به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۸/۰۳ ساعت ۲۰:۲۳
کد مطلب : ۱۹۰۷۶۰

حسن نصرالله: در شرایط حساسی به سر می‌بریم

گروه بین‌الملل: همزمان با تداوم اعتراضات در لبنان، دبیرکل حزب‌الله در یک سخنرانی تلویزیونی تاکید کرد: ما در شرایط حساس و دقیقی به سر می بریم.شرایط حساس کنونی می طلبد که به صورت دقیق و مسئولانه سخن بگوییم.
حسن نصرالله: در شرایط حساسی به سر می‌بریم
سیدحسن نصرالله تاکید کرد: من اعلام کردم که این جنبش، یک جنبش مردمی خودجوش است و من بیش از همه به آن احترام می گذارم. امیدوار بودم که تظاهرات کنندگان دست به اقدامات مخرب و درگیری با نیروهای امنیتی نزنند. این جنبش تاکنون دستاوردهای مثبتی نیز داشته که باید از آن محافظت شود. ما از تظاهرات کنندگان خواستیم نگذارند تا برخی احزاب بر موج این اعتراضات سوار شده و از آن سوء استفاده کنند.
یکی از دستاوردهای آن، مجبور کردن دولت به تدوین یک بودجه بدون مالیات و تعرفه بود. زیر فشارهای مردمی، بسته اصلاحاتی از سوی سعد الحریری نخست وزیر لبنان طی روزهای گذشته معرفی شد. این بسته بسیار مهم و بی سابقه بود؛ درست است که خواسته ها برآورده نکرد اما یک اقدام رو به جلو بود. برخی افراد آن را کم اهمیت جلوه دادند چرا؟ این مسأله باعث ایجاد شک و شبهه می شود.

سید حسن نصرالله تصریح کرد: دولت مصمم است تا تصمیمات خود را در چارچوب یک برنامه زمانی مشخص اجرایی کند. یکی از مهم ترین قوانینی که مطرح شده است بازگرداندن اموال غارت شده و پیش نویس قانون مبارزه با فساد به شمار می رود. ما اطلاعاتی داریم که نشان می دهد برخی از گروه ها از تظاهرات کنندگان خواسته اند تا به افراد خاصی ناسزا بگویند. یکی دیگر از دستاوردهای جنبش مردمی این بود که شرایط در کشور برای گروه های سیاسی طوری رقم خورد که بتوانند در مسیر مبارزه با فساد قدم بردارند و یکی از این گروه ها که در این مسیر بسیار جدی است حزب الله به شمار می رود. ما با دیگر گروه ها برای تسریع تصویب قانون مبارزه با فساد و برداشتن مصونیت از برخی افراد و بازگرداندن اموال غارت شده تلاش می کنیم.

دبیر کل حزب الله لبنان تصریح کرد: روز گذشته رئیس جمهور لبنان باب گفتگو و رایزنی را در برابر جنبش مردمی باز کرد اما برخی رسانه ها سخنان رئیس جمهور را تحریف کردند. هر راه کاری باید بر اساس عدم ایجاد خلأ در نهادهای دولت و نظام حاکم مطرح شود. اگر چنانچه خلأ به وجود بیاید آن هم در سایه اوضاع اقتصادی نابه سامان و تنش ها در کشور و منطقه، اوضاع به سمت آشوب و فروپاشی حرکت خواهد کرد. در این صورت شاهد ایجاد خلأ امنیتی و جنگ داخلی خواهیم بود. وی تاکید کرد: ما استعفای دولت و برگزاری انتخابات پارلمانی زود هنگام را تأیید نمی کنیم چرا که این مسأله پیچیده است. ما از کشور در برابر خلأیی که به آشوب و فروپاشی منجر می شود دفاع می کنیم. از لحاظ دینی و اخلاقی، باید از فرزندان و خانواده هایمان محافظت کنیم. ما از آنها با مقاومت، خون و اموال خود دفاع می کنیم. در خصوص بعد سیاسی نیز ما به دفاع از کشور اهمیت می دهیم و هزینه آن را نیز پرداخت می کنیم. آماده ایم تا هزینه دفاع سیاسی از کشور را پرداخت کنیم.

سید حسن نصرالله خطاب به تظاهرات کنندگان تاکید کرد: اگر می خواهید در مسیر درست قدم بردارید، برای خود نمایندگان و رهبرانی انتخاب کرده و درخواستهای خود را مشخص کنید و در سایه فشارهای مردمی اقدام به مذاکره کنید. بستن راه ها یکی از ابزار اعتراضات مدنی است و من به صورت اولیه با آن مخالفتی ندارم اما در برخی موارد شاهد برخی اقدامات مانند درخواست ارائه کارت شناسایی و اقدامات خطرناک دیگری هستیم. مردم خواهان بازشدن راهها هستند و من از تظاهرات کنندگان می خواهم که راه ها را باز کنند.