به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۸/۱۲ ساعت ۱۶:۰۵
کد مطلب : ۱۹۱۲۸۵

"رستوران ترکی" بغداد نماد معترضان عراقی

گروه بین‌الملل: در حالی که دور جدید اعتراض‌های مردمی در عراق آغاز شده است، یک ساختمان متروکه در مرکز بغداد به نماد پایداری و قلعه‌ای برای شروع تظاهرات تبدیل شده است.
"رستوران ترکی" بغداد نماد معترضان عراقی
به گزارش ایسنا، به نقل از اسکای نیوز، در حالی که دور جدید اعتراض‌های مردمی در عراق، رو به گسترش است، رسانه‌های مختلف از ساختمان متروکه‌ای که به "رستوران ترکی" مشهور است، به عنوان سمبل و نماد پایداری یاد می‌کنند. این ساختمان نام خود را از رستوران ترکی قدیمی گرفته است که در آخرین طبقه یعنی طبقه ۱۴ ساختمان مذکور قرار دارد. این ساختمان ۱۴ طبقه‌ از موقعیت استراتژیک خوبی برخوردار است، طوری که باعث شده تا این ساختمان مقصد مهمی برای معترضان عراقی باشد.

با آغاز تظاهرات شهروندان عراق در اوایل اکتبر، گروهی از تک تیراندازان در این ساختمان مستقر شدند و عملیات تیراندازی باعث کشت شدن شمار زیادی از تظاهرکنندگان شد. بدین ترتیب و در پی از سرگیری تظاهرات پس از گذشت چند هفته، تسلط بر این ساختمان، از جمله اولین اهداف معترضان بود تا از آنها در مقابل تک تیراندازان محافظت کند و از بالکن‌های آن از حوادث مرکز بغداد مطلع شوند. رستوران ترکی از یک سو به میدان التحریر و از طرف دیگر به پل الجمهوریه و منطقه "الخضراء" (سبز) مقر دولت عراق مشرف است و در دهه ۸۰ میلادی ساخته شده است.  

نام رستوران ترکی اولین بار در سال ۲۰۰۳ بر سر زبان‌ها افتاد، چراکه دوربین این ساختمان صحنه ورود اولین تانک آمریکایی به بغداد پس از سرنگونی صدام، دیکتاتور سابق عراق را ثبت کرده بود. این ساختمان در همین سال هدف حمله قرار گرفت و به بنایی متروکه تبدیل شد. این رستوران در سال ۲۰۱۱، از سوی نیروهای امنیتی دولت نوری مالکی، نخست وزیر وقت عراق به منظور زیر نظر گرفتن معترضان مورد استفاده قرار گرفت اما آن زمان تبدیل به نماد نشد. اما معترضان عراقی در تظاهرات اخیر از این ساختمان که مشرف به مقر دولت است، برای ارسال پیام‌هایشان به نظام حاکم و حتی جهان استفاده می‌کنند و بسیاری از معترضان آن را نمادی از فساد دولت‌های ادوار مختلف عراق می‌دانند.