کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

خواسته معترضان عراقی سرنگونی رژیم است

12 آبان 1398 ساعت 19:03


گروه بین‌الملل: دویچه‌وله گزارش داد: اعتراض‌ها در عراق ادامه دارد و دو تن دیگر در تظاهرات ضد دولتی شامگاه شنبه کشته و تعدای نیز زخمی شدند. خبرگزاری فرانسه نوشته است که معترضین خواستار سرنگونی رژیم عراق هستند. در تظاهرات عراقی‌ها علیه ایران نیز شعار دادند. در تازه‌ترین درگیری بین تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی در بغداد دو نفر کشته شدند و تعداد زیادی نیز زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، یکی از تظاهرکنندگان در شب شنبه و دیگری صبح یکشنبه کشته شده است. در مجموع تا کنون در عراق بیش از ۲۶۰ نفر کشته و ۱۲ هزار نفر زخمی شده‌اند.
 

تظاهرکنندگان عراقی شامگاه روز شنبه ۱۲ آبان (دوم اکتبر) دوباره در میدان تحریر تجمع کردند. آنها  در بخش‌هایی از پل جمهوری و میدان تحریر و اطراف آن جمع شدند و علیه دولت شعار ‌دادند و قصد داشتند وارد "منطقه سبز" شوند که ساختمان‌های دولتی و سفارتخانه‌های خارجی واقع شده است. نیروهای امنیتی تلاش کردند جمعیت را با پرتاب گاز اشک‌آور متفرق کنند و تظاهرکنندگان را عقب برانند. خبرنگار خبرگزاری فرانسه با استناد به امدادگران عراقی گزارش داده است که علاوه بر دو کشته در بغداد ده‌ها معترض نیز زخمی شدند. امدادگران تائید کردند که تعداد کشته‌ها و زخمی‌ها بیشتر از آمارهای رسمی است. استفاده از نارنجک‌های اشک‌‌آور هم یکی از عوامل کشته شدن و مصدوم شدن تظاهرکنندگان عراقی بوده است.

کمیسیون حقوق بشر عراق اعلام کرد که روز شنبه ۱۱ آبان (دوم نوامبر) در بندر ام قصر عراق در نتیجه هجوم نیروهای امنیتی بیش از ۱۲۰ نفر را زخمی شدند. بندر ام قصر مهم‌ترین بندر داخلی عراق است و اهمیت اقتصادی و استراتژیک دارد. خبرگزاری فرانسه در گزارشی که روز یکشنبه از عراق داده تاکید کرده است که جنبش اعتراضی عراقی‌ها اکنون "متوجه کل نظام و نخبگان سیاسی و مذهبی" این کشور است. تظاهرکنندگان خواستار "سرنگونی رژیم" هستند. دانشجویان، اتحادیه‌های صنفی و سازمان‌های غیردولتی به این اعتراض پیوسته‌اند، حدود ۲۰۰ معلول جنگی عراقی نیز با تجمع خود حمایت خود را از تظاهرکنندگان اعلام کردند.

خبرگزاری فرانسه در گزارش میدانی خود از بغداد نوشته وعده اصلاحات و برنامه‌های دولت و همچنین پیشنهاد برای انتخابات زودهنگام پارلمان هم تظاهرکنندگان عراقی را راضی نکرده است. این خبرگزاری با برخی از معترضان صحبت کرده است. حیدر یکی از تظاهركنندگان (۳۰ ساله) به خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفته است "عراق ۱۶ سال انتخابات داشته‌ ولی عراقی‌ها چیزی به دست نیاورده‌اند". محمد (۲۲ ساله) هم گفته است که از "اصلاحات جعلی" راضی نیست. میدان تحریر در بغداد مکان مهمی برای جنبش اعتراضی به شمار می‌رود و بیش از یک هفته در اشغال تظاهرکنندگان عراقی است.

ارتش عراق برای کنترل این میدان از نیمه شب تا شش صبح مقررات رفت و آمد اعلام کرده است ولی تظاهرکنندگان عراقی آن را رعایت نمی‌کنند. در شامگاه شنبه حتی اعلام شده بود که این مقررات از ساعت دو تا ۶ صبح محدود شده ولی تظاهرکنندگان در بغداد بازهم توجهی به آن نکردند. اعتراض‌ عراقی‌ها این بار بیشتر متوجه ایران و گروه‌های عراقی حامی ایران نیز بوده است. عراقی‌ها در شبکه‌های اجتماعی ویدئویی‌های را منتشر کردند که معترضین در آن علیه ایران شعار دادنده‌اند. در یکی از این ویدیوها معترضان بغدادی فریاد می‌زدند: "بغداد حرة حرة، ‌إیران، برة برة" (بغداد آزاد باید گردد؛ ایران اخراج باید گردد)!


کد مطلب: 191302

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/191302/خواسته-معترضان-عراقی-سرنگونی-رژیم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir