به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۸/۰۶ ساعت ۱۴:۳۴
کد مطلب : ۱۹۰۹۱۲

اعتراضات خونین در عراق؛ ۲۳۱ كشته در یك ماه

گروه بین‌الملل: هزاران تن از معترضان عراقی به رغم سرکوب شدید دولتی بار دیگر در میدان تحریر در مرکز بغداد راهپیمایی کردند و همزمان گزارش شده است كه طبق آمار رسمی ۲۳۱ نفر در یك ماهه اخیر در این اعتراضات به ضرب گلوله كشته شدند.
میدان تحریر بغداد
میدان تحریر بغداد
به گزارش یورونیوز، روز یکشنبه ۵ آبان، چندین تن از راهپیمایان روی پل الجمهوریه که به منطقه سبز، مقر ساختمان‌های حکومتی منتهی می‌شود، با نیروهای پلیس که سعی در متفرق کردن آنها داشتند، درگیر شدند. در تصاویر مربوط به این صحنه‌ها، جوانان معترض در حالی که پرچم عراق را در دست دارند و نیز مأموران در حال پرتاب گاز اشک‌آور دیده می‌شوند. تظاهرکنندگان در روز یکشنبه نسبت به روزهای پیش، به منطقه سبز بسیار نزدیک‌تر شده بودند. اما در همان زمان با واکنش شدید مأموران روبرو شده و حوالی بعدازظهر به دلیل شلیک شدید گلوله‌های گاز اشک‌آور، مجبور به عقب‌نشینی شدند.
مأموران پلیس روز یکشنبه در جریان حفاظت از منطقه سبز، این بار گاز اشک‌آور را نه در هوا، بلکه مستقیم به سوی معترضان شلیک کردند. در آن حال گروهی از راهپیمایان به دلیل تراکم شدید گاز اشک‌آور در چهار گوشه میدان تحریر، مجبور به عقب‌نشینی و ترک محل شدند. به گفته منابع بیمارستانی و مقام‌های امنیتی دست کم ۷۷ نفر در جریان راهپیمایی روز یکشنبه در بغداد مجروح شدند. روز یکشنبه راهپیمایان در بغداد همچنان از روش‌های ابتکاری برای مقابله با یورش پلیس استفاده می‌کردند. یکی از شهروندان یک دیش ماهواره را مانند سپر جلو خود گرفته و برخی دیگر نیز همچون روزهای قبل با وانت‌بارهای سه‌چرخه که در عراق به آن «توک‌توک» می‌گویند، مجروحان را به سمت آمبولانس‌ها حمل می‌کردند.

تازه‌ترین آمار قربانیان
در جریان موج دوم اعتراض‌ها علیه سیاست‌های دولت عراق، تنها در دو روز جمعه و شنبه دست کم ۷۴ نفر از شهروندان معترض کشته و صدها تن دیگر مجروح شدند. قربانیان به دست نیروهای پلیس و مأموران ضد تروریسم و نیز برخی اعضای گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمله قرار گرفته‌اند. معترضان عراقی زمامداران کشورشان را متهم می‌کنند که همواره «مطیع اوامر» یکی از دو متحد اصلی این کشور یعنی آمریکا یا ایران هستند. بسیاری از آنها بر این باورند که ایران و آمریکا از عراق به عنوان ابزار و میدانی برای جنگ نیابتی میان خودشان و در دست گرفتن قدرت و نفوذ در منطقه استفاده می‌کنند بدون آن که به نیازهای روزمره شهروندان عادی این کشور توجهی داشته باشند. خبرگزاری رویترز از قول یکی از تظاهرکنندگان عراقی که پرچم کشورش را روی شانه‌اش انداخته می‌نویسد: «از عادل عبدالمهدی می‌پرسم، شما در این ۱۶ سال برای ما چه کاری کردید؟ هیچ. این یک راهپیمایی آرام است و جوانان تنها حق خودشان را می‌خواهند، یعنی شغل و خدمات همگانی».

کربلا؛ معترضان ورودی چند ساختمان دولتی را آتش زدند
گروه‌هایی از مردم روز یکشنبه در برخی شهرهای دیگر از جمله ناصریه، حله و کربلا نیز دست به تظاهرات زدند. این شهرها در روزهای پیش نیز دستخوش آشوب و تظاهرات بودند. در کربلا راهپیمایان ضمن حمله به چند ساختمان دولتی، ورودی این ساختمان‌ها را آتش زدند، اما مأموران بی‌درنگ با گاز اشک‌آور به آنها حمله کردند. در شهر حلّه نیز تظاهرات ضددولتی گروهی از شهروندان با شلیک گاز اشک‌آور پلیس به خشونت کشیده شد، اما راهپیمایی در ناصریه در جنوب عراق بر خلاف روزهای پیشین، آرام بود. روز یکشنبه نیروهای ویژه ضد تروریسم در خیابان‌های بغداد و به ویژه در اطراف ساختمان‌های حساس دولتی مستقر شده بودند. خبرگزاری رویترز از قول دو مسئول امنیتی عراق می‌نویسد به مأموران ویژه ضد تروریسم گفته شده که مجازند «هر اقدامی را که لازم بدانند» برای پایان دادن به اعتراض‌ها علیه دولت انجام دهند. مأموران ضد تروریستی شامگاه شنبه در ناصریه ده‌ها تن از معترضان را بازداشت کردند. در این شهر راهپیمایان به دفتر چند حزب و نهاد شیعه حمله کردند.

نشست ویژه مجلس
به دنبال درگیری‌های چند روز گذشته مجلس عراق تصمیم به برگزاری نشست ویژه گرفت. محمد حلبوسی، رئیس مجلس عراق اعلام کرد روز دوشنبه ساعت یک بعد از ظهر به وقت محلی، نشستی ویژه برای بررسی خواسته‌های معترضان و نیز بررسی روند اجرای اصلاحات در کشور برگزار خواهد شد. عادل عبدالمهدی که نزدیک به یک سال پیش قدرت را در عراق به دست گرفت، هنوز نتوانسته است اصلاحات و ترمیم وسیع کابینه را که پیش از این وعده داده بود، عملی کند. ائتلاف کنونی حاکم در عراق بسیار شکننده است و آشوب و اعتراض خیابانی در کشور نیز موقعیت عبدالمهدی را به شدت تضعیف کرده است.
برچسب ها: اعتراضات عراق