به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۸/۰۵ ساعت ۰۰:۰۴
کد مطلب : ۱۹۰۸۳۶

طی 2 روز اعتراضات عراق 60 نفر كشته شدند

گروه بین‌الملل: طبق گزارش كمیسیون حقوق بشر عراق، دست‌کم 60 نفر در اعتراض‌های ضددولتی در بغداد، پایتخت، و نیز چند شهر دیگر در جنوب عراق در دو روز (جمعه و شنبه) اخیر کشته شدند.
طی 2 روز اعتراضات عراق 60 نفر كشته شدند
در آخرین موج اعتراضات در روز شنبه ۴ آبان (۲۶ اکتبر) سه نفر در شهر جنوبی ناصریه عراق جان باختند. منابع بیمارستانی شمار مجروحان درگیری‌های خونین روز جمعه سوم آبان در سراسر کشور را نزدیک به هزار و ۸۰۰ نفر ذکر کردند و خالد مهنی، سخنگوی وزیر کشور عراق نیز اعلام کرد که دست کم ۶۸ تن از مأموران پلیس در این درگیری‌ها مجروح شده‌اند. برخی گزارش‌های غیر رسمی حاكیست آمار كشته‌های دو روزه اخیر، از 60 نفر نیز عبور كرده است.

حمله به کنسولگری ایران در کربلا
ویدیویی منتشره در رسان‌ها نشان می دهد که شنبه‌شب معترضان به کنسولگری ایران در کربلای عراق حمله‌ور شده و پرچم عراق را به جای پرچم ایران بر سر در سفارت افراشته‌اند. معترضان طی دو روز اخیر، دفاتر گروەھای نزدیك به جمھوری اسلامی ایران را در برخی از شهرهای جنوب عراق بە آتش کشیدند.

منزل استاندار «ذی‌قار» به آتش کشیده شد
منزل استاندار استان «ذی‌قار» واقع در جنوب عراق در جریان اعتراضات امشب در این استان به آتش کشیده شد. تظاهرات‌کنندگان ساعاتی پس از آغاز این اعتراضات که از دیروز (جمعه) آغاز شده است، اقدام به آتش زدن مقر احزاب سیاسی از جمله جنبش عصائب اهل الحق و کشتن یکی از رهبران این جنبش کردند.
برخی از منابع خبری نیز گزارش دادند که بین عناصر مسلح ناشناس و نیروهای امنیتی عراق در استان بصره واقع در جنوب عراق درگیری بوجود آمده است.

دور دوم تظاهرات در شهرهای عراق که از دیروز (جمعه ۲۵ اکتبر) در اعتراض به بیکاری، فساد در بین مسئولان و شرایط نابسامان اقتصادی و معیشتی آغاز شد، موجب کشته و زخمی شدن شمار زیادی از معترضان شد. دور نخست اعتراض‌ها که به دلیل ایام اربعین حسینی (ع) و میزبانی عراق از هزاران زائر داخلی و خارجی و پس از توافق میان معترضان و دولت متوقف شد، اول اکتبر آغاز شده بود. در پی تداوم اعتراض‌های خونین در عراق، نیروهای امنیتی این کشور، مقررات منع آمد و شد را در هفت استان جنوبی اعمال کردند. پایگاه خبری «المعلومة» به نقل از منابع آگاه محلی نوشت: استان‌های ذی قار (ناصریه)، الدیوانیة (دیوانیه)، المثنی (سماوه)، واسط (کوت)، بابل (حله) و بصره (بصره) و کربلا‌ (کربلا) مشمول این قانون شده‌اند.

لغو جلسه پارلمان عراق در مورد تظاهرات اخیر
جلسه امروز پارلمان عراق که قرار بود به بحث اعتراضات اخیر و تظاهرات این کشور اختصاص یابد لغو شد. قرار بود امروز جلسه پارلمان عراق به بررسی تظاهرات اخیر در این کشور اختصاص داده شود اما به دلیل به حد نصاب نرسیدن شرکت کنندگان در این نشست، لغو شد. پیش از این اعلام شده بود که در این جلسه در خصوص درخواست‌های تظاهرات‌کنندگان و بسته اصلاحاتی دولت برای بهبود اوضاع بحث و گفتگو خواهد شد. شهرهای مختلف عراق از دیروز جمعه تا شنبه‌شب شاهد برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز بوده است. معترضان عراقی در این روز به ساختمان‌های دولتی، دفاتر احزاب و نیز دفاتر محلی گروه‌های شبه‌نظامی یورش بردند.
برچسب ها: اعتراضات عراق