گرفت که اصلاح‌طلبان هم از آن راضی نبودند اما مصلحت بود اما در انتخابات ریاست جمهوری دور دوره دوم و شوراها ائتلافی صورت نگرفت. وی ادامه داد: در این دوره به حزب اعتدال و توسعه اعلام شد اگر تمایلی دارند می‌توانند به عنوان یکی از احزاب در جلسات حاضر باشند و ما در جلسات ۲۸ حزب داریم و آنها هم می‌توانند حزب بیست و نهمین باشند. اما اینکه یک طرف مذاکره آنها باشند و یک طرف اصلاح‌طلبان به هیچ وجه چنین اتفاقی نخواهد افتاد.
برای ما مهم است مردم با آمادگی بیابند تا جدی‌تر به انتخابات فکر کنند
دبیر کل حزب اتحاد ملت درباره نتیجه تازه ترین نظر سنجی ها درباره شرکت در انتخابات گفت: در نظرسنجی‌های مختلف انجام شده میزان مشارکت پایین برآورد می‌شود اما وضعیت اینگونه نیست که جناح مقابل دست بالا را داشته باشد.  هواداران آنها از اول تصمیم به شرکت دارند و نگاهشان به انتخابات مناسکی است و نه آگاهی سیاسی. بنابراین اصولگراها برای حضور هوادارانشان مشکل کمتری دارند هرچند در آنها هم ریزش اتفاق افتاده است.  
وی ادامه داد: سال گذشته فضا برای انتخابات بسیار منفی بود اما امروز به مرحله‌ای رسیده‌ایم که بخشی از مردم آمادگی دارند درباره انتخابات صحبت کنند. پس شرایط نسبت به سال گذشته برای ما بسیار بهتر شده اما مطلوب نیست. هرچه به انتخابات نزدیک‌تر شویم گوش‌ها هم شنواتر خواهد شد.  رویکرد ما روشن است و اگر مفهوم انتخابات شکل بگیرد حتما شرکت می‌کنیم اصل بر شرکت است اما همانطور که آقای خاتمی گفتند شرکت در انتخابات لزوما به معنای ارائه لیست نیست. برای ما مهم است مردم با آمادگی بیابند تا جدی‌تر به انتخابات فکر کنند.
احمدی نژاد اصولگرایان را منفجر کرد
شکوری راد در پاسخ به پرسشی درباره اعلام پیروزی از سوی اصولگرایان در انتخابات گفت: مشکل اصلی اصلاح طلبان نظارت استصوابی و امکان حضور نامزدهای اصلی در انتخابات است. ما مشکل چندانی برای انسجام نداریم و فرایند رسیدن به انسجام در ما کارامدتر از اصولگرایان است. مشکل اصلی جریان مقابل به دست آوردن انسجام است اما هیچ ساز و کاری برای آن ندارند. نماینده مجلس ششم با اشاره به اینکه محمود احمدی نژاد اصولگرایان را منفجر و آنها را به شاخه‌های مختلف تقسیم کرد، گفت: بعد از آیت الله مهدوی کنی اصولگرایان نتوانستند کسی را پیدا کنند که این نقش را ایفا کند.  بخشی از سهم پیروزی اصلاح‌طلبان مرهون انسجام است و بخشی از دلیل شکست اصولگرایان تشتت میان آنها بوده و هیچ چشم اندازی هم برای انسجامشان نیست. طرح موضوع راه اندازی یک جریان سوم از سوی بعضی اصولگراها هم چشم انداز روشنی ندارد.
شورای شهر پنجم را موفق می دانم
دبیرکل حزب اتحاد ملت در پاسخ به این پرسش که در انتخابات شورای شهر نظارت استصوابی نبود اما عملکرد این شورا قابل قبول نیست، گفت: عملکرد شورای شهر عملکرد موفقی بوده است. دوره پنجم شورای تهران مقارن شد با وضعیت خاص اقتصادی کشور و عملکرد دولت اما به نظر من کسانی که در شورا  عضو هستند کارنامه موفقی دارند.
