به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۸/۰۸ ساعت ۱۸:۵۵
کد مطلب : ۱۹۱۰۲۷

انتقاد جامعه مدرسین از حضور زنان در ورزشگاه‌ها

گروه سیاسی: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور بیانیه‌ای از حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران و "برخی مسئولان" که به گفته این جامعه، فضای کشور را دوقطبی می‌کنند، انتقاد كرد.
انتقاد جامعه مدرسین از حضور زنان در ورزشگاه‌ها
این تشکل نزدیک به جریان موسوم به اصولگرا در بیانیه خود که متن آن امروز چهارشنبه هشتم آبان منتشر شده، با اشاره به "راهپیمایی بی‌نظیر اربعین امسال"، از "همه مسئولان" خواسته است تا "برای گسترش اسلام در همه ابعاد" آن بکوشند. در بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین آمده است که مقارن با ایام اربعین «شاهد برخی بی‌مبالاتی‌ها در کشور در قالب سوق دادن بانوان به ورزشگاه‌های آقایان بودیم. امری که بی‌شک در مسیر احیای دین و عمل به ارزش‌های اسلام و انقلاب نیست.»

پس از مناقشه‌ای طولانی میان فدراسیون جهانی فوتبال "فیفا" و مسئولان ورزشی جمهوری اسلامی، بالاخره زنان ایرانی توانستند روز ۱۸ مهر ۱۳۹۸ برای نخستین بار به شکل رسمی برای دیدن بازی ایران و کامبوج در استادیوم آزادی تهران حضور پیدا کنند. فیفا پیش از این بازی تهدید کرده بود که در صورت جلوگیری مجدد از حضور زنان در ورزشگاه‌ها، فوتبال ایران را محروم خواهد کرد. بخش اعظم مراجع تقلید و روحانیان بلندپایه، امامان جمعه و نمایندگان رهبر جمهوری اسلامی در نهادهای مختلف، فرماندهان سپاه پاسداران و نیروی انتظامی، مقام‌های ارشد قوه قضائیه و رسانه‌های وابسته به جریان اصولگرا از جمله مخالفان سرسخت حضور زنان در ورزشگاه‌ها هستند. در مقابل اما دولت روحانی و مسئولان وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال ایران، تلاش کرده‌اند به شکلی بسیار محتاطانه از حضور زنان در استادیوم‌های ورزشی حمایت کنند. زنان ایرانی پیش‌تر تنها می‌توانستند با دعوت‌نامه رسمی و در حالت‌های استثنایی در ورزشگاه‌ها حضور پیدا کنند. بارها هم پیش آمده بود که زنان فوتبال‌دوست با لباس مبدل خود را به شکل مردان در آورده و وارد استادیوم‌ها شده و یا برای حضور در ورزشگاه‌ها تلاش کرده بودند.

انتقاد به "برخی مسئولان"
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه بیانیه اخیر خود با بیان اینکه "وظیفه اصلی مسئولان نظام اسلامی حل مشکلات اقتصادی" است، مدعی شده است که «مع‌الأسف به نظرمی‌رسد برخی مسئولان می‌کوشند به‌جای حل مشکلات یادشده در هر فرصتی حاشیه‌سازی کرده و فضای کشور را دوقطبی کنند.»  بیانیه مزبور در حالی منتشر شده که کمتر از چهار ماه به برگزاری انتخابات مجلس یازدهم باقی مانده است. با نزدیک شدن این انتخابات، جناح‌های مختلف حکومتی، فعالیت‌های خود برای گرفتن سهم بیشتری از آن را از هم‌اکنون آغاز کرده‌اند. پیش از این نیز سخنان روز دوم مهرماه احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و رئیس مجلس خبرگان، در مراسم افتتاحیه اجلاس این مجلس که به حمله به دولت روحانی و مجلس دهم تعبیر شد، به خاطر "سیگنال‌های" انتخاباتی‌اش بحث‌های زیادی در محافل سیاسی و رسانه‌ای ایران برانگیخت.
جنتی با بیان اینکه "به مدیران فعلی هیچ امیدی ندارم"، خواستار مطالبه‌گری مردم شده و گفته بود: «ما برای روزی کار می‌کنیم که اینها با مدیران جوان و انقلابی جایگزین شوند تا از این خفت و گرفتاری که دچارش شده‌ایم رها شویم». جنتی هم‌زمان بر سختگیری شورای نگهبان در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم که روز دوم اسفندماه آغاز خواهد شد، تأکید کرده بود.