به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۱:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۸/۰۷ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : ۱۹۰۹۴۵
دستکم ۱۸ نفر در تظاهرات دیشب کربلا کشته و حدود ۸۰۰ نفر زخمی شدند

عراقی‌ها با نادیده گرفتن مقررات حكومت نظامی به خیابان آمدند

عراقی‌ها با نادیده گرفتن مقررات حكومت نظامی به خیابان آمدند
گروه بین‌الملل: در حالیكه برخی از منابع پزشکی در کربلا از کشته شدن دستکم ۱۸ تن از معترضان بر اثر شلیک نیروهای ویژه و شبه‌نظامیان ناشناس خبر دادند، و به نقل از معترضان گزارش شده دوشنبه شب در کربلا یک قتل‌عام رخ داده است اما یک سایت به نقل از پلیس کربلا مدعی شد: در تظاهرات روز دوشنبه کسی کشته نشده است.
 
در عین حال، کمیسیون حقوق بشر عراق هم اعلام کرد که دستکم ۱۸ نفر در تظاهرات کربلا کشته و حدود ۸۰۰ نفر زخمی شدند. تظاهرات در کربلا شامگاه دوشنبه و بامداد سه شنبه ادامه داشته است. در تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی صدای تیراندازی نیز به گوش می رسد. روز دوشنبه مقتدا صدر، روحانی شیعی و رهبر ائتلاف «سائرون»، خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی زودرس وکناره‌گیری عادل عبدالمهدی شد. ائتلاف «سائرون» در انتخابات سال ۲۰۱۸ بیشترین کرسی ها را به خود اختصاص داد و در روی کار آمدن دولت عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، مشارکت داشت. این ائتلاف خواستار برآورده شدن تمامی مطالبات معترضان است و اعلام کرد تا آن زمان با ادامه کار دولت فعلی مخالفت خواهد کرد. اعتراضات بامداد سه شنبه ادامه اعتراضات یک ماه اخیر در شهرهای مختلف عراق به فساد گسترده مسئولان دولتی، بیکاری بالا و فقدان خدمات عمومی در این کشور است.

هزاران نفر شامگاه دوشنبه و بامداد سه شنبه به رغم اعلام برقراری مقررات منع آمدوشد شبانه در بغداد، پایتخت عراق، به خیابان‌ها آمدند و علیه دولت این کشور شعار سر دادند.
ژنرال قیس المحمداوی، فرمانده عملیات بغداد، اعلام کرده بود که از ساعت دوازده نیمه‌شب تا شش صبح سه‌شنبه مقررات منع آمد و شد در بغداد به اجرا گذاشته می‌شود اما تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد معترضان با دردست داشتن پرچم عراق در بسیاری از خیابان‌های بغداد حضور یافته و علیه دولت این کشور شعار می‌دادند. ارتش عراق پیشتر هشدار داده بود با آغاز زمان مقررات منع آمدوشد از تردد خودروها در بغداد جلوگیری خواهد کرد. اما رسانه‌های خبری می گویند، با آغاز ساعت حکومت نظامی، بر شمار حاضران در خیابان ها هر لحظه افزوده می شد و جمعیت به سمت میدان تحریر به حرکت درآمد.
تصاویر ویدئویی منتشر شده در بامداد سه شنبه نشان می‌دهد، معترضان شعارهایی مانند «بغداد حرة حرة،‌ إیران، برة برة» (بغداد، آزاد، آزاد؛ ایران برو بیرون، بیرون) سر می‌دهند. دوشنبه در چهارمین روز اعتراضات هزاران دانشجو و دانش آموز به معترضان پیوستند. در همین حال، مأموران امنیتی برای متفرق کردن معترضان در خیابان‌های بغداد به سوی آنها گاز اشک‌آور شلیک کردند. سخنگوی عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، روز یکشنبه نسبت به ایجاد اخلال در مدارس و دانشگاه‌ها هشدار داده و گفته بود، متخلفان با مجازات شدیدی روبه‌رو خواهند شد.
 
برچسب ها: اعتراضات عراق