وی با اشاره به اینکه در انتخاب شهردار مشکلاتی پیش آمد، گفت: انتخاب اول انتخاب مثبتی بود که به خاطر فشارهای بیرونی و اشتباه فردی مشکل پیدا کرد. انتخاب دوم شهرداری هم فرد شایسته‌ای بود اما برای انجام خدمات مجالی پیدا نشد و شهردار سوم هم رو به جلو در حال حرکت است.  شکوری راد با اشاره به اینکه این شهرداران میراث‌دار ۱۲ سال شهرداری قالیباف  هستند. ما در سه دوره شورای شهر از عملکرد آنها خبری نداشتیم زیرا فضای پرسشگری وجود نداشت اما امروز این فضا وجود دارد. وی ادامه داد: اگر اکنون درباره عملکرد شورای سوم و چهارم از شما بپرسند اصلا یادتان نمی‌آید، خاطره‌ای از عملکردشان نداریم چون وجود نداشتند که عملکردی داشته باشند اما شورای پنجم زیر ذره‌بین است و در مجموع شورای پنجم را موفق می‌دانم.
دوم خرداد ۷۶ نو شدن آرمان های انقلاب بود
دبیرکل حرب اتحاد ملت ایران اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره ماهیت اصلاح و بازسازی در اصلاحات گفت:  اصلاحات یک واژه‌ کلی است برای اینکه احساس عمومی این بود که آرمان‌های و ارکان هایی که بر اساس آن انقلاب ۵۷ شکل گرفت آن ارکان‌ها در ریل خود نیست. دوم خرداد ۷۶ نو شدن دوباره آن آرمان‌ها بود و مردم تحقق همان آرمان‌ها را می‌خواستند، علت این انگیزه هم عملکردها و رویکردهایی بود که از ارمان ها فاصله گرفت.  
وی با اشاره به اینکه اصلاح اصلاحات معطوف به توجهات جدیدی است که لازم بود اصلاح‌طلبان داشته باشند، گفت: مشخصا مطالبات مردم را می‌گویم که از آن غفلت شده بود. گفتمان اصلاحات بسته و محدود نیست و این گفتمان سیال بودن خاص خود را دارد. شکوری راد در پاسخ به پرسش دیگری درباره سر لیستی اصلاح طلبان و عدم تمایل عارف به این سر لیستی گفت: من مستقیما از اقای عارف چنین چیزی نشنیده‌ام ولی شنیده‌هایی وجود دارد که احتمالا بر اساس همان شنیده‌ها چنین مباحثی مطرح می‌شود. چندی پیش در حزب میزبان وی بودیم  و خانم منصوری هم عضو هیات رییسه شورای عالی هستند و جلسات نزدیکی با ایشان دارند اما چنین چیزی مستقیما نشنیده‌ام البته برداشت من دور از این خبر نیست.
وی با تاکید بر اینکه ما متولی تایید یا رد اخبار دیگران نیستیم، تاکید کرد: وقتی هنوز لیستی نداریم طبیعتا سرلیست هم نمی‌توانیم داشته باشیم.  شورای نگهبان به قدری از حد خودش فراتر رفته که انتخابات عملا دو مرحله‌ای شده است. به هر حال ما این نظارت استصوابی را قبول نداریم و فکر می‌کنیم شورای نگهبان به مردم جفا می‌کند. وی ادامه داد: حتما افرادی که قابلیت سرلیستی داشته باشند را داریم و اگر شرایط به گونه‌ای پیش رفت که تصمیم گرفتیم در تهران لیست بدهیم و دامنه انتخابمان آنقدر بسته باشد که تنها از میان همین نمایندگان تهران حق انتخاب داشته باشیم آن وقت فکر می‌کنیم که اصلا شرایط لیست دادن وجود دارد یا خیر؟ در مورد کاندیداتوری  دکتر عارف برای ۱۴۰۰ هیچ بحث تشکیلاتی نشده است.