به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۸/۰۸ ساعت ۱۹:۱۸
کد مطلب : ۱۹۱۰۳۰
توسط آمریکا و شش کشور خلیج فارس

۲۵ نهاد و شخص در ارتباط با ایران تحریم شدند

گروه بین‌الملل: وزارت خزانه‌داری آمریکا امروز چهارشنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که ایالات متحده همراه با شش کشور دیگر ۲۵ بانک، شرکت تجاری و شخصیت حقیقی را به دلیل نقش آنها در حمایت‌ ایران از گروه‌های شبه‌نظامی مانند حزب‌الله لبنان تحریم کرده‌اند.
وزارت خزانه‌داری آمریکا
وزارت خزانه‌داری آمریکا
شش کشور یادشده اعضای مرکز هدف‌گیری تامین مالی تروریسم هستند که متشکل از کشورهای حاشیه خلیج فارس است. این کشورها عبارتند از بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی. اطلاعیه وزارت خزانه‌داری آمریکا در حالی منتشر شده است که استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری، در سفر خاورمیانه به‌سرمی‌برد. منوچین در این اطلاعیه می‌گوید: «اقدام مرکز هدف‌گیری تامین مالی تروریسم همزمان با سفر من به خاورمیانه بوده است، سفری که طی آن با همتایانم در سراسر منطقه دیدارهایی خواهم داشت که هدف از آنها تقویت جبهه مبارزه علیه تامین مالی تروریسم است». ۲۵ نهاد تجاری و اقتصادی و اشخاصی که هدف تحریم قرار گرفته‌اند قبل از این نیز تحت تحریم‌های ایالات متحده بوده‌اند. بنا به اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا، ۲۱ مورد از این تحریم‌ها شامل شبکه گسترده‌ای می‌شود که از سازمان مقاومت بسیج حمایت مالی می‌کنند از جمله بنیاد تعاون بسیج.
 
وزارت خزانه‌داری آمریکا در اطلاعیه خود به فهرست تحریم‌هایی ارجاع داده که این وزارتخانه سال گذشته در ارتباط با سازمان مقاومت بسیج وضع کرده بود. در این فهرست نام موسساتی چون بانک مهر اقتصاد، بانک ملت، شرکت سرمایه‌گذاری تدبیرگران آتیه، و نگین ساحل رویال به چشم می‌خورد. این وزارتخانه می‌افزاید که موسسات تحریم‌شده در حقیقت پوششی برای فعالیت‌های اقتصادی بسیج و میلیاردها دلار سودی است که این گروه شبه‌نظامی از صنایع اتومبیل‌سازی ایران، معادن، فلزات و بانکداری می‌برد و بسیاری از این موسسات نیز در سراسر خاورمیانه و حتی در کشورهای اروپایی فعالیت دارند.

به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا، چهار شخص حقیقی هم که هدف تحریم قرار گرفته‌اند، وابسته به حزب‌الله لبنان هستند و در عملیات‌های این گروه شبه‌نظامی در عراق مشارکت دارند. استیو منوچین روز دوشنبه در سفری که به اورشلیم داشت، بر افزایش فشار اقتصادی ایالات متحده بر ایران با هدف تغییر سیاست‌های تهران تاکید کرده بود. فشارهای آمریکا بر ایران از یک سال و نیم قبل به دنبال خروج آن از توافق هسته‌ای افزایش یافت و به خروج بسیاری از شرکت‌های خارجی از ایران و گسترش نابه‌سامانی‌های اقتصادی در این کشور انجامید.