به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۸/۱۲ ساعت ۱۷:۳۸
کد مطلب : ۱۹۱۲۸۶

عراقی‌ها: تبدیل نظام پارلمانی به ریاست‌جمهوری

گروه بین‌الملل: عراق این روزها صحنه اعتراضات گسترده است و خواسته‌های معترضان که ابتدا بیشتر بر بهبود وضعیت اقتصادی متمرکز بود اکنون به سطح بالاتری رسیده و معترضان خواهان تغییر دولت و تغییر نظام پارلمانی به ریاست‌جمهوری هستند.
عراقی‌ها: تبدیل نظام پارلمانی به ریاست‌جمهوری
به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، مقامات دولتی عراق هنوز نتوانسته‌اند به راهکارهای قانع‌کننده‌ای برای معترضان عراقی دست یابند. بسته اصلاحات دولتی و پارلمانی مردم را قانع نکرده است و آن‌ها به تظاهرات خود ادامه می‌دهند. سطح خواسته‌های معترضان به جایی رسیده که خواهان تبدیل نظام پارلمانی به ریاست‌جمهوری هستند. نکته جالب توجه در این خواسته این است که این از سوی طرف‌های زیادی در نظام حاکم حمایت می‌شود. طی سال‌های گذشته نیز بر لزوم تبدیل نظام پارلمانی به ریاست‌جمهوری تأکید شده بود هرچند هشدارهایی هم وجود دارد مبنی بر اینکه نظام ریاست‌جمهوری احتمالا مقدمه‌ای برای بازگشت استبداد و دیکتاتوری باشد. ندیم الجابری، نماینده اسبق پارلمان عراق معتقد است که چنین خواسته‌هایی به دلیل فضای سیاسی و اجتماعی در عراق مقدمه‌ای برای بازگشت استبداد است اما هادی العامری، رئیس ائتلاف فتح معتقد است که نظام پارلمانی شکست خود را ثابت کرده است.

العامری گفت: با وجود احترام زیادی که به تمامی طرح‌های سیاسی برای حل مشکلات مردم عراق دارم اما ما راهکار واقعی را در ضرورت احیای روند سیاسی و انجام اصلاحات اساسی در قانون اساسی می‌دانیم. العامری گفت: دولت‌های محلی نیز شکست خود را ثابت کرده‌اند. باید شوراهای استان‌ها لغو شده و استاندار مستقیما از سوی مردم انتخاب شود. از سوی دیگر جاسم الحلفی، عضو دفتر سیاسی حزب کمونیست عراق گفت: مشکل عراق در نظام پارلمانی نیست در ماهیت گروه‌ها، ائتلاف‌ها و احزابی است که براساس ائتلاف‌های طایفه‌ای و نژادی تشکیل می‌شوند. اکنون تنها به اصلاح قانون انتخابات نیاز نداریم بلکه باید قانون احزاب و ساختار این احزاب نیز درست شود. لیث شبر، مشاور سابق عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق گفت: دلایل زیادی وجود دارد برای اینکه مردم خواهان نظام ریاست‌جمهوری شوند که مهم‌ترین آن شکست‌های پشت سرهم در کشور از سال ۲۰۰۳ و همچنین شیوع فساد است. شبر می‌گوید: براساس معادله سهمیه‌بندی، نزاعی سیاسی میان گروه‌های سیاسی حاکم بر سر پست‌ها وجود دارد.

افراد مسلح، پرستار زن عراقی را در بغداد ربودند
شاهدان عینی در میدان "التحریر" بغداد از ربوده شدن یکی از پرستاران داوطلب برای مداوای تظاهرکنندگان زخمی، توسط یک گروه مسلح ناشناس خبر دادند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، حازم الشمری، یکی از فعالان در تظاهرات بغداد تصریح کرد: طبق آنچه که شاهدان عینی به ما اعلام کردند، صبا المهداوی، امدادگر و فعال عراقی نیمه شب شنبه هنگام بازگشت از میدان التحریر به سمت منزلش در منطقه "البیاع" واقع در جنوب بغداد ربوده شد. وی در ادامه افزود: گروهی مسلح، المهداوی را ربودند و وی را به مکانی نامشخص بردند. در همین راستا، فعالان شبکه‌های اجتماعی از سرویس امنیتی عراق خواستند که این گروه را تعقیب و پیگیری و صبا المهداوی را آزاد کنند. عراق از ۲۵ اکتبر شاهد موجی از اعتراضات ضد دولتی است و معترضان خواستار بهبود خدمات عمومی، فراهم کردن فرصت‌های شغلی و مبارزه با فساد هستند.