به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۸/۰۹ ساعت ۱۶:۰۲
کد مطلب : ۱۹۱۰۵۷

عربستان میزبان یک مسابقه کشتی کچ زنان

گروه بین‌الملل: عربستان سعودی که چندی است اجرای برنامه اصلاحات پیشنهادی محمد بن سلمان برای زدودن چهره محافظه کار افراطی این کشور را در دستور کار دارد برای نخستین بار میزبان یک مسابقه کشتی کچ زنان می شود.

شرکت آمریکایی ورلد رسلینگ اینترتیمنت ملقب به «دبلیودبلیوای» WWE که مسئولیت سازماندهی مسابقات کشتی کچ را برعهده دارد، تایید کرده است که یک مسابقه کشتی کچ زنان برای نخستین بار روز پنجشنبه در عربستان سعودی برگزار می شود. بر اساس بیانیه شرکت آمریکایی «دبلیودبلیوای» ناتالیا و لیسی ایوانس، دو سوپر استار دنیای کشتی کچ زنان قرار روز پنجشنبه در استادیوم بین المللی ملک فهد با یکدیگر مبارزه کنند. این مسابقه در چارچوب مهم ترین رویداد ورزشی کشتی کچ موسوم به کرون جیول برگزار می شود که بینندگان پرشماری را در آمریکا و دیگر نقاط جهان پای تلویزیون ها می نشاند.

برگزاری این مسابقه ورزشی یکی از برنامه های رویدادی موسوم به «فصل ریاض» است به مدت دوماه میزبان یکصد رویداد مهم ورزشی و تفریحی در سطح جهانی خواهد بود. کشور پادشاهی عربستان سعودی که به داشتن رویکردی به شدت محافظه کارانه در جهان شهرت یافته است چند سالی است که برای تلطیف این چهره از رویدادهای ورزشی کمک گرفته است. میزبانی سوپرکاپ فوتبال ایتالیا، برگزاری یک مسابقه اتومبیل‌رانی فرمول ای و نامزدی برای مشارکت در برگزاری رالی داکار از جمله برنامه های ورزشی است که عربستان برای رسیدن به هدف یاد شده به آنها متوسل شده است. ریاض همچنین از ماه سپتامبر اعلام کرد که برای نخستین بار قصد دارد برای گردشگران خارجی روادید توریستی صادر کند. این مسئله در کشوری که تاکنون درهایش را تنها به روی بازرگانان، تیم های ورزشی و نیز زائران شهرهای مقدس مکه و مدینه باز می کرد اقدامی کم سابقه محسوب می شود.
 
طیف گسترده اصلاحات در عربستان تنها به ورزش محدود نمی شود. عربستان پیشتر، از ماه اوت گذشته تسهیلاتی را برای سفر شهروندان زن خود به خارج کشور فراهم کرده و زنانِ بزرگتر از بیست و یک سال را مجاز به دریافت گذرنامه و سفر به خارج بدون اجازه همسر اعلام کرده بود. این روند همان چیزی است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در پی اصلاح و ایجاد تغییرات اساسی در آن است. سیاست‌های اصلاحی که از مدت‌ها پیش به ابتکار ولیعهد عربستان در این کشور اجرا شده برخی محدودیت‌ها را از میان برداشته و سبب شده تا شهروندان این کشور به آزادی‌های بیشتر اجتماعی دست یابند.

اعطای مجوز رانندگی به زنان، باز شدن سینماها و برگزاری کنسرت های موسیقی و رویدادهای متنوع ورزشی در این کشور از جمله این تغییرات عنوان شده است. گفتنی است که عربستان سعودی سال گذشته میلادی نیز میزبان نخستین مسابقه کشتی کچ شده بود بدون آنکه برنامه ای برای مسابقه میان زنان در آن پیش بینی شده باشد. این رویداد اما بواسطه انتشار ناشیانه یک ویدیوی تبلیغی که در آن چند قهرمان زن کشتی کچ با لباس های کوتاه به تصویر کشیده شده بودند جنجالی از آب درآمد و مقامات ورزشی عربستان را مجبور به عذرخواهی کرد.