به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۸/۰۶ ساعت ۱۹:۲۸
کد مطلب : ۱۹۰۹۳۰
دانش‌آموزان، دانشجویان و کارمندان به صف معترضان پیوستند

مقتدا صدر: باید انتخابات زودرس زیر نظر سازمان ملل برگزار شود؛ اعلام حکومت نظامی در بغداد

گروه بین‌الملل: با ادامه تظاهرات گسترده ضدحکومتی در شهرهای مختلف عراق، ارتش این کشور در بغداد به مدت شش ساعت قانون منع آمد و شد (حکومت نظامی) وضع کرده است و همزمان هزاران تن از دانش‌آموزان و دانشجویان خشمگین در بغداد و دیگر شهرهای عراق به رغم هشدار مقام‌های دولتی به خیابان‌ها آمدند و 5 نفر از معترضان امروز در بغداد کشته شدند و آمار کشته‌‌ها به حدود 280 نفر در طول یک ماه اعتراضات رسیده است. پارلمان عراق با هدف آرام کردن معترضان امروز چند مصوبه داشت اما مقتدا صدر از مردم معترض خواست فریب این مصوبات را نخورند و باید انتخابات زودرس زیر نظر سازمان ملل برگزار شود و قانون کنونی انتخابات که بر مبنای طایفه‌گرایی استوار است به ریاست‌جمهوری تغییر کند.
مقتدا صدر: باید انتخابات زودرس زیر نظر سازمان ملل برگزار شود؛ اعلام حکومت نظامی در بغداد
تلویزیون دولتی عراق در این باره گزارش داد که قانون منع آمد و شد در بغداد از بامداد سه‌شنبه به مدت شش ساعت اجرا می‌شود. بر اساس این گزارش، ممنوعیت تردد در بغداد شامل اشخاص، خودرو و موتور سیکلت و دوچرخه است. این قانون از بامداد امروز در حالی اعمال می‌شود که هنوز طرف‌های مختلف سیاسی عراق نگران تلاش برخی برای منحرف ساختن تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز مردم هستند. تظاهرات‌های مردمی عراق در اعتراض به وضعیت نابسامان معیشتی و خدمات‌رسانی و نیز فساد رو به رشد در این کشور، در شرایطی ادامه دارد که حتی نماینده سازمان ملل در عراق درباره وجود عناصر خرابکار در صفوف معترضان هشدار داده و بر ضرورت حفظ مسالمت آمیز بودن این تظاهرات‌ها تاکید دارد.

دانش‌آموزان، دانشجویان و کارمندان به صف معترضان پیوستند
هزاران تن از دانش‌آموزان و دانشجویان خشمگین در بغداد و دیگر شهرهای عراق به رغم هشدار مقام‌های دولتی به خیابان آمدند.
در ادامه اعتراض‌های خونین عراق در روزهای گذشته، روز دوشنبه ۶ آبان نیز جوانان به جز بغداد در شهرهای مختلف به ویژه بصره، ناصریه و دیوانیه، تظاهرت کردند و با سر دادن شعار خواستار سرنگونی رژیم شدند. در تظاهرات بامداد دوشنبه شمار زیادی از کارکنان دولت و اصناف نیز به صف معترضان پیوستند و در استان‌های جنوبی دست به تحصن زدند. با آن که قصی سهیل، وزیر آموزش عالی عراق از دانشجویان خواسته بود تا دانشگاه‌ها را از مداخله در خیزش کنونی در کشور دور نگه دارند، دانشجویان با آغاز روز در میدان تحریر در مرکز بغداد تجمع کردند. این در حالی است که مأموران امنیتی نیز در اطراف میدان و مسیر منتتهی به مقر ساختمان‌های حکومتی در «منطقه سبز»، حضور پررنگی داشتند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حالی که دانشجویان در بغداد شعار «تا سرنگونی نظام، مدرسه نمی‌رویم» (لا مدارس، لا دوام، حتى يسقط النظام) سر می‌دادند، صدها تن از دانشجویان و استادان دانشگاه در دیوانیه اعلام کردند که برای برکناری دولت، ده روز تحصن خواهند کرد.
همزمان، هزاران تن از جوانان دانشجو و دانش‌آموز در شهرهای بصره، کوت و کوفه نیز به خیابان آمدند. به دلیل پیوستن کارمندان دولت به جوانان معترض در شهر کوت واقع در استان واسط، بیشتر ادارات دولتی روز دوشنبه در این شهر تعطیل شد. از سوی دیگر در استان دیاله که استانی چند قومیتی در همسایگی ایران است و تاکنون درگیر تظاهرات نشده بود، اعتصاب کارکنان کار عادی ادارات دولتی را مختل کرد و دو عضو شورای استان نیز استعفا کردند. در شهر نجف در جنوب بغداد نیز دانش‌آموز راهپیمایی کردند.
گزارش‌های اولیه حاکیست در تظاهرات امروز، 5 نفر از معترضان امروز در بغداد کشته شدند و خبرهایی از جان باختن تعدادی در دیگر شهر نیز مخابره شده است. یک مرکز حقوق بشری ظهر امروز گزارش داد که آمار کشته‌‌های معترضان به حدود 280 نفر در طول یک ماه اعتراضات رسیده است.

مصوبات امروز پارلمان عراق
پارلمان عراق با هدف آرام کردن معترضان، امروز چند مصوبه داشت اما مقتدا صدر از مردم معترض خواست فریب این مصوبات را نخورند و باید انتخابات زودرس زیر نظر سازمان ملل برگزار شود و قانون کنونی انتخابات که بر مبنای طایفه‌گرایی استوار است به ریاست‌جمهوری تغییر کند.
مصوبات امروز مجلس:
* پارلمان رای به انحلال آن دسته از شوراهای استانی داد که جزو اقلیم به حساب نمی آیند.
* مجلس نمایندگان رای به پایان فعالیت شوراهاي شهرستان ها و نواحی داد.
* مجلس نمایندگان رای به نظارت و کنترل عملکرد استان کرکوک توسط نمایندگان این استان داد.
* مجلس نمایندگان به کنترل و نظارت بر استان ها تا زمان برگزاری انتخابات رای داد.
* مجلس نمایندگان به لغو تمام امتیازهای مربوط به روسای سه گانه (ریاست جمهوری، نخست وزیری، ریاست پارلمان)، اعضای پارلمان، مسئولان عالی رتبه، مشاوران و معاونان وزیران و مدیران کل رای داد.
* پارلمان تشکیل کمیته ای برای اصلاح قانون اساسی را به تصویب رساند که زمان تشکیل آن نباید از 4 ماه فراتر رود.
* مجلس نمایندگان به لغو تمام امتیازهای مربوط به هیات های مستقل، دستگاه قضایی، سازمان پاکدستی (درستکاری)، دادگاه فدرال، شورای عالی قضایی رای داد. این رای از امروز اجرایی می شود.
* مجلس نمایندگان به لغو تمام دستمزدهای دریافت شده براساس قوانین عدالت اجتماعی _ از جمله امتیازهای مربوط به قانون موسوم به رفحاء رای داد.
* استانداری مسئول امور مالی و اداری می شود و این وظیفه از شورای استانی سلب می گردد.
* تا زمان برگزاری انتخابات، مجلس نمایندگان مسئول کنترل و نظارت بر استان ها خواهد بود.
-استانداری ها بودجه های مالی را به کمیسیون مالی مجلس به نمایندگان ارائه می کنند.
* فعالیت شوراهای شهرستان ها و نواحی و شوراهاي محلی پایان یافته تلقی می شود.
* موارد فوق از تاریخ تصویب آن اجرایی می شود.
* مجلس نمایندگان عراق به موجب ماده 142 قانون اساسی تشکیل کمیته ویژه ای از نمایندگان را به تصویب رساند که از تمام گروه ها نمایندگانی در آن حضور دارند. وظیفه این کمیته انجام اصلاحاتی در قانون اساسی و تقدیم آن به مجلس نمایندگان در مدت زمان حداکثر 4 ماه است.
 
برچسب ها: اعتراضات عراق