به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۲۹ ساعت ۱۷:۰۳
کد مطلب : ۱۹۰۵۰۱

رتبه محیط زیستی شهر تهران پایین است

گروه جامعه: رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه رتبه و شاخص‌های زیست پذیری شهر تهران پایین است، گفت: ارزیابی‌های راهبردی موضوع جدیدی در سطح سیاست‌های کلان محیط زیستی است.
رتبه محیط زیستی شهر تهران پایین است
آرش میلانی در نشست ارزیابی راهبردی محیط زیستی طرح‌ها و برنامه‌های جامع و تفصیلی شهرتهران ضمن اشاره به اینکه ارزیابی‌های راهبردی موضوع جدیدی در سطح سیاست‌های کلان محیط زیستی است که در برنامه ششم توسعه کشور هم مورد تاکید قرار گرفته است، اظهار کرد: این بررسی‌های راهبردی می‌تواند در سیاست‌های کلان شهری بازتاب داشته و رویکردهای جدیدی را در عرصه برنامه‌ریزی شهری به همراه داشته باشد. رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه ارزیابی‌ راهبردی محیط زیستی با وجود تاکید برنامه ششم توسعه کشور، هنوز در عرصه اجرایی به رسمیت شناخته نشده‌ است، تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان نهاد بالادستی در عرصه محیط زیست باید این رسمیت را برقرار کند و بر اساس این سیاست کلان، سایر دستگاه‌ها از جمله شهرداری‌ها از آن تبعیت کنند.

میلانی با تاکید بر ضرورت اجرایی شدن ارزیابی‌ راهبردی محیط زیستی در پروژه‌های شهری گفت: در ابتدای شروع به کار شورای پنجم، مسئله خشک شدن چشمه علی در شهر ری مطرح بود و یکی از اعضای شورا این مسئله را به شدت پیگیری می‌کرد. دلیل خشک شدن این چشمه تاریخی که از جمله میراث طبیعی ری و تهران است، به دلیل مجاورت آن با احداث ایستگاه مترو بود. شهرداری پس از دریافت‌ تذکرهایی در این‌باره اقداماتی را برای جلوگیری از خشک شدن چشمه علی انجام داد تا این چشمه در مسیر خطر خشک شدن دائمی قرار نگیرد اما موضوع این است که ارزیابی‌ راهبردی محیط زیستی هشداری به مدیران و تصمیم‌گیران است که میراث طبیعی تحت شعاع پروژه‌ها و برنامه‌های عمرانی و فنی قرار نگیرد.به گفته این عضو شورای شهر تهران در کشور ما ارزیابی اثرات زیست محیطی در زمان تصمیمات کلان کمتر اثرگذار است. برای حفظ محیط زیست تهران، ارزیابی‌ راهبردی محیط زیستی نباید تنها محدود به شهر تهران باشد بلکه باید منطقه شهری را هم شامل شود. متاسفانه هنگامی که طرح جامع و تفصیلی شهر تهران تهیه شد، مسائل محیط زیستی مورد توجه قرار نگرفت و یکی از ضعف‌های اصلی طرح جامع نپرداختن کامل و جامع به مطالعات پایه محیط زیست شهر تهران است.

وی رتبه و شاخص‌های زیست پذیری شهر تهران را پایین دانست و اظهار کرد: در حال حاضر در طرح‌های تفصیلی مناطق مسائلی مانند وضعیت و کیفیت هوای شهری، جمع‌آوری زباله و وضعیت پسماند شهری، میزان آمادگی در برابر حریق و زلزله و... مورد بررسی قرار می‌گیرند اما نمی‌توان رابطه مستقیمی میان این مسائل با موضوعی همچون بارگزاری‌ها پیدا کرد. این مسئله موضوع مهمی است که باید از سوی کارشناسان برای پیدا کردن آن رابطه مورد بحث قرار گیرد.
رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در توسعه خطوط مترو، شورا از شهرداری درخواست کرده که پیوست ملاحظات و بررسی‌های محیط زیستی خود را ارائه کند، گفت: آنچه که از سوی شهرداری به شورا ارائه شده، فواید محیط زیستی ایجاد چهار خط جدید مترو است اما درباره آسیب‌های احتمالی به محیط زیست شهری مسکوت است. با این وجود، تاکید کمیته محیط زیست این است ارزیابی راهبردی محیط زیستی درباره توسعه این خطوط ارائه شود.میلانی با تاکید بر اینکه ارزیابی‌ راهبردی محیط زیستی نیاز امروز تصمیم‌گیران شهر تهران است و باید سهم و نقش آن در طرح‌های کلان مدیریت شهری لحاظ شود، اظهار کرد: برنامه سوم توسعه شهر تهران، برنامه‌ای موضوعی است و در هر فصل احکام و مسائل مختلف شهر تهران در حوزه‌های شهرسازی، خدمات شهری، محیط زیست، حمل و نقل و... آمده است. آنچه ضروری است این است که ارزیابی‌های محیط زیستی در بخش‌های مختلف هر کدام از این برنامه‌ها لحاظ شود و پیامدهای محیط زیستی احکام مرور شود.

وی در ادامه درباره ضمانت اجرایی ارزیابی‌ راهبردی محیط زیستی تصریح کرد: براساس مصوبه شورای شهر، شهرداری باید برای هر کدام از پروژه‌های عمرانی خود گزارش پیوست توجیهی ارائه کند و در غیر این صورت، بودجه آن طرح‌ها تصویب نمی‌شود، بنابراین بودجه و اخذ عوارض ضمانت‌های اجرای خوبی برای لحاظ شدن ارزیابی‌های محیط زیستی است.رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه سندهای بالادستی در حمایت از ارزیابی‌ راهبردی محیط زیستی هنوز وجود ندارد، گفت: یک مسئله مهمدر این موضوع، صحه گذاشتن بر ارزیابی‌های محیط زیستی براساس سندهای بالادستی و پشتیبان نظیر گزارش وضعیت محیط زیست(SOE) است. با استفاده از این سندهای پشتیبان می‌توان به جلب نظر سیاسی و همسو کردن بخش‌های مختلف اقدام کرد.سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری در پایان ارزیابی‌ راهبردی محیط زیستی را یک تغییر پارادیم در مدیریت طرح‌های کلان دانست و تصریح کرد: در شرایط کنونی چندان نمی‌توان مسائل محیط زیستی و اجتماعی و اقتصادی را از یکدیگر جدا کرد. با وجود دامنه گسترده مسایل راهبردی، باید موضوعات مهم محیط زیستی را احصاء و در چارچوب اولویت‌ها تدبیر و اقدام کرد.
مرجع : ایسنا