به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۲۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۸/۰۱ ساعت ۲۰:۵۸
کد مطلب : ۱۹۰۶۹۹

دونالد ترامپ دستور لغو تحریم‌های ترکیه را داد 

گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهور آمریکا، می‌گوید که دستور داده است تا تحریم‌های وضع‌شده علیه ترکیه لغو شوند. این تحریم‌ها به واسطه حمله نظامیان ترکیه و شبه‌نظامیان سوری تحت حمایت آن وضع شدند.
دونالد ترامپ دستور لغو تحریم‌های ترکیه را داد 
دونالد ترامپ، گفت: "بگذارید دیگران بر سر این شن‌های سال‌های سال خونین بجنگند." او گفت: "تحریم‌ها برداشته می‌شود مگر آنکه اتفاقی بیفتد که از آن راضی نباشیم." هفته گذشته و در واکنش به حمله ترکیه به شمال سوریه، آمریکا سه وزیر ترکیه را تحریم کرد و تعرفه واردات فولاد از این کشور را بالا برد. ترامپ می‌گوید ترکیه به او تضمین داده که عملیات نظامی در منطقه را متوقف می‌کند و همچنین توافق آتش‌بس موقت فعلی را دائمی خواهد کرد. ترکیه عملیات خود را با هدف اعلام‌شده ایجاد یک منطقه امن با عمق ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر در خاک سوریه آغاز کرد.

خبر رفع تحریم‌های ترکیه پس از ملاقات طولانی رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین، روسای جمهور ترکیه و روسیه، و توافق آنها برای تمدید آتش‌بس در شمال سوریه اعلام می‌شود. نیروهای دموکراتیک سوریه، ائتلافی به محوریت نیروهای کرد که کنترل مناطق وسیعی در شمال و شرق سوریه را داشت، متحد اصلی آمریکا در جنگ علیه گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) بود. تصمیم ترامپ برای خروج نظامیان آمریکایی از شمال سوریه به طور گسترده به عنوان چراغ سبز به حمله ترکیه و تنها گذاشتن کردها در برابر آنها تلقی شده است. 

نیروهای روسیه وارد نوار مرزی ترکیه – سوریه شدند
پلیس نظامی روسیه با عبور از فرات به منطقه مرزی ترکیه و سوریه وارد شده است. واحدهای روسی قرار است از ظهر امروز به اتفاق ارتش ترکیه در نوار مرزی گشت انجام دهند. کردها ناخرسندی خود را از پیشرفت روس‌ها در منطقه اعلام کردند. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که واحدهای پلیس نظامی این کشور به منطقه مرزی ترکیه در شمال سوریه وارد شده‌اند. این امر به دنبال توافق اخیر میان سران روسیه و ترکیه انجام گرفته است. بر اساس بیانیه روسیه در رأس ساعت ۱۲ نیروهای این کشور از رودخانه فرات عبور کرده و به حرکت خود به سوی شمال ادامه داده‌اند. بنا به گزارش برخی از خبرگزاری‌ها نیروهای روسی از بامداد چهارشنبه به منطقه مرزی وارد شدند. به گفته منابع ارتش سوریه، واحدهای روسی با چهار خودرو نظامی به منطقه کوبانی رسیده و به طرف مرز ترکیه پیش می‌روند. شامگاه سه‌شنبه (۲۲ اکتبر) سران روسیه و ترکیه بر سر دور شدن واحدهای کرد سوری از منطقه مرزی ترکیه به توافق رسیدند. توافق یادشده سه‌شنبه (۲۲ اکتبر) میان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، در سوچی به امضا رسید. به کردهای مسلح ۱۵۰ ساعت (حدود شش روز) مهلت داده شده که تا عمق ۳۰ کیلومتری مرز ترکیه عقب‌نشینی کنند. پلیس نظامی روسیه و ارتش ترکیه بر عقب‌نشینی کردها و حفظ آتش‌بس در این منطقه نظارت می‌کنند. رزمندگان کرد "یگان‌های مدافع خلق" سال گذشته تروریست‌های وابسته به "دولت اسلامی" (داعش) را از کوبانی بیرون راندند اما یگان‌های کرد را دولت ترکیه نیرویی تروریستی ارزیابی می‌کند، و از نهم اکتبر یورشی گسترده برای دور کردن آنها از مرزهای جنوبی خود شروع کرد.