به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۰۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۳۰ ساعت ۰۱:۰۲
کد مطلب : ۱۹۰۵۲۰

نتانیاهو از تشکیل دولت جدید انصراف داد 

گروه بین‌‌الملل: بنیامین نتانیاهو که در پی بن بست سیاسی به وجود آمده پس از انتخابات پارلمانی اخیر در اسرائیل مامور تشکیل دولت جدید شده بود روز دوشنبه اعلام کرد که از انجام این ماموریت منصرف شده است.
نتانیاهو از تشکیل دولت جدید انصراف داد 
نتانیاهو با انتشار ویدیویی در صفحه فیس بوک خود با اعلام این تصمیم خطاب به شهروندان اسرائیلی گفت: «به تازگی رئیس جمهوری را در جریان قرار دادم که ماموریت محول شده برای تشکیل دولت را به وی بازمی گردانم.» رووین ریولین، رئیس جمهوری اسرائیل که حدود یک ماه پیش طی حکمی بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود را مامور تشکیل کابینه جدید کرده بود در پی انصراف بنیامین نتانیاهو اعلام کرد که این ماموریت را به بنیامین گانتس، رئیس حزب آبی سفید ها محول کرده است. نتانیاهو بر اساس یک مهلت چهار هفته ای تا روز چهارشنبه فرصت داشت تا با متقاعد کردن رهبر حزب آبی سفید ها زمینه تشکیل یک دولت ائتلافی را فراهم کند اما ظاهرا تلاش های او بدون نتیجه بوده و بنی گانتس کلیه پیشنهاد های مطرح شده از سوی رهبر حزب لیکود را برای تشکیل چنین دولتی رد کرده است.

بر اساس بیانیه ای که از سوی دفتر ریاست جمهوری اسرائیل منتشر شده کلیه فراکسیون های کنست، پارلمان این کشور در جریان تصمیم ریولین مبنی بر اعطای اختیار تشکیل دولت جدید به بنی گانتس، رهبر آبی سفید ها قرار گرفته اند. گفته می شود که گانتس برای انجام این ماموریت که در شرایط کنونی بسیار دشوار توصیف می شود تنها بیست و هشت روز مهلت دارد و رئیس جمهوری از وی خواسته است که هر چه سریعتر به تشکیل کابینه جدید اسرائیل اقدام کند. هیچیک از دو حزب لیکود و آبی سفید ها در انتخابات پارلمانی هفدهم سپتامبر نتوانستند اکثریت لازم پارلمانی را برای تشکیل دولت بدست آورند. بنیامین نتانیاهو و بنی گانتس رهبران دو حزب «لیکود» و «آبی و سفید» که از بخت های اصلی پیروزی در انتخابات پارلمانی اخیر در اسرائیل بودند رقابت نزدیکی را برای تشکیل کابینه با یکدیگر داشتند و هر یک به ترتیب حمایت ۵۵ و ۵۴ نماینده را کسب کردند.

این درحالیست که برای بدست گرفتن اکثریت پارلمانی و کسب مجوز برای تشکیل دولت هر یک نامزدها بایست حداقل حمایت ۶۱ نماینده را کسب می کردند. حزب «آبی و سفید» به رهبری گانتس در انتخابات پارلمانی با کسب ۳۳ کرسی به بزرگترین تشکل سیاسی در پارلمان اسرائیل تبدیل شد. این در حالیست که حزب راستگرای لیکود ۳۱ کرسی را این انتخابات به خود اختصاص داد. حزب آبی و سفید پس از مسجل شدن اعطای اختیار تشکیل دولت به بنی گانتس اعلام کرد که این تشکل آماده انجام ماموریت و تشکیل یک دولت وحدت لیبرال به رهبری بنی گانتش است. گفته می شود که در صورت ناکام ماندن گانتس در تشکیل دولت ائتلافی انتخابات قانونگذاری بار دیگر در اسرائیل برگزار خواهد شد. این در حالیست که از دید تحلیل گران، تشکیل ائتلاف با لیکود در صورتی میسر خواهد بود که این حزب راستگرا بنیامین نتانیاهو را از رهبری کنار بگذارد و با آبی و سفید ها وارد مذاکره شود